Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
midgie schreef:Hoelang is ze al onder het zadel?
Ik vind 4 erg jong om er doorheen te gaan rijden,
Ben zelf met een 5 jarige bezig die ook in een keer alles eng vind en dan om keert en weg is,
Ik ben terug op de grond en aan de hand gaan werken, dubbelen lijnen in men positie en hij is nu bij na 6 en ik ga er 2 keer per week even op en merk zoveel meer rust in hem, op de punten in de bak waar hij eerst zijn kop in de lucht stak en nu netjes ontspannen laag blijft,
Ik geloof niet in puberende paarden, ik geloof in een stapje terug doen en vanaf de grond het vertrouwen in mekaar terug gaan vinden
Babootje schreef:midgie schreef:Hoelang is ze al onder het zadel?
Ik vind 4 erg jong om er doorheen te gaan rijden,
Ben zelf met een 5 jarige bezig die ook in een keer alles eng vind en dan om keert en weg is,
Ik ben terug op de grond en aan de hand gaan werken, dubbelen lijnen in men positie en hij is nu bij na 6 en ik ga er 2 keer per week even op en merk zoveel meer rust in hem, op de punten in de bak waar hij eerst zijn kop in de lucht stak en nu netjes ontspannen laag blijft,
Ik geloof niet in puberende paarden, ik geloof in een stapje terug doen en vanaf de grond het vertrouwen in mekaar terug gaan vinden
Dit dus niet doenDan blijf je dit waarschijnlijk doen tot ie 25 is ...
Ik sluit me aan bij Nibbit en Sizzle. Vooral niet iets veranderen dus geen teugels los want je wil hem niet belonen voor gedrag dat je niet wil. Dus gewoon doorgaan waar je mee bezig was al moet het met een omweg. Consequent blijven in je rijden. Hem bezighouden (wat denkwerk geven) met wat overgangen en figuren ook prima.
Sizzle schreef:Groot maken en blazen/snurken is geen angst, dat is sensatie zoeken en zichzelf opnaaien (bakkabouters zoeken)
Waarschijnlijk een combinatie van voorjaar + meer energie (overmoed) + klaar voor uitdagender werk
Ik zou hem wat meer denkwerk geven, misschien wat balkenwerk of zo.
midgie schreef:Dus er gewoon druk op blijven houden??
Het paard geeft duidelijk iets aan , ik zou zou zeggen luister daar naar.
Het dier is 4 nog in de groei , nog aan het wisselen , mentaal is hij pas af met 10 jaar, waarom dan er zoveel druk op zetten, waarom die haast??
Arcodavella schreef:En voor degene die vinden dat een paard dit gedrag niet kan vertonen vanuit uitdagen/puberen: ik heb er bij mij een hartslagmeter omgehangen. Hartslag veranderde helemaal niets, dat zou in het geval van angst wel zo moeten zijn.
tess_84 schreef:Een paard doet nooit opeens met opzet stout of angstig of puberaal. Voor een gedrag is altijd een reden, en het is aan jou als mens om die reden te zoeken en er naar te handelen.
Sizzle schreef:Midgie, als het werk te eenvoudig begint te worden dan gaan brutalere paarden zelf op zoek naar wat uitdaging.
Als je serieus dat nog nooit gezien hebt dan heb je erg saaie paarden![]()
Mijn paard in de opfok doet dit nu ook uit verveling. Ergens naar kijken totdat het eindelijk beweegt en zichzelf dan opnaaien met knorren, blazen en staart op de rug in de hoop dat de rest leuk mee gaat spelen.
Dat heeft niets met druk erop te maken.
Gewoon rijden en nieuwe uitdagingen bieden zodat hij niet met zijn gedachten bij alles is behalve bij de ruiter.
Bange paarden maken zich klein en zijn snel, snurkende paarden vinde het enkel spannend maar doorgaans stiekum ook wel leuk.