Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Skroon1998 schreef:ik heb de eerste paar maanden met een te groot zadel gereden en hierdoor werd ze erg scheef
Skroon1998 schreef:daarna een zadel die wat beter zat maar veel te veel op de voorhand lag..
Skroon1998 schreef:alleen altijd wat slecht stuurbaar geweest en niet erg goed aan je been (beetje shocken en niet erg actief).
Skroon1998 schreef:Sinds een aantal maanden zijn we heel actief in de weer geweest. (nieuw zadel aangeschaft) zadel blijft goed op zen plek zitten maar moet wel elke maand weer aangepast worden omdat haar lichaam zo veranderd (dat merk je doordat ze dan weer gaat bokken tijdens het rijden) het hielp heel erg om de pad van kentaur (traagschuim) onder het zadel te plaatsen. De klachten waren stukken minder, behalve dat ze in tegenstelling tot voorheen (met oude zadel) niet meer constant wilde nageven en nog moeilijker te sturen werd (dit gebeurde na het nieuwe zadel) mijn zadelmaker is nu elke maand geweest (afgelopen 7maanden). omdat ik dacht dat de oorzaak misschien niet alleen het zadel was heb ik een Osteopaat ingeschakeld, ze is nu 2 keer behandeld maar nog niet veel verschil te zien..
Skroon1998 schreef:Ik heb afgelopen zomer lekker veel buiten gereden (ook op onbekende locaties) dit ging echt super! nu wilde ik gisteren ook een lekker rondje in het park doen (van de zomer ging dit super) maar we maakten een overgang naar galop.. en toen ik haar weer terug wilde nemen ging ze alleen maar sneller en sneller.. alles geprobeerd, ophoudingkjes, rustig praten, vol op de rem, in de bosjes sturen.. maar ze wilde niet luisteren.. uiteindelijk stopte ze voor een geasvalteerde weg. mijn vertrouwen is hierdoor heel erg beschadigd omdat de connectie voorheen buiten heel goed was..
Skroon1998 schreef:Wel is het een paard met een eigen wil, ook in de omgang er naast komt dit goed terug. Ik heb haar altijd veel moeten corrigeren. Toch is het een paard wat lief is in de omgang, erg volgzaam maar wel met een kop erop. ik vraag me heel erg af wat ik kan doen aan dit gedrag, zomers gaat het vaak veel beter dan swinters.. Voor mij is het onmogelijk nog te zien of haar gedrag voortkomt uit pijn of karakter/aangeleerd gedrag. omdat het geen constant gedrag is, het is heel onvoorspelbaar. de ene keer voel ik een pure connectie en blijft ze bij me en de andere keer lijkt ze wel onder me vandaan te willen vluchten..
Skroon1998 schreef:Een stalgenoot van mij denkt zelf zat het gedrags matig is, ze gaat haar een aantal keer achter elkaar rijden om dit evt uit te sluiten. (is een consequente ruiter met zelf een paard met blesure die ze op een bepaalde manier moet rijden) ze heeft al vaker op haar gereden maar gaf zelf aan dat ze na een jaar tijd alleen maar moeilijker te rijden is (ondanks goed aangemeten zadel, osteopaat, rechtrichtlessen ect.) wel is het verschil dat we eindelijk wat van haar aan het vragen zijn tijdens de les (ze maakt niet meer de dienst uit) zou het gedrag door deze verandering aan het ontstaan zijn?
Skroon1998 schreef:eigenlijk kom ik juist hier met mijn verhaal omdat ik er zelf niet uitkom.. het is zo raar.. waarom doet ze het in onbekende omgevingen supergoed (ook heel lief en iedereen zeggen wat een leuk paard ik heb) en dan breekt de winter weer aan en komt het bokken/versnellen weer terug, ze krijgt nog maar 1/8 biks.. ik heb alle adviezen die jullie tot nu toe hebben gegeven al opgevolgd.. wel heel erg bedankt voor het reageren.. ik hoop de situatie beter in beeld te brengen want deze is nogal complex, als ik een avond met haar in de bak zou rijden en haar haar zin geef is er namelijk van bokken geen sprake.. maar dan doet ze dus niet wat ik van haar vraag.. stukken afsnijden, ineens in een volte op de andere hand, verkeerde galop... heeel langzaam tempo.. ect.. jammer dat ik hier geen filmpjes kan plaatsen..
Skroon1998 schreef:eigenlijk kom ik juist hier met mijn verhaal omdat ik er zelf niet uitkom..
Skroon1998 schreef:het zadel ligt goed zal een foto hiervan plaatsen. (het is een isabel werth dezelfde als de Bates variant) er zijn ook termografische fotos gemaakt waar ik binnenkort uitslag van krijg
Skroon1998 schreef:ik krijg 2 keer per week les, er is ook wel wat vooruitgang maar elke keer gaat ze 3 weken nadat het zadel is aangepast weer bokken (er is ook aangetoond dat haar schoft telkens breder in bespiering word) met een flexibele meter.
Skroon1998 schreef:ik doe ook grond werk, 1 keer per maand heb ik les in aan de hand rechtrichten.
Skroon1998 schreef:De grootste reden dat ik denk dat het gedrag is is omdat ik laatst met mijn trainster/en haar paard buiten ging stappen (in de zomer nog) en ik mocht haar zoutewelle pad gebruiken. verder alleen een hoofdstel, nou goed een lang stuk ging dat prima .. en ineens denkt ze ik heb geen zin meer om te stappen dus ging ze draven.. ik haar terug nemen, gaat ze bokken op de plaats.. zadel kon het niet zijn.. nog nooit heeft ze dit gedaan omdat ik haar normaal wel laat draven of evt. een galopje.. waar anders kan dit gedrag vandaan komen?.
Skroon1998 schreef:ik merkte ook dat als ik zomers een buitenrit maakte, en daarna nog de bak in ging ze niet bokte/niet versnelde.
Skroon1998 schreef:Eigenlijk de enige vraag die bij mij brand is, als je meer van een paard gaat vragen.. kan dit leiden tot bokken? als de verdere omstandigheden goed zijn? net zoals dat ze aan de loge zonder bijzet gaat rennen en bokken terwijl als ik de pessoa om doe ze super braaf is.. ik zit hier enorm over te piekeren.. het houd me echt wakker..
Avalanche81 schreef:Skroon1998 schreef:eigenlijk kom ik juist hier met mijn verhaal omdat ik er zelf niet uitkom.. het is zo raar.. waarom doet ze het in onbekende omgevingen supergoed (ook heel lief en iedereen zeggen wat een leuk paard ik heb) en dan breekt de winter weer aan en komt het bokken/versnellen weer terug, ze krijgt nog maar 1/8 biks.. ik heb alle adviezen die jullie tot nu toe hebben gegeven al opgevolgd.. wel heel erg bedankt voor het reageren.. ik hoop de situatie beter in beeld te brengen want deze is nogal complex, als ik een avond met haar in de bak zou rijden en haar haar zin geef is er namelijk van bokken geen sprake.. maar dan doet ze dus niet wat ik van haar vraag.. stukken afsnijden, ineens in een volte op de andere hand, verkeerde galop... heeel langzaam tempo.. ect.. jammer dat ik hier geen filmpjes kan plaatsen..
Kan wel, moet je ze uploaden op Youtube en dan kun je de link plaatsen
Skroon1998 schreef:eigenlijk kom ik juist hier met mijn verhaal omdat ik er zelf niet uitkom..
Dat snap ik hoor, ik probeer met je mee te denken, zie het niet als kritiek, maar feedback.
Ik ga even terug naar je antwoorden.Skroon1998 schreef:het zadel ligt goed zal een foto hiervan plaatsen. (het is een isabel werth dezelfde als de Bates variant) er zijn ook termografische fotos gemaakt waar ik binnenkort uitslag van krijg
Ok, Wintec heeft wel een iets andere vorm kussen dan Bates, wintec heeft keilkussens die iets verder naar achter liggen, wat betreft de plek lijkt het prima. Dus even toch misschien naar Bates kijken, maar ik zou echt naast je paard moeten staan. Als Bates het hoofdmerk is, zou je daar nog even mee kunnen spelen, misschien eens een Bates Caprilli proberen? Heb je CAIR in je zadel zitten? De meeste paarden reageren daar namelijk heel goed op.
Jep! Is de nieuwste isabel met de nieuwere variant kussens en cair.Skroon1998 schreef:ik krijg 2 keer per week les, er is ook wel wat vooruitgang maar elke keer gaat ze 3 weken nadat het zadel is aangepast weer bokken (er is ook aangetoond dat haar schoft telkens breder in bespiering word) met een flexibele meter.
Ik weet wat voor meter je bedoelt idd![]()
2x per week les, is dat prive of groepsles? Ik zou echt prive aanraden namelijk.
De les is prive les, de les krijg ik van mijn stalgenoot die M heeft gereden. waar het vaak fout gaat is dat ik te laat "aanpak" en niet durf op het moment dat ze bokt of iets anders.. vandaar dat ze er een aantal keer op gaat rijden om te kijken of ze haar weer volgzaam kan krijgen (voorheen is dit haar wel gelukt..)Skroon1998 schreef:ik doe ook grond werk, 1 keer per maand heb ik les in aan de hand rechtrichten.
Ja, ik geloof niet zo in aan de hand rechtrichten, de meningen zijn er over verdeeld, maar ik ben er van overtuigd dat je aan de hand dingen mist. Maar goed, dat is ieder voor zich, sommigen zijn er echt van overtuigd, ik zie vooral zwaar gefrustreerde paarden.
Maar ik bedoelde meer grondwerk in de zin van natural horsemanship, zoals Parelli bijvoorbeeld. Dat helpt je namelijk je paard beter te lezen en te begrijpen, want dat lijkt een beetje mee te spelen, dat jullie elkaar gewoon niet snappen. 2Moons (sorry, je moet alweer even googelen) bijvoorbeeld, die doen heel leuke dingen, en de paarden en hun baasjes hebben dan echt een betere band.
ik zal me daarin verdiepen!Skroon1998 schreef:De grootste reden dat ik denk dat het gedrag is is omdat ik laatst met mijn trainster/en haar paard buiten ging stappen (in de zomer nog) en ik mocht haar zoutewelle pad gebruiken. verder alleen een hoofdstel, nou goed een lang stuk ging dat prima .. en ineens denkt ze ik heb geen zin meer om te stappen dus ging ze draven.. ik haar terug nemen, gaat ze bokken op de plaats.. zadel kon het niet zijn.. nog nooit heeft ze dit gedaan omdat ik haar normaal wel laat draven of evt. een galopje.. waar anders kan dit gedrag vandaan komen?.
Ja, dat kan idd, paarden kunnen best heel boos worden als ze normaal los mogen gaan, en nu moeten blijven stappen. De perfecte manier om dat te voorkomen is ze steeds op andere plaatsen laten draven en galopperen, niet steeds op hetzelfde stuk. Overigens heeft bijna ieder paard deze reactie in dat gevalben je niet uniek in, en nu heb je bijgeleerd
![]()
Dat verklaart nog niet de rest van je problemen.
Zal proberen nog maar variatie hierin te brengen.Skroon1998 schreef:ik merkte ook dat als ik zomers een buitenrit maakte, en daarna nog de bak in ging ze niet bokte/niet versnelde.
In de baan is er ook geen standaard gang/route natuurlijk, daar doe je steeds iets anders, en daar zit de crux.
Veel paarden zijn in de herfst/winter wel frisser dan in de zomer, paarden vinden koud weer heerlijk.Skroon1998 schreef:Eigenlijk de enige vraag die bij mij brand is, als je meer van een paard gaat vragen.. kan dit leiden tot bokken? als de verdere omstandigheden goed zijn? net zoals dat ze aan de loge zonder bijzet gaat rennen en bokken terwijl als ik de pessoa om doe ze super braaf is.. ik zit hier enorm over te piekeren.. het houd me echt wakker..
Ligt er heel erg aan hoe je het vraagt, of je paard de vraag snapt, of hij goed getimed is, je paard niet ergens last van heeft, je zelf duidelijk genoeg bent....... daar spelen zoveel factoren in mee.
Dus, het kan, maar hoeft niet. Heel veel ligt ook gewoon wel bij de ruiter, in lichaamstaal bijvoorbeeld. Het kan zijn dat jij weet dat je met de pessoa meer te zeggen hebt, en je je dus net iets anders opstelt, en daar reageert je paard op.
Wat ik denk, als ik het zo lees, is dat je geen stout paard hebt, maar een paard dat doet wat je vraagt, en een ruiter die zich niet altijd bewust is van wat ze communiceert. Dat is geen verwijt, dat hebben heel veel mensen, vandaar ook het advies voor Natural Horsemanship, want juist in het grondwerk leer je deze dingen.
Weidebloem schreef:Is je paard in de winter niet gewoon veel frisser? Wil hij even lekker de benen strekken, energie kwijt, maar krijgt daar niet de gelegenheid voor. Op bekend terrein heeft het paard misschien meer zelfvertrouwen en is het meer op zijn eigen gevoel gericht i.p.v. op zijn omgeving. Meer uitdaging bieden en zorgen dat de aandacht bij jou blijft en niet afdwaalt kan hierin helpen. Niet alleen figuren rijden maar zorgen dat je er zelf met 100% met je gedachten bij je paard bent.
Zadel lijkt van de zijkant netjes te liggen, maar of het echt goed ligt is vanaf een foto niet te beoordelen. Met name de ruimte tussen de kamers is ook belangrijk om in de gaten te houden en dat het dekje niet op de schoft trekt.
Edit: wat zegt je instructeur er van?