Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SusanH schreef:En als je langzamer gaat licht rijden, wat doet ze dan? Ik krijg de indruk dat ze niet goed aan je hulpen staat. Kun je voor de galop wel mooie actieve overgangen rijden? Hoe is de aanleuning van draf terug naar stap? En als je weer aandraaft? Kun je schakelen in alle gangen? Wat gebeurt er als je haar op de volte aan laat galopperen, en na een paar passen weer terug neemt?
hwn schreef:Pensionklante van mij kreeg van haar instructrice de tip om na de galop van hand te veranderen en op de andere hand ontspannen te proberen stappen of draven. Zelf ook ontspannen, en terugnemen met geven en nemen kan ook wel eens helpen.
De mijne vraag ik dan wel eens schouderbinnenwaarts in stap, of ga ik wat slalommen, als ze niet rechtuit gaan, gaan ze ook wat minder vooruit denken.
M_Vainqueur schreef:Op basis van de beperkte informatie die ik uit je OP haal, verwacht ik dat het probleem ligt in de galop en niet in het stukje erna. Vraag je instructrice om je te helpen met het verbeteren van de balans en de controle in de galop. En ga vooral niet te langzaam galopperen, dat is geen balans en ook zeker geen controle. Alles wat je daar terug rijdt krijg je vaak in draf weer terug in het voorwaartse.
Cheminee schreef:Je overgang iets meer willen uitsmeren.. daar bedoel ik mee: je paard wat kleiner laten galloperen, daar ontspanning zoeken, actief houden en dan vervolgens weer wat kleiner, en dan een overgang maken. Je eerste drafpassen moet ze onder je blijven. Niet trekken maar klein houden. Vanuit daar ontspanning zoeken en weer naar arbeidsdraf.
Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk! Maar door niet PERSEE bij bijv A de overgang te willen maken, maar streven naar een goede overgang. Veel schakelen in de galop en ze mag niet onder je vandaan walsen.
Succes!
eldora1 schreef:Doet mijn paard ook, die krijgt dan zo'n huppeltje ook. War bij mij helpt is ja de galop meteen van hand veranderen en aan het werk zetten, stukje wijken , schouder voor , slangen voltes en 8tjes rijden. En zorgen dat ze heel goed aan je buiten teugel is en de juiste buiging heeft, zodat ze je niet buiten spel kan zetten.
Elisevanhaut schreef:Bij mijn paard werkte het om op een kleine (15m) volte van stap naar galop te gaan. Daar veel in te schakelen. Zo leren ze vanaf het achterbeen te komen en kunnen ze beter balans houden.
SusanH schreef:Deze oefening pas ik ook vaak toe. Ben alleen wel benieuwd waarom na 1 rondje van hand veranderen?
Absolem schreef:Even een paar keer vlug schakelen tussen draf en galop achter elkaar. Twee passen galop paar passen draf. Paar passen galop paar passen draf etc. Iedere keer dat ze moet aanspringen moet ze onder treden. En dat kost kracht. Door te schakelen leer je haar meteen dat ze ook na het galloperen op jou moet blijven letten ipv te drammen. En gaat ze nadenken. Je mag als ze heet blijft best een flink aantal keer achter elkaar doen. Wel na 1 ronde van hand veranderen.
Absolem schreef:SusanH schreef:Deze oefening pas ik ook vaak toe. Ben alleen wel benieuwd waarom na 1 rondje van hand veranderen?
Hersenwerk. Het zorgt er voor dat het niet saai of voorspelbaar wordt. En het is best een zware oefening. Dus lekker afwisselen van hand zodat ze ook de kans krijgt op het andere been aan te springen.
Ik probeer altijd zoveel mogelijk op beide kanten te werken.