Bedankt voor de reacties allemaal!
Ailill schreef:Kun je evt. wat zitlessen aan de longe nemen? Zo kun je werken aan je zit/houding en zal je ook meer (core)kracht krijgen, wat het lichtrijden makkelijker maakt.
Ik rijd iedere week op de manege. In principe doen ze daar niet aan losse lessen. Ik zal eens navragen of mijn instructrice tijd heeft voor 20 minuutjes aan de longe! En anders ga ik even snuffelen bij anders maneges.
Absolem schreef:Terugrijden op je zit. Dus hem langzamer laten draven door zelf langzamer te gaan lichtrijden. Hoe langzamer hij loopt hoe minder moeite jij hoeft te doen bij het lichtrijden.
Friesen stuwen graag. En als je er dan een hebt met goede techniek in het voorbeen krijg je als ongetrainde ruiter behoorlijk vliegles.
Ik zal dit zaterdag proberen. Hij heeft inderdaad veel moeite met langzaam draven, dus ik zal het opbouwen. Ook voor mij, kan ik mooi buikspieren trainen.
Hij heeft een zacht mondje, dus ik zal van de teugels afblijven!
hwn schreef:Centered Riding les! Doet wonderen hiervoor.
Ik zal eens Googlen wat de mogelijkheden zijn in de omgeving, bedankt!
Pepperrr schreef:Heel minimaal lichtrijden. Probeer ook de beweging niet omhoog te maken, maar iets meer vooruit en vanuit je heupen. Veel mensen maken al snel de fout om zich helemaal uit te rekken en volledig te gaan staan, maar dit is juist vermoeiend. Dus goed druk houden op de beugels en maar een mini beetje omhoog/naar voren komen.
Wat je enorm bewust maakt van de manier waarop je lichtrijdt is om een keer 2 passen te staan, 2 passen zitten. Of juist 2 passen staan en 1 zitten. En dit een rondje vol te houden. Dit heeft mij in het begin enorm geholpen!
Ga ik proberen! En dat naar voren ipv omoog vind ik ook een mooie. Ik zal eens opletten hoever ik omhoog kom met mijn lichaam. Spiegels genoeg gelukkig
.
Shadow0 schreef:.
Het zo klein mogelijk kan helpen. Soms kan het helpen om niet te denken dat je vanuit zitten steeds moet gaan staan, maar denken vanuit het staan en dan het zitten als de onderbreking zien. Dan begin je al voordat je helemaal zit alweer met de beweging naar het staan en word het allemaal wat lichter.
Kijk ook naar het tempo. Wat is een fijn tempo voor jou? Absolem haalde al aan dat lichtrijden bij hoog tempo lastig is, maar mijn ervaring (maar niet echt met Friezen) is dat ook een te laag tempo lastig wil, vooral als je ook veel been geeft omdat je denkt dat je de gang erin moet houden. Dus experimenteer ook een beetje wat werkt voor jullie. Als de spanning of de klad erin komt, dan gewoon weer terug naar het basistempo.
En verder is het goed om ook je eigen grenzen in de gaten te houden en niet te lang door willen gaan. Misschien dat stapwerk, doorzitten of galop op dat moment makkelijker voor jou is, en daarin kun je ook nog heel veel rijtechnisch doen.
Bedankt! Als ik echt te moe word, ga ik vaak terug naar stap inderdaad. Even bijkomen en dan weer verder. Vindt mijn paard helemaal niet erg, liever lui dan moe.
Ik krijg zaterdag veel te doen!
Avalanche81 schreef:Laat je opgooien en vang jezelf weer op. Dus je enkels als een soort verende schokbreker gebruiken. Lichtrijden is uitgevonden om rijden lichter te maken, niet zwaarder. Dus even heel kort door de bocht: als lichtrijden zwaarder voor je is dan doorzitten, gaat er iets niet goed
Je laat je opgooien in draf, vangt jezelf op met je buikspieren en komt weer neer, waarbij je je enkels als schokbreker gebruikt en je je gewoon laat leiden door het ritme van het paard

Je hebt gelijk, het gaat op zulke momenten even niet goed.
Spieren die niet meewerken, moet gewoon meer trainen. Dus in dat opzicht wel fijn om te rijden op een paard wat flink opgeeft. Ik zal als ik eraan denk een berichtje plaatsen na mijn les.