Maar... Ik rij dus een groot paard (rond de 1.80), 7 jaar, maar nog niets serieus mee gedaan dan een beetje rondjes rijden (beweging geven noem ik dat). Nadat hij een tijdje heeft 'stil' gestaan ivm last van zn gebit (moet ie maar niet proberen over een hek heen te springen
), waar hij overigens GEEN last meer van heeft (tandarts is geweest ed), zijn we/ben ik hem weer wat aan het rijden om nu langzaam toch wat serieuzer aan de slag te gaan.Het probleem: hij is suuuuper braaf (nee dat is het probleem niet) en hij kan goed met andere paarden, maar als je met hem rijdt, en de voorrangsregels in acht neemt, waardoor jij voorrang hebt en een ander paard je van overgestelde richting nadert, raakt hij in paniek. Echte paniek is het niet, maar hij begint te slaan met zn hoofd (brengt deze naar beneden) en wil dan omdraaien/dwars over gaan staan oid. In ieder geval niet rustig een ander paard passeren. Dit heeft hij dus wanneer een ander paard te hard op hem af komt. In stap gaat het nog en kan er gewoon gepasseerd worden.
Zou het zijn dat hij zich zo groot voelt dat hij bang is dat hij niet weg kan komen indien nodig? (alle paarden om hem heen zijn natuurlijk kleiner). Hoe zou je dit het beste op kunnen lossen? Ik heb het zelf niet eens altijd door als iemand passeert, maar merk dat dus aan zijn reactie..

). Om m zo meer gewend te laten raken met rijdende paarden om hem heen...