Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Amy111 schreef:Zweep gebruiken! En ik weet niet hoe je tegenover sporen staat? Niet geliefd door iedereen maar wel het perfecte middel bij paarden zoals deze. Het is een paard met weinig drive dus daarbij zul je toch iets duidelijker moeten zijn
denisesilver schreef:Blijft ze naarmate je langer bezig bent wel gaan (is het een dieseltje)? Die van mij wel, en behalve overgangen naar voren betekent dat ook dat je overgangen terug echt moet rijden. Draf-stap overgang en ze verliest tact of activiteit? Terug naarvoren en niet naar stap tot ze actief en tactmatig blijft. En dit betekent voor alle overgangen en tempowisselingen
Aleeneh schreef:Niet been geven vóórdat ze terugvalt, want dan blijf je straks been moeten blijven geven om haar aan de gang te houden en dat wil je niet, dan werk jij harder dan zij.
Haar de fout laten maken, en wanneer ze dat doet, gewoon opnieuw vragen om vooruit te gaan. Niet boos worden, niet je hulpen meteen al heel groot maken (pas vergroten als ze niet op je vraag reageert).
Als je dit heel consequent doet helpt het echt.
IndyK95 schreef:Ik loop op het moment een beetje vast met mijn paard. Toen ik haar kocht een jaar geleden was ze niet goed aan het been. Hier ben ik met mijn instructrice flink aan gaan trainen waardoor ze nu als ik been geef, meteen naar voren gaat. Hier ben ik dus al heel blij mee en zijn we al vooruit gegaan. Maar nu is het zo dat haar tempo van zichzelf redelijk langzaam is. Ik geef dan been, maar al naar een paar stappen komt ze weer terug in haar eigen langzame tempo. Ik ben met mijn instructrice al een tijdje bezig met tempowisselingen en dan mag ze pas terug komen in tempo als ik daar de hulpen voor geef. Maar dan ben ik steeds been aan het geven om haar maar in dat tempo te houden totdat ik de hulp geef om haar weer langzamer te laten lopen. Hoe zorg ik er nou voor dat ik geen been meer moet geven om haar in het tempo te houden dat ik wil?
Janneke2 schreef:Gesteld dat je niet traint voor het slagveld of een spring/eventing parcours, dan is de snelheid niet belangrijk.
Het "juiste" tempo (let op: er zijn meerdere tempi die correct kunnen zijn!) staat dan ten dienste van de ontspanning, de correcte gang, de verticale en horizontale balans, de mogelijkheid om rechtgericht te lopen en met het zwaartepunt te spelen. Doorgaans vinden paarden dat ook wel fijn.
Geryon schreef:Aleeneh schreef:Niet been geven vóórdat ze terugvalt, want dan blijf je straks been moeten blijven geven om haar aan de gang te houden en dat wil je niet, dan werk jij harder dan zij.
Haar de fout laten maken, en wanneer ze dat doet, gewoon opnieuw vragen om vooruit te gaan. Niet boos worden, niet je hulpen meteen al heel groot maken (pas vergroten als ze niet op je vraag reageert).
Als je dit heel consequent doet helpt het echt.
Ik denk dat dit de belangrijkste factor is. Bijna iedereen doet dit onbewust. Ik zelf ook bij luie paarden en daarom weet ik van de fout.
Overigens vind ik het zelf niet realistisch om te verlangen dat een paard voor een lange tijd in die hardere draf (bijvoorbeeld) blijft zonder soms wat been te geven. Ik hoor iedereen het altijd zeggen maar zie het eigenlijk nergens. Behalve bij paarden die heel erg veel go hebben en onder controle gehouden moeten worden dan.