weet iemand wat ik het beste kan doen?
hoor het graag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Amado7 schreef:Ik had hetzelfde probleem. Legde mijn been niet goed vanuit mijn heup en verloor daarom mijn beugels. Gewoon blijven oefenen met 'lange'. Lees: niet te lang natuurlijk. Blijf genoeg steun op je beugels houden, zodat je ze houdt.
Amado7 schreef:En druk vooral niet je hakken enorm uit. Dat wordt altijd geleerd, maar juist daardoor ga je verkeerd zitten en steek je je benen vaak uit.
Niet je hakken het zwaarste punt waar je steun op heb, maar je bal van je voet. En dan je benen netjes aangesloten zodat de lijn van hoofd schouder arm en kuit gelijk is.
Avalanche81 schreef:Door je hakken zo ver uit te drukken krijg je spanning aan de voorkant en zijkant van je bovenbenen, en aan de achterkant want die spieren zijn niet daarop gemaakt. En voordat je roept dat je op die manier ontspant: als je lijf aan een bepaalde spanning gewend is voel je die niet meer, dat wil niet zeggen dat die spanning er niet is.
Je been gewoon lekker laten vallen, en door het gewicht van je been zou je voet vrijwel evenwijdig aan de grond in je beugel terecht komen, waar hij keurig op de plek blijft door het gewicht van je been
Thats_Me schreef:Als je met eigen beugels wil rijden dan valt dat vast te bespreken. Ik rij al jaren op een manege en heb eigen beugels vanwege gewrichtsklachten. Wissel dus elke keer voor en na de les.
Hebben jullie de mogelijkheid om op een barebackpad te rijden? Dat is ook goed voor je zit en het aanvoelen van een natuurlijke beenligging.
Spikeandjax schreef:LBLGypsyCobs schreef:Soms helpt het om niet te denken in 'hakken uitdrukken', maar in 'tenen optrekken'.
dan heb ik dat mijn knieeen zowat boven hes zadel uitkomen maar ik zal er nu wat beter aan denken!
bedankt
kamille schreef:Ik vermoed dat jouw onderbeen, door het te ver uitdrukken van je hakken, te ver naar voren ligt. Je oor, schouder, heup en hiel horen op een verticale lijn te liggen. Ga maar eens met je paard bij de spiegel staan zodat je jezelf van de zijkant kunt zien. Of laat iemand een foto maken. Doe dat eerst in de foute positie, en leg daarna je onderbeen vwrder terug waarbij je minder druk op je beugel zet. Kijk wanneer je hiel recht onder je heup is, en je voetzool evenwijdig aan de grond. Voel nu heel bewust na hoe dit voelt, en wat het verschil is met je oude houding. Ga nu stappen en voel ook hier na in je bovenbeen en kuiten en enkel wat er anders voelt. Vraag je instucteur en eventueel medeleerlingen je erop aan te spreken als je weer in je oude fout vervalt ( want dat gaat gebeuren ).Goed van je dat je er zo bewust mee bezig bent!
kamille schreef:Ik vermoed dat jouw onderbeen, door het te ver uitdrukken van je hakken, te ver naar voren ligt. Je oor, schouder, heup en hiel horen op een verticale lijn te liggen. Ga maar eens met je paard bij de spiegel staan zodat je jezelf van de zijkant kunt zien. Of laat iemand een foto maken. Doe dat eerst in de foute positie, en leg daarna je onderbeen vwrder terug waarbij je minder druk op je beugel zet. Kijk wanneer je hiel recht onder je heup is, en je voetzool evenwijdig aan de grond. Voel nu heel bewust na hoe dit voelt, en wat het verschil is met je oude houding. Ga nu stappen en voel ook hier na in je bovenbeen en kuiten en enkel wat er anders voelt. Vraag je instucteur en eventueel medeleerlingen je erop aan te spreken als je weer in je oude fout vervalt ( want dat gaat gebeuren ).Goed van je dat je er zo bewust mee bezig bent!
Renee_S schreef:Wat mensen heel vaak krijgen als ze hun hakken te ver uitdrukken is inderdaad dat ze het onderbeen te ver naar voor gaan leggen. Het ziet er dan misschien wel heel netjes uit, maar let eens op waar je enkel zich bevind. Is deze onder je heup? of (ver) daarvoor)? Als je been te ver naar voor ligt noem je dit een stoelzit.
Heb je het op ieder manegepaard? Ik merkte bij mij op de manege vroeger dat ik door sommige zadels ook veel meer in een stoelzit werd gezet dan andere. Sinds ik op mijn verzorgpony met een goed dressuurzadel rij is mijn stoelzit ook eigenlijk als sneeuw voor de zon verdwenen.
Deze afbeelding maakt het wel redelijk duidelijk vind ik. De rechter tekening is een stoelzit. Wel in vrij 'extreme' mate. Het kan dus ook zeker minder erg, maar nog steeds niet goed zijn bv.
[ [url=m/ItaktB.jpg]Afbeelding[/url] ]