Ik lease nu voor 3 dagen een paardje van de manege, echt een heel leuk dier! (De andere 3/4 dagen word er dus door andere ruiters op gereden). De eigenaresse zei in het begin dat hij vast zit aan een kant en scheef is. In het begin merkte ik daar niks van, maar nu merk ik toch wel dat het niet meer zo leuk is om te rijden. Het paard wordt (net als alle andere manegepaarden) regelmatig nagekeken op alles en het is dus echt scheefheid. Hij pakt het bit vast aan een kant, heeft moeite met afwenden, gaat scheef achterwaarts en ik voel ook gewoon dat hij ontzéttend scheef loopt. Ik ga vrijdag met mijn instructrice overleggen wat ik eraan kan doen. Ik weet dat het lastig gaat worden omdat de overige dagen er door anderen op wordt gereden en die werken daar dus niet aan. Ik zelf merk dat mijn plezier in rijden daardoor niet meer zo groot was als eerst. Het is bijna echt een 'gevecht' om hem een bepaalde kant op te laten gaan. Het rare is wel; als ik in de ene bak ben gaat hij juist liever linksom, en in de andere bak rechtsom? Dat vind ik best apart, maar het is nou eenmaal zo.
Ik heb trouwens zelf ook al houding en zitlessen gehad en probeer echt mijn best te doen voor hem.
Mijn vraag aan jullie is: Weten jullie misschien oefeningen die ik kan doen om deze scheefheid te verbeteren? Ik weet niet of het helemaal weggaat aangezien de overige dagen er geen aandacht aan besteed gaat worden.
(Zoals ik al zei ga ik met min instructrice overleggen, maar die les is pas aan het eind van de week en ik ga morgen weer rijden dus ik dacht, misschien is er iets wat ik alvast kan doen?).
Alvast héééél erg bedankt, ik hou echt ontzettend van dat paard maar dit is natuurlijk niet leuk voor ons beiden. Wil wel graag het plezier in rijden houden en niet dat het elke keer zo'n gevecht is.
PS. de 'symptomen' bij het rijden zijn:
- Niet willen/moeite hebben met afwenden
- Scheef achterwaarts
- Het bit vastpakken
- Een kant niet opwillen lopen, of in iedergeval met moeite
- Hoofd kantelen
- Moeite met linkergalop
- 'Scheef' lopen op de hoefslag (Soms als ik aandraaf gaat hij opeens een stukje van de hoefslag af? Best apart)
Dit zijn toch wel symptomen van scheefheid? Of is dit nu opeens iets anders. De eigenaresse zegt namelijk dat hij aan een kant vast zit, en dus scheef is. Maar volgens Google klopt het met symptomen. Sorry voor het lange bericht, De enige vraag is dus of er oefeningen zijn die kunnen helpen! Bedankt!!