Laten bokken aan de longeerlijn of juist niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Laten bokken aan de longeerlijn of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 12:36

Onze jonge pony heeft soms nog wat fratsen onder het zadel. Met begeleiding en het feit dat dochter het inmiddels vrijwel altijd voor is, gaat het eigenlijk heel goed.

Tikdens het longeren heeft hij vaak de neiging uit zijn plaat te gaan (sprintje trekken, bokken) Soms longeren we hem aan het halster om even de benen te strekken en laten we hem maar even gek doen.
Is dat eigenlijk wel slim om te accepteren aangezien hii onder het zadel ook nog die neiging heeft soms?

Mogen jullie paarden even gek doen aan de longe of accepteren jullie dat niet?
Maak je dan nog onderscheid aan even longeren aan halster voor beweging en longeren met hoofdstel en bijzet?

Myca

Re: Laten bokken aan de longeerlijn of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:39

Van mij mag mijn paard best eerst zijn joligheid er uit bokken aan de longe.
Ik longeer nooit aan een halster, alleen aan een hoofdstel.
Pas als hij warm gelopen is zet ik hem bij met een longeerhulp of touwtjes.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:39

Als ik longeer, zijn we aan het werk en bepaal ik wat we doen.
Dat is dus niet uit je plaat gaan.
Ik maak geen verschil in halster of hoofdstel omdat het paard dit ook niet doet.
Als hij het echt heel eng vindt, kun je hem eerst even los laten lopen in de bak en als hij alles gezien heeft samen aan het werk gaan.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:42

De eerste paar minuten aan de lijn mogen ze van mij gek doen, als het maar niet gevaarlijk wordt, dus gewoon op de cirkel blijven en niet op me invliegen of mijn kant op trappen. Daarna gaan we serieus aan het werk, dat zou in jouw geval maar een paar rondjes 'serieus' zijn voor je opstapt. Je zou er eventueel ook voor kunnen kiezen om standaard zonder lijn te starten waarin hij idioot kan doen, daarna met lijn nog even serieus en dan erop. Ik maak zelf nauwelijks onderscheid tussen met en zonder lijn als ik in een logeerbak ben trouwen, in beide gevallen hebben ze te luisteren als ik dat nodig acht :D

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 12:46

Dat is inderdaad niet zo'n gek idee; om hem eerst even los in de cirkel te laten voor we aan het werk gaan.

Hij vindt het ook helemaal niet eng, het is puur speelsheid en energie/ei kwijt moeten. Maar dan is het goet om het dan even toe te laten en als we dan de lijn en bijzet erbij pakken te zorgen dat we het voor zijn.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:52

Ik denk dat inderdaad los=gek doen en vast (hoofdstel/halster)=werken veel duidelijker is voor het paard dan ene keer wel, andere keer niet.

Maar mijn tuiger moet als we in galop aanspringen ook altijd even gassen hoor, nou prima, maar na 3 rondjes in het dan ook wel klaar. Soms is ze gewoon te heet in haar hoofd voor longeren en dan klik ik haar los en dan mag ze het even uitzoeken :)

XXTien1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:57

Mijn jonge paard wil af en toe ook eens bokken aan de longe. Omdat hij nog jong is en onervaren longeer ik altijd even voor ik erop stap. In principe niet met de bedoeling om hem te laten bokken, maar om de ontspanning te krijgen. Zodra hij ontspant en braaf meewerkt, beloon ik hem heel erg. Ik merk dat hij daardoor nu minder snel de neiging heeft om te bokken, graag meewerkt en vertrouwen krijgt in het "werken". Als mijn paard uit zijn plaat gaat, probeer ik hem wel rustig te krijgen, ik accepteer het niet om maar zo te zeggen. En zodra hij rustig is, belonen. Zodra hij in mijn handen is en we bezig zijn met wat dan ook (poetsen, halster, hoofdstel,maakt niet uit wat en hoe), moet hij gewoon rustig zijn en luisteren.
Het longeren ben ik nu heel langzaam aan het afbouwen (steeds korter en minder intensief) totdat ik er zonder longeren vooraf op kan stappen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:01

nee dat accepteer ik niet. Aan de longe is net zo goed werk als onder het zadel en daarmee moet ie dus op mij letten. Nu moet ik er ook wel bijzeggen dat de mijne eigenlijk nooit uit hun plaat gaan aan de longeerlijn. Ze staan voldoende buiten en voldoende in het voer. Dus die overdreven veel extra energie hebben ze niet, en als dan kunnen ze die kwijt op de weide.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:03

Mijn vorige dieren zette ik los als ze even energie kwijt moesten. Aan de longeerlijn werkten we, dus dan mocht het niet. Onder het zadel ook niet.

Huidige merrie doet niks als zij los staat, dus die gaat wel aan de longeerlijn en juist dan mag ze even gek doen. Dat zorgt ervoor dat ze het onder het zadel niet doet. Mevrouw staat hele dagen in het land of in de paddock 's winters, maar dan doe je niet gek natuurlijk. Ook los in de longeerbak gaat ze gewoon staan kijken. Het is bij haar ook nooit de 1e minuten maar ergens tijdens het longeren gaat ze een keer tekeer. Om haar toch de mogelijkheid te geven om gek te doen corrigeer ik haar niet aan de longeerlijn, want de behoefte heeft ze soms wel, alleen doet ze het niet in de uren dat ze buiten staat :+

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:05

Mag van mij beslist niet. Aan een lijn, lang of kort, is 'werk'. Kan wandelen zijn, fietsen, of loswerken aan de hand. Dan is bokken en idioot doen bij mij niet toegestaan. Dat doen ze maar als ze los zijn.
Longeren voor het rijden heb ik nog nooit gedaan. Wel rustig een stukje wandelen, en belonen bij ontspanning.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:07

Als ze hun energie kwijt moeten zullen ze dat ergens moeten kunnen, zeker een jong paard. Dat wil je niet onder het zadel hebben.
Als het niet te gek is zou ik het dus wel toe staan, of inderdaad even los gooien ervoor en dan even uit laten razen.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:15

mijn paard heeft soms ook een jolige bui, ik heb liever dat ze het aan de longeerlijn doet dan dat ze het onder het zadel doet. dus ja ik laat mijn paard ook lekker uitrazen aan de longe lekker zonder hulpteugels of iets.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:15

Van mij mogen ze ook gek doen aan de longeerlijn. Ze moeten toch een keer hun energie kwijt.
Zolang ze wel maar naar voren blijven!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:17

Los, je mag gek doen.
Hoofdstel aan, klaar we gaan aan het werk.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:29

Mijn intentie bij longeren is altijd aan het werk. Mocht ik echter tijdens het longeren merken dat mijn paard (veel) opgekropte energie heeft (ondanks 24/7 in een paddock paradise en weinig krachtvoer), dan wil ik even gehoorzaamheid, haal ik hem naar me toe, klik hem los of doe het hoofdstel en de lijnen eraf, en dan mag hij even maf doen. Ik werk hem dan los ook wel op lichaamstaal, maar das meer bepalen van richting en gang, zodat het geen ongeleid projectiel wordt. Als de extra energie eruit is, werk ik hem los nog even verder tot we weer normaal overgangen kunnen maken (ook naar stap), en dan klik ik de lijnen er weer aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:31

Aan de longe mogen mijn paarden niet gek doen. Longe = werk. Wanneer ik merk dat ze energiek zijn wanneer ik wil gaan werken (of rijden of longeren) dan laat ik ze eerst los in de bak uitrazen. Zodra ze aan de longe zijn is het normaal doen en opletten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:33

Hier geldt ook longe = werk. Als ik merk dat hij echt te fris is dan mag hij los, even dollen, en daarna kan ik fijn aan het werk met hem. Maar bokken aan de lijn wil ik niet hebben.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:40

Ik zou het niet bij elk paard accepteren.
De pony van mijn zusje mag het wel maar dat is een geval appart.
Zodra als dat die het op de heupen krijgt en wij zeggen hooo nu is het klaar dan houd ze ook op dus vandaar dat ze het wel mag.
Maar die pony is verder ook echt topbraaf en doet onder het zadel echt niks dus als ze even wil aan de longeerlijn dan mag ze op ons commando bokken etc en als wij zeggen het is klaar dan moet ze ook weer gewoon werken

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:42

ja hoor, hier mag het gewoon, Eerst even lekker stuiteren en de energie er uit en daarna als een team aan de slag, een paard heeft ook gewoon gevoelens en moet zijn energie kwijt kunnen.
Mijn ervaring is juist dat als je het niet toelaat je een opstandig paard krijgt.
Ik maak geen onderscheid in halster of hoofdstel, als de joligheid er uit is gaan we gewoon braaf aan het werk :j

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:47

Faelynn schreef:
ja hoor, hier mag het gewoon, Eerst even lekker stuiteren en de energie er uit en daarna als een team aan de slag, een paard heeft ook gewoon gevoelens en moet zijn energie kwijt kunnen.
Mijn ervaring is juist dat als je het niet toelaat je een opstandig paard krijgt.
Ik maak geen onderscheid in halster of hoofdstel, als de joligheid er uit is gaan we gewoon braaf aan het werk :j

Hier ook altijd gedaan.

Ga maar lekker bokken en gek doen.

Daarna zette ik hem bij en aan het werk.

Ook heb ik hem vaak eerst gelongeerd voir het rijden.

Ging hij ff uit zijn dak en dan erop. :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:48

Ons vorige paard mocht het op het commando "ga maar". Dat wist hij ook precies.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:48

Koekie73 schreef:
Onze jonge pony heeft soms nog wat fratsen onder het zadel. Met begeleiding en het feit dat dochter het inmiddels vrijwel altijd voor is, gaat het eigenlijk heel goed.

Tikdens het longeren heeft hij vaak de neiging uit zijn plaat te gaan (sprintje trekken, bokken) Soms longeren we hem aan het halster om even de benen te strekken en laten we hem maar even gek doen.
Is dat eigenlijk wel slim om te accepteren aangezien hii onder het zadel ook nog die neiging heeft soms?

Mogen jullie paarden even gek doen aan de longe of accepteren jullie dat niet?
Maak je dan nog onderscheid aan even longeren aan halster voor beweging en longeren met hoofdstel en bijzet?

Nee, in principe niet. Ze staan de hele dag op het land en mogen daar bokken, racen en gek doen zoveel als ze willen. Ik straf ze er zeker niet voor af hoor. Als er een bok tussendoor komt dan is dat prima. Meestal los ik het op door ze naar voren te sturen en daarna weer terug te nemen. Ik laat de energie dus weer afvloeien. Maar longeren is voor mij niet bedoeld om overtollig energie kwijt te kunnen en even gek te doen.

Ik doe alles bitloos en zonder hulpteugels.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 13:50

Mijn gevoel zegt bij deze pony dat ik het niet moet toelaten als ik hem aan de lijn heb. Maar ik vind het een heel goed idee om hem eerst gewoon even los gek te laten doen. Hij loopt de hele dag buiten, maar wel in aparte weitjes dus ik heb het idee dan hij dan weinig gekkigheid uithaalt. Zo is het dan wel een mooie oplossing denk ik. Dan is het ook duidelijk dat als ik hem vastklik en wat van hem vraag, ik doe gekkigheid niet wil hebben.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:51

Van mijn instructrice geleerd; los mogen ze gek doen, aan de longe niet. Wil je er een keer een beginner op zetten, is het niet zo handig als ze gewend zijn dat ze juist aan de longe gek mogen doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:55

Koekie73 schreef:
Mijn gevoel zegt bij deze pony dat ik het niet moet toelaten als ik hem aan de lijn heb. Maar ik vind het een heel goed idee om hem eerst gewoon even los gek te laten doen. Hij loopt de hele dag buiten, maar wel in aparte weitjes dus ik heb het idee dan hij dan weinig gekkigheid uithaalt. Zo is het dan wel een mooie oplossing denk ik. Dan is het ook duidelijk dat als ik hem vastklik en wat van hem vraag, ik doe gekkigheid niet wil hebben.

Dat is misschien wel het proberen waard. Jonge paarden klip ik ook wel eens los als ze zich toch niet kunnen concentreren en gedragen. Ga dan maar even ergens anders gek doen. :D