Heel mijn leven lang ben ik springruiter geweest en heb ik altijd met relatief korte beugels gereden.
Na een lange tussenstop heb ik nu eindelijk terug een eigen paard en neem ik terug les, voorlopig gewoon dressuurles om de basis goed te krijgen. Maar dressuur is echt “mijn ding niet” en ik heb daar geen ambities in, natuurlijk wil ik dat mijn paard en ikzelf de basis wel kennen en ik ben me bewust hoe belangrijk dressuur ook tijdens het springen is, daar niet van. Maar mijn hart ligt toch echt bij de jumping.
Maar...mijn lesgeefster nu deed meteen mijn beugels op “standje dressuur” en ik kan absoluut ook niet rijden zo.

Ondertussen zijn we er samen uitgekomen dat ik nu stilaan telkens mijn beugels 1 gaatje langer doe, maar ik hou het niet vol het voelt echt niet “juist” zeg maar. Waardoor ik na 5 minuten steeds terug naar “mijn maat” ga, ik geraak zo gefrustreerd anders.
Mijn vraag is dus eigenlijk gericht aan de springruiters, namelijk: als jullie dressuur rijden, rijden jullie dan met de beugels net iets langer of ook echt op “standje dressuur”? En zit hier nog verschil in als jullie gewoon op jezelf flatwork trainen of wanneer jullie echt dressuurles nemen?
Ik vraag me af of ik er wel goed aan doe om, hoe krom dit ook klinkt, dressuurles te nemen van een dressuur amazone en vraag me af of ik niet beter dressuurles kan nemen van een goed geschoolde spring lesgever die wel veel waarde hecht aan de basis, dressuur dus.
Snappen jullie het een beetje?
Verder is het echt een heel fijne lesgeefster, met hier in de omgeving een goede naam, ik twijfel gewoon of dit het juiste voor ons is. Of moet ik niet zo flauw doen en is het wennen?
Wat denken jullie?