Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Skippy01 schreef:ik neem die oefening mee vanaf het moment dat ik het idee heb dat het kan. Bij sommige paarden als draf-galop goed bevestigd is, bij sommigen nog daarvoor omdat ze anders van draf in galop vallen.
Ik bereid ze wel scherp voor, duidelijke halve ophouding, duidelijk binnenbeen lang en zodra ik het buitenbeen aanleg zijn ze dan ook écht weg van achteruit.
Fijne oefening om de achterhand te activeren.
pluisje88 schreef:Skippy01 schreef:ik neem die oefening mee vanaf het moment dat ik het idee heb dat het kan. Bij sommige paarden als draf-galop goed bevestigd is, bij sommigen nog daarvoor omdat ze anders van draf in galop vallen.
Ik bereid ze wel scherp voor, duidelijke halve ophouding, duidelijk binnenbeen lang en zodra ik het buitenbeen aanleg zijn ze dan ook écht weg van achteruit.
Ik geef haar juist even tijd. Ze mag er van mij best twee passen over doen. Als het altijd twee passen duurt geef ik gewoon de hulp eerder. Ze springt dan zonder dwang en discussie aan op een minimale hulp, zonder extra scherp te zijn. Ik wil met mijn paard werken op basis van verbinding en vertrouwen en wanneer de boog zo gespannen staat als bij jou dan lukt dat bij mijn merrie niet. Als ik haar zelf het moment van aanspringen laat uitzoeken blijft ze veel beter in balans dan als ik haar een pas eerder doordruk.
pluisje88 schreef:Skippy01 schreef:ik neem die oefening mee vanaf het moment dat ik het idee heb dat het kan. Bij sommige paarden als draf-galop goed bevestigd is, bij sommigen nog daarvoor omdat ze anders van draf in galop vallen.
Ik geef haar juist even tijd. Ze mag er van mij best twee passen over doen. Als het altijd twee passen duurt geef ik gewoon de hulp eerder. Ze springt dan zonder dwang en discussie aan op een minimale hulp, zonder extra scherp te zijn. Ik wil met mijn paard werken op basis van verbinding en vertrouwen en wanneer de boog zo gespannen staat als bij jou dan lukt dat bij mijn merrie niet. Als ik haar zelf het moment van aanspringen laat uitzoeken blijft ze veel beter in balans dan als ik haar een pas eerder doordruk.
Pipodipo schreef:[
Het hangt er een beetje vanaf, maar als je het echt goed wilt doen dan bereid je de overgang netjes voor. Voor mij betekent dat dat ik eerst de verzameling op zoek in stap, zodat ik de juiste activiteit en impuls heb in het paard. Dat levert meestal wel een prompte en nette overgang op, juist omdat het paard al kan anticiperen op wat er komt. De overgang moet wel op de hulp, want in het vervolgtraject moeten er ook ooit nog wissels en series uit komen en dan heb je niks aan een overgang die een paar passen later een keertje komt.
pluisje88 schreef:Moet wel zeggen dat mijn paard extreem meewerkend/meedenkend is als ik mijn paard aangeef dat ik iets van haar wil dan doet ze dat. Ze mag dat van mij doen zo snel ze dat kan. In het begin zal ze due twee passen nig nodig hebben naar als ze sterker wordt en het daardoor sneller kan, dan gaat ze dat op dezelfde vraag ook doen. Hoe meer eigen initiatief ze mag nemen hoe beter ze meedenkt en haar best doet. Snap uiteraard dat dit niet bij elk paard zo is