hangen in de teugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pebbles12

hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 16:45

heyy!

Ik heb een leuk verzorg paard maar is enorm sterk, vooral als je hem nageeflijk hebt gaat hij in de teugels hangen :j (gaat uit zichzelf omlaag, ik hoef alleen overgangen te rijden en veel voltes wisselen <3 maar dan loopt die wel fijn, alleen hij is dan zo zwaar! Ik weet dat je wel wat gewicht moet hebben maar dit is denk ik echt te veel, wat zou ik hieraan kunnen doen? Zoals welke oefeningen? Ik ben al bezig om nog meer overgangen te rijden, zodat hij zijn achterhand gaat gebruiken. ;)

(Hij is 22 jaar en ik wil gewoon lekker ontspannen hem kunnen rijden) <3

Ben benieuwd! :o

Lindsey_99

Re: hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:50

Als hij hangt is er dus geen sprake van nageven. Dat is een licht, zacht contact. Bij hangen de teugels langer maken zodat er niets te hangen is. Ga je tegendruk geven dan is dat gewoon trekken aan de teugels. Laat het 'mooi' voorlopig maar los en ga 'voelen'. Rijden op zit en been. Dan komt dat lichte contact te zijner tijd. En ga buitenritten maken als de gelegenheid daar is; goed voor de conditie.

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 16:53

Je 1e zin klopt, als hij nageeft wordt hij wel lichter, dus hij geeft dan niet helemaal na, maar gaat wel lager met zijn hoofd. Dankjewel! Ga ik aan werken, en buitenritten doen we al :o

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:55

Niks geven om in te hangen. Je kunt alleen maar ergens op gaan hangen als er ergens een steunpunt is. Jij bied dat met je handen. Steunpunt weg geen mogelijkheid tot hangen. Dus zodra hij gaat hangen, loslaten. Daarmee bedoel ik niet je teugels compleet loslaten. Bij mij werkt vaak alleen al het iets verplaatsen van mijn hand, meestal naar voren. Daarna weer op de goede plek neerzetten en weer verder rijden in de nageefelijkheid. Je moet zelf even uitproberen wat werkt voor jullie.

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 17:00

dankjewel :o gaan we aan werken O:)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 08:23

Met zo een helpt het vaak niet gewoon los te laten. Ja dan heb je op dat moment zelf niks in je handen, maar later wel weer gewoon. Het lost niets op.
Mijn paard deed dit ook toen hij jong was (loopt lichte tour) en op het moment dat hij zo zwaar werd een kleine ophouding met 2 handen en direct weer ontspannen zodat hij niets heeft om te hangen zoals hierboven al werd gezegd. Dit moet je dus niet doen door alles los te gooien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:47

xpukxcat schreef:
heyy!

Ik heb een leuk verzorg paard maar is enorm sterk, vooral als je hem nageeflijk hebt gaat hij in de teugels hangen :j (gaat uit zichzelf omlaag, ik hoef alleen overgangen te rijden en veel voltes wisselen <3 maar dan loopt die wel fijn, alleen hij is dan zo zwaar

...ik ben ook van: 1 of 2 handen efkes stukje naar voor en weer terug.
(Al is er niets mis met rijden aan de lange teugel)

Citaat:
Ik ben al bezig om nog meer overgangen te rijden, zodat hij zijn achterhand gaat gebruiken.

Dat kan, dat hij zijn achterhand goed gaat gebruiken omdat je overgangen rijdt.
Een dragende achterhand gaat niet samen met hangen, een stuwende achterhand wel.
Het is dus zaak om de overgangen 'terug' te rijden op zit en gewicht, bij wijze van spreken met open handen.
En de overgangen naar 'snellere' gangen moet je als het ware voelen dat je opstijgt. (Achterhand er onder, kracht zetten, voorhand op en gaan. De Duitsers noemen de uitgestrekte gangen 'starker' draf, galop of stap.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:14

Ik ben ook wel benieuwd of dit paard onder zijn tempo loopt.
Als ie hangt en je laat los, dan “valt” ie voorover. Dat betekend dus dat ie op de voorhand loopt. Nu hangt hij op jouw (voor) hand.. Als het tempo dan wat wordt opgevoerd, zul je zien dat zn hoofd weer omhoog gaat. Met meer tempo loopt ie meer op zn achterhand. Van daaruit kun je naar ontspanning werken en wordt ie nageeflijk..

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:03

Mijn eerste advies zou zijn voorwaarts rijden, maar dat is het lastige via internet; misschien doe je dat al wel.

Eline_Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:15

Is al gezegd maar mijn tip zou ook zijn je handen iets naar voren verplaatsen zodra die gaat hangen zodat die voorover valt! Dan gelijk beenhulp of tik zodat en het hoofd zal vanzelf omhoog gaan. Succes!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:33

...wat mij betreft is het hangen niet zozeer 'het grootste probleem', hangen is een symptoom van een stuwende achterhand ipv een dragende achterhand.
(Dus met 'het hoofd omhoog brengen' en 'tempo rijden' loop je het risico om in cirkels te blijven ronddraaien.)

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:17

Vraag is of je de overgangen goed rijdt. Eigenlijk miet een paard, door obergangen te rijden, meer de achterhand gaan gebruiken. Dan moet je dus een lichter ipv een zwaarder contact krijgen.

Hoe maak je de overgangen? Misschien rijdt je te veel met je teugels bij de overgangen terug? Of wellicht overvraag je je paard en moet je de overgangen kleiner houden?

Hoe is het paard verder? Geen atrtrose? Kan ook zijn dat de overgangen te zwaar voor hem zijn, gezien zijn leeftijd. De meeste paarden van die leeftijd hebben wel ergens artrose

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 15:16

Hangen zie je vaak bij paarden waarvan de ruiter ongewild toch net iets te streng is met de hand. Dus ga zelf proberen heeel ontspannen te zijn in je vingers, handen, armen, schouders. Als beeld, het mondje is een porselein kopje dat je super zacht moet vast houden anders breekt het. Daarbij leg je kuiten / benen rond je paard als het ware (binnenkuiten echt rustig langs en aan je paard leggen zodat je heel subtiel druk kunt geven en druk kunt loslaten) en zodra hij hangt druk je jouw binnenkuiten tegen hem aan. Als paarden graag hangen, dan voer ik net zolang de druk op met mijn binnenkuiten en breng mijn handen klein stukje naar voren of nog beter geef de halve ophouding, totdat je voelt dat je paard meer op zijn eigen benen gaat lopen. Dat spannen en ontspannen luistert vrij nauw en daar heb je eigenlijk iemand voor nodig die je daarbij helpt door te zien wat jij en je paard nu daadwerkelijk doen.