Paard nergeert beenhulpen en is bang voor een zweep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monstertje01

Paard nergeert beenhulpen en is bang voor een zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 12:00

Hoi! Sinds kort rijd ik een Frans trekpaard, een grote lompe tank. Buiten is hij vooral op de terugweg goed voorwaarts en luistert hij goed naar been en stemhulpen op de heenweg staat hij soms stil, maar met wat geduld of even afstappen gaat dit goed.

Maar nu komt ons probleem, de bak. Ik wordt compleet genergeerd. Hij gaat stil staan, blijft stappen terwijl ik zeg draven, draait ineens om. Met spoortjes is het een week goed gegaan, maar daar lijkt hij nu immuun voor. Zodra ik een zweep (lees een takje van 20 cm) vast heb is meneer super voorwaarts, maar zodra het beweegt gaan we ontzettend hard en is er geen rem meer te bekennen. We hebben les, instructeur raadt de zweep aan, maar dit vind ik ontzettend eng.

Wat kan ik hier mee? Graag tips en ervaringen met een zelfde probleem
Laatst bijgewerkt door Monstertje01 op 16-09-19 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Re: Paard nergeert beenhulpen en is bang voor een zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:03

Het paard leren dat een zweep niet eng is, doormiddel van grondwerk.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:04

Ik zou veel grondwerken. Klinkt mij in de oren als een paard die compleet dichtklapt of in paniek schiet bij een vorm van druk.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:06

Daar zul je mee aan het werk moeten, ik merk nu ik met de friendly game van Parelli bezig ben er bij mijn paard wat rust in komt, die kon ook erg overgevoelig reageren op de zweep.

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:06

Je kan aan de hand proberen om het paard vertrouwd met de zweep te maken en laten zien dat het niet eng hoeft te zijn. Ga in een veilige ruimte staan,paard moet ruimte hebben om weg te lopen. En begin zachtjes vanaf de benen het paard met de zweep aan te raken. Als het paard ervoor wegloopt NIET de zweep weghalen, maar tegen paard aanhouden. Als het paard stilstaat gelijk de zweep weghalen, dat is zijn beloning. Dit kan je steeds verder uitwerken totdat je het hele paard kan aanraken, hoofd, rug billen, buik. En er vooral opletten dat je de druk aanhoud bij weglopen en wegneemt bij stilstaan!!

Edit:
Hier een voorbeeld filmpje
https://youtu.be/2mA3usVNpNg

Monstertje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 12:12

Dit heb ik al met hem gedaan, zelfs een lange longeerzweep boven zijn hoofd en lichaam geeft geen problemen.

nina82 schreef:
Je kan aan de hand proberen om het paard vertrouwd met de zweep te maken en laten zien dat het niet eng hoeft te zijn. Ga in een veilige ruimte staan,paard moet ruimte hebben om weg te lopen. En begin zachtjes vanaf de benen het paard met de zweep aan te raken. Als het paard ervoor wegloopt NIET de zweep weghalen, maar tegen paard aanhouden. Als het paard stilstaat gelijk de zweep weghalen, dat is zijn beloning. Dit kan je steeds verder uitwerken totdat je het hele paard kan aanraken, hoofd, rug billen, buik. En er vooral opletten dat je de druk aanhoud bij weglopen en wegneemt bij stilstaan!!

Edit:
Hier een voorbeeld filmpje
https://youtu.be/2mA3usVNpNg

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:18

Oke, heel goed.
Misschien veranderd er ook iets in jouw omdat je zegt:
Zodra ik een zweep (lees een takje van 20 cm) vast heb is meneer super voorwaarts, maar zodra het beweegt gaan we ontzettend hard en is er geen rem meer te bekennen. We hebben les, instructeur raadt de zweep aan, maar dit vind ik ontzettend eng.

Omdat je weet dat je paard harder gaat en je minder controle hebt ga jij waarschijnlijk een bepaalde spanning in je lijf krijgen en dat voelt je paard. Misschien daar rustig aan werken?
En je paard er ook op trainen dat bewegen van de zweep niet altijd betekend dat hij een tik krijgt.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:31

Ik lees meerdere dingen:

1. Buiten is hij, vooral op de terugweg, goed voorwaarts. Op de heenweg gaat hij soms stilstaan.
Dit is een vorm van destination addiction. Je paard wil heel graag weer gewoon terug op stal zijn. Hij wil dus niet graag weg van stal, en er wel heel graag naar terug. Je paard is hier dus op de terugweg wel voorwaarts, maar dat is niet omdat hij goed aan je hulpen is, maar vooral omdat hij gewoon niet kan wachten om weer thuis te zijn.

2. Hij negeert al je hulpen in de bak.
Begrijpt hij je hulpen wel? Weet je zeker of hij goed begrijpt dat als jij been geeft, dat hij dan voorwaarts moet? Val niet in de valkuil dat als hij niet meer reageert op je hulpen, dat je je hulpen steeds en steeds groter moet maken: been geven werkt niet, dan maar telkens schopjes geven, dan maar telkens been geven met spoor, dan maar zweepje erbij. Dikke kans dat hij dan in het begin wel harder gaat omdat hij er gewoon wat van schrikt, maar dat hij op een gegeven moment net zo dood wordt op die nóg grotere hulp.

Wat dan wel? Zorgen dat je opbouwende hulpen geeft. Hij voelt je kleine hulp echt wel! Hij voelt ook een vlieg op zijn huid, dus jouw been ook. Begin dus met een kuitdruk. Geef hem een paar seconden om daarop te reageren. Reageert hij daar niet op, druk je je been iets steviger aan. Reageert hij dan nog niet, dan geef je een schopje. Reageert hij dan nog niet, dan herhaal je dat maar geef je tegelijkertijd een tik met de zweep.

Zodra hij ook maar heel ietsje pietsje versnelt, stop je met aansporen, en prijs je hem de hemel in. Aaien, gooeeeed zo roepen, maakt niks uit, maar hij moet echt trots op zichzelf zijn dat hij het zo goed gedaan heeft. Dit herhaal je telkens weer. Valt hij namelijk weer terug in het tempo, dan begin je weer opnieuw met die kleine hulp en steeds iets meer tot hij het doet, en dan weer belonen.

Als je dit heeel consequent doet kun je al heel snel verbetering merken.
Als je merkt dat hij het gewoon echt nog steeds niet begrijpt en het lukt nog niet, kun je ook eens op de grond gaan oefenen of hij wel snapt dat hij moet wijken voor druk tegen zijn buik.

3. Hij heeft moeite met bewegende zweepjes als jij op zijn rug zit. Dikke kans dat hij daar rottige ervaringen mee gehad heeft in het verleden en het daarom niet zo tof meer vindt. Daar zou ik mee aan het oefenen gaan om te zorgen dat hij die spanning beter los kan laten. Dat betekent, de spanning opzoeken die hij moeilijk vindt door de zweep wel te bewegen boven hem, en te belonen (dus te stoppen met bewegen en de druk dus weg te halen) zodra hij ook maar het minste teken van verbetering laat zien. Dus iets vertragen, iets ontspannen, iets zijn hoofd omlaag, etc. Zo leer je hem dat de beweging van de zweep niet eng is. Hij hoeft namelijk nog niet te reageren op die beweging, maar pas wanneer je hem een kriebeltje ermee op zijn kont geeft.

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:00

Begin met de overgang halt-stap. Gewoon de hulp geven en blijven geven tot hij stapt. Stapt hij alle druk er af. Je kunt hierbij ook een kant op sturen, vaak gaan ze dan zelf al stappen.

Als dat goed gaat kun je van stap naar draf. Vol blijven houden en niet opgeven. Het is echt heel vermoeiend voor jezelf en niet leuk, maar het kwartje gaat echt een keer vallen. Eventueel iemand vanaf de grond een longeerzweep in handen geven. Laatste paard waar ik dit mee aan de hand had kon de rijbaan 4 keer rond gaan voor hij een keer ging draven en die loopt nu succesvol wedstrijden springen en dressuur en reageert op hele kleine hulpen. Geef dus niet op.

Teugels gewoon op maat houden met de lichtst mogelijke druk.

Als ruiter gebruik ik hier geen zweep je voor, genoeg paarden de dan aan je been lijken en wanneer je het zweep je weglegt dat ineens toch niet blijken te zijn. Ik vind een zweep een aanwijsstok en geen strafmiddel.

Eline_Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:21

Ook het paard overal aanraken met de zweep, vooral rond het hoofd en mond! Heb je al gedaan lees ik maar ik zou het blijven doen als hij na elke tik weer iets banger wordt. Omdat hij zo goed reageert op zweep is dat denk ik de beste optie, nu nog zorgen dat die angst wat minder wordt ;)