Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemk2

Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 14:03

Zoals de titel al luidt.

Laat ik voorop stellen dat ik zelf veel ervaring heb met moeilijke getraumatiseerde paarden. Ik heb er veel tijd en rust in gestoken om haar het vertrouwen in mensen terug te laten krijgen en dat is gelukt. Het hoofdstel om krijgen blijft een issue bij haar en dan ontstaat er grote paniek doordat paardlief met het hoofd de lucht in slaat zodra ik mijn hand op haar neus leg of ze het hoofdstel ziet. Na 15 min in alle rust te zijn bezig geweest krijg ik het hoofdstel wel in met een snoepje erbij, maar dat duurt meestal nog zo'n 5 min extra of langer voordat dat, dat lukt.
Het bakstuk losmaken aan de ene kant en dan het bit in doen dat kan een optie zijn, maar dat vind ik persoonlijk te veel gedoe om elke keer het hele hoofdstel los te moeten maken.

Het is mij niet duidelijk of ze nu het bit of hoofdstel "eng vind" het halster om doen is geen enkel probleem en laat ze ook makkelijk toe. Ik mag en kan haar overal aanraken op het hoofd. Haar oren dubbelvouwen en uitknippen met de schaar vind ze niet spannend of eng: want dan staat ze erbij in de chillmodus. Het vertrouwen is er wederzijds dit zijn oude trauma's die opspelen omdat ze op bepaalde bewegingen of als ze bepaalde mensen ziet heel angstig en onrustig wordt. In de stal komt ze alleen naar je toe als ze iemand volledig vertrouwd en "heel goed kent" ze heeft er dagen tussen zitten dat ze achterin de stal schiet van schrik vanwege oude trauma's uit het verleden.

Alle belangrijke feiten op een rij:

-gebit is in orde

- zadel past perfect

- hoofdstel past

- bit past

Wie heeft de gouden tip?

nine1987

Re: Exstreem kopschuw getraumatiseerd paard: hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:04

Bitloos?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:06

Neckrope ?

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:13

hoofdstel eerst omdoen zonder bit? Dus het bit even achterwege laten met oefenen? En misschien daarna ook alleen het bit los proberen. Die bij de bitringen vasthouden en kijken of ze die in wil happen? En dan als beide apart goed gaan het pas weer in combinatie doen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:14

Je hebt van bijvoorbeeld Schockemühle hoofdstellen met sluitingen bovenaan het kopstuk. Bij sommige kopschuwe paarden is dat een oplossing.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:15

Ik heb een klein tijdje een PRE gereden die ook zo'n gekke tik had. We hebben toen bij haar een halsterhoofdstel geprobeerd, je kon hem helemaal uit elkaar halen en het bit gewoon losklikken. Dus in halstermodus omdoen, waar we het 'kopstuk' losdeden zodat hij niet over de oren heen hoefde maar achter de oren werd vastgemaakt en daarna bit eraan klikken. Dat een hele poos gedaan en een paar maanden later konden we zo het normale hoofdstel in doen.

Wat ik qua trainen wel deed is halstertraining met clicker, dus bv leren zelf hoofd in halster/hoofdstel te doen of leren zelf het bit in te nemen. Dat heeft ook veel geholpen en neemt veel stress weg :j

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:15

Inderdaad als tussenstap eens een poos alleen met bitloos hoofdstel. Dan heb je wel teugels en all riempjes etc maar hoeft er in eerste instantie niks in de mond. Als het hoofdstel geen issue meer is kan je weer het bit introduceren

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:19

Hoezo teveel moeite om even het bakstuk los te maken, lijkt me echt niet teveel gevraagd om het zo op te lossen.
Een kwartier geduld hebben valt toch ook wel mee?
Bij mij werkt ook niet elk jong en onervaren paard binnen 5 minuten mee.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:22

Je kan ook van die klipjes aan het bakstuk doen zodat je het bit gemakkelijk los en weer vast kan klikken.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:26

Endurance hoofdstel omdoen, zodat je gewoon een halster om doet, verder opzadelt en dan rustig het bitje eraan klippen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:30

Iriscope schreef:
Endurance hoofdstel omdoen, zodat je gewoon een halster om doet, verder opzadelt en dan rustig het bitje eraan klippen.

Dat is ook een hele goede.. :j

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 14:31

Seltje schreef:
Je hebt van bijvoorbeeld Schockemühle hoofdstellen met sluitingen bovenaan het kopstuk. Bij sommige kopschuwe paarden is dat een oplossing.

Dat hoofdstel heeft ze nu om maar dat geeft totaal geen verschil met een normaal kopstuk. Ze slaat met het hoofd in de lucht met beide kopstukken om

valori schreef:
Hoezo teveel moeite om even het bakstuk los te maken, lijkt me echt niet teveel gevraagd om het zo op te lossen.
Een kwartier geduld hebben valt toch ook wel mee?
Bij mij werkt ook niet elk jong en onervaren paard binnen 5 minuten mee.

Ik heb een enorme dosis engelengeduld, maar dat is niet mijn vraag

dioni schreef:
Je kan ook van die klipjes aan het bakstuk doen zodat je het bit gemakkelijk los en weer vast kan klikken.

Dat klinkt als de ideale oplossing

Bedankt voor jullie reacties!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:34

Het lukt je nu in 15 minuten. Dat is toch prima?

Ik zou zeggen dagelijks doen, veel belonen. Vlug en handig zijn/worden.

En dan zullen de 25 minuten heus een keer 10...5...2 worden. Kan een week, een maand of een jaar zijn. Maar ik geloof niet dat een paard in de juiste omstandigheden paniekerig blijft.

Even er vanuit gaande dat je inderdaad rustig, handig, snel en met positieve benadering werkt.
Heb je toch niet de handigheid of het geduld, dan eens iemand zoeken die je kan helpen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:35

Anoniemk2 schreef:
Het bakstuk losmaken aan de ene kant en dan het bit in doen dat kan een optie zijn, maar dat vind ik persoonlijk te veel gedoe om elke keer het hele hoofdstel los te moeten maken.

'teveel gedoe' is denk ik even ondergeschikt aan je probleem nu....

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:38

Kelly_ann schreef:
Anoniemk2 schreef:

'teveel gedoe' is denk ik even ondergeschikt aan je probleem nu....

Waarom? Hoe langer je er mee loopt te kloten hoe vervelender het voor het paard is. Het is niet alleen voor TS fijner maar ook voor paard als het vlug gepiept is.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:39

idd een endurancehoofdstel waar je het bit er af kan halen. Je doet het om als halster en dan later klik je het bit eraan. Ideaal. Goedhard endurance heeft verschillende soorten hoofdstellen , in verschillende kleuren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:42

Een bakstuk met een gesp is toch even veel werk als een clipje?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:42

Ik heb ook een paard in handen gehad dat absoluut een ramp was om een hoofdstel aan te doen.
Meestal is het een reactie op het bit dat een paar x teveel tegen de tanden heeft gekletst.

Honing om het bit ofzo heeft hier al geen zin meer.
Ik ga ook mee met de mening om het bakstuk aan 1 kant los te doen.
Zo kan je zonder spanning het kopstuk omdoen en als het paard rustig is kan je het bit indoen.
Steek zeker je duim in de mond zodat de mond opengaat voor het bit en voorkom dat het bit tegen de tanden kletst. :)
Dit moet je wel een tijdje oefenen en het paard zal vanzelf rustiger worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:46

Ik kwam er bij mijn trauma paard per toeval achter dat een anatomisch gevormd hoofdstel wonderen deed.

Daarnaast heb ik geclickerd op positief gedrag met aanrakingen bij haar en zo uitgebouwd naar hoofdstel omdoen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:57

Als het bit zelf het probleem is zou je eens een met zeemleer omwikkelde ongebroken trans kunnen proberen of een 'appelbitje' (van kunststof).

Mijn paard vond het metaal tegen zijn tanden echt vervelend; met omwikkelde trens was er geen probleem.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 15:26

Ik ben niet van plan om te wisselen van bit omdat ze goed loopt op haar huidige bit. Zodra je aan haar mond zit wordt ze exstreem angstig en houd ze haar kaakspieren stijf op elkaar dicht. Zodra ze het hoofdstel ziet gaat ze slaan met haar hoofd. Als eenmaal het hoofdstel om is is er niets meer aan de hand. Ik gebruik een anatomisch gevormd hoofdstel, die perfect aansluit om haar hoofd.

De reden waarom ik het bakstuk aan de ene kant niet wil openmaken is omdat ze dan nog onrustiger er van wordt doordat het dan nog langer duurt. Ik wil juist dat ze het hoofdstel en bit als prettig gaat ervaren.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:28

Je zou ook kunnen kijken voor een zogenaamd trainingshoofdstel. Daar zit het bit ook met clips vast.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:29

Suzanne F. schreef:
Een bakstuk met een gesp is toch even veel werk als een clipje?

Clipje kost me nog geen 2 sec. bakstuk los maken, zelfs als je leer goed zacht is, is toch meer tijd en gepruts aan haar hoofd, wat je wellicht nu juist moet willen voorkomen?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:35

Ok, duidelijk... Eerst het hoofdstel aan en dan het bit via een los bakstuk werkt niet. Wellicht mis je de handigheid.

Zorg dan dat je het op jouw manier rustig maar handig en snel kan doen.
Met rust, en vertrouwen en veel doen zonder fouten te maken. Kan ik me niet voorstellen dat het paard niet rustiger wordt op den duur.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:36

Ik zou voor nu wel echt kijken waar je haar in dit issue mee helpt. Los van of het voor het rijden uiteindelijk het juiste bit is of dat het nu even meer tijd kost.
Als ze wel even inderdaad het bit naar vindt omdat dit hard tegen haar tanden is gegaan, kan een kunststof/zachter bit zeker wel helpen om haar eerst te leren dat het haar geen pijn hoeft te doen.

Zeker gezien halster geen probleem is, is dat denk ik wel wat hierin op dit moment de grootste issue is. Gezien een halster geen probleem meer is en je aangeeft dat ook de oren verder geen problemen meer geven.