Steigeren bij spanning, wat doe je dan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Steigeren bij spanning, wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 19:08

Wat is de juiste aanpak bij paarden die bij spanning en opsluiting (flink) omhoog komen?

Situatie: de merrie waar ik op rij steigert sinds een paar weken op het moment dat ze spanning opbouwt en er vervolgens druk op het bit wordt gezet (begonnen bij de inzet van het achterwaarts gaan). Zolang ik voorwaarts blijf rijden en ontspanning zoek is er niks aan de hand. Maar ze bouwt snel spanning op, waarbij ze haar rug wegdrukt en sinds een week ook met haar hoofd gaat schudden. Gebeurt dit in halt/stap en zet ik hierbij druk op de teugels, dan komt ze steil omhoog...

Ik heb les, daarin ontwijken we simpelweg deze situatie door spanning af te laten vloeien en haar niet te overvragen. Maar omdat dit volledig nieuw voor mij is hoor ik graag meer menigen/ervaringen. Wat doe je hiermee?

Serenity350

Re: Steigeren bij spanning, wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:17

Mijn eerste vragen zijn, wat is de leeftijd van het paardje en hoe lang is ze al bekend met rijden, wanneer is voor het laatst haar gebit gecontroleerd, is er iets aan het zadel/hoofdstel veranderd in de periode voorafgaand aan het steigeren en heeft ze ook andere klachten (singelnijd, bepaalde aanrakingen niet accepteren, etc).

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 19:30

Serenity350 schreef:
Mijn eerste vragen zijn, wat is de leeftijd van het paardje en hoe lang is ze al bekend met rijden, wanneer is voor het laatst haar gebit gecontroleerd, is er iets aan het zadel/hoofdstel veranderd in de periode voorafgaand aan het steigeren en heeft ze ook andere klachten (singelnijd, bepaalde aanrakingen niet accepteren, etc).

Goede, vergeten erbij te zetten.

Uit mijn hoofd is ze 8 jaar. Ze is sinds drie maanden weer onder het zadel na een pauze van drie jaar (herstellen van blessure + drachtig). Rijden is alleen basiswerk.

Tandarts komt jaarlijks, tuig is niet veranderd. Ze is wel wat kribbig bij poetsen en aansingelen, maar is dat altijd al geweest. Hoofdschudden deed ze ook voor de rij-stop. Dat was weg toen we haar weer oppakten, maar is nu dus weer terug.

Zal aan de eigenaar vragen of zij weet wanneer het gebit voor het laatst goed gecheckt is. Ik weet wel dat ze wolftandjes heeft gehad die er destijds (4 jaar geleden?) uit zijn gehaald.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:33

Is haar tuig in al die jaren niet veranderd? In dat geval zou ik het zeker even nachecken! Kan bijna niet dat het nog steeds goed past na 3 jaar stil gestaan te hebben + dracht...

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:34

Doe je iets van grondwerk met het paard?
Grondwerk is een mooi omgang om je paard zelfvertrouwen te geven en ook vertrouwen in jou en jij in je paard.
Het is makkelijker om opgebouwde spanning af te laten vloeien doordat je jouw paard betere support kan geven vanaf de grond.
Denk aan bv. schriktraining, obstakels waar ze doorheen/langst moet.
Je kan hiermee veel winst behalen waar je in je rijden weer veel profeit van hebt.
Daarnaast is het ook nog leuk en afwisselend
Laatst bijgewerkt door Clasical op 23-03-19 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:34

Bij de woorden merrie en achterwaarts, denk ik dat je toch even verder moet laten kijken.
Komt meer voor dat merries last hebben van bijvoorbeeld cystes, dingen die juist bij het achterwaarts gaan dwars zitten.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:39

Wanneer het paard gewoon gezond is: jullie ontwijken nu iets wat het paard ziet als belonen. Ze zal toch gewoon moeten leren jou als leider accepteren. Advies: kom je er zelf niet uit of durf je niet door te pakken (lees: jouw zin doordrijven) vraag dan of een prof even in het zadel plaatsneemt. Er zijn nu eenmaal dominante en minder dominante paarden.

Vind je dat zielig....? Dan lekker gaan grondwerken en het probleem niet aanpakken maar blijven omzeilen :+

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:41

IsabelleN schreef:
Wanneer het paard gewoon gezond is: jullie ontwijken nu iets wat het paard ziet als belonen. Ze zal toch gewoon moeten leren jou als leider accepteren. Advies: kom je er zelf niet uit of durf je niet door te pakken (lees: jouw zin doordrijven) vraag dan of een prof even in het zadel plaatsneemt. Er zijn nu eenmaal dominante en minder dominante paarden.

Vind je dat zielig....? Dan lekker gaan grondwerken en het probleem niet aanpakken maar blijven omzeilen :+

Pardon?
Weet niet wat jouw idee van grondwerk is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:46

xIrlijn schreef:
door spanning af te laten vloeien en haar niet te overvragen.

Zoals je zegt. Door spanning af laten vloeien en haar niet te overvragen ;)

En wat Classical zegt: als je paard achterwaarts spannend vindt doe je het eerst aan de hand, net zolang ze dat zonder spanning doet. Dan aan de hand met iemand erop en dan pas alleen.

Het paard is in africhting nog een jong paard. Hou daar rekening mee.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:50

Grondwerk is voor mij alles waarbij je niet OP het paard zit :D

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 20:30

Eens met dat het werken aan de hand een belangrijk onderdeel is en wellicht ook meerwaarde kunt bieden. Weigert/protesteert ze ook tegen je leidersschap of tegen bepaalde dingen vanaf de grond dan is het sowieso goed om daar eerst de focus op te leggen voordat je tijdens het rijden weer wat stappen verder gaat.

Zoals eerder al benoemd, vanuit het perspectief "ervaring" is ze nog vrij onervaren, ik zou in de training haar dan ook als groen benaderen.

Maar tegelijkertijd lijkt het me ook goed om na te gaan of er niet iets lichamelijks is. Hoofdschudden kan ook voortkomen uit pijn/ongemak, vooral bij het gebit, gevoeligheden rondom het hoofd. Daarnaast is hoofdschudden inderdaad ook een manier om "protest" te uitten, maar dit protest kan dan ook betekenen: "Ik snap het niet" of "dit doet me zeer". Kent ze het commando achterwaarts vanaf de grond, en hoe voert ze het dan uit (dus zonder ruiter op haar rug)? Als dat helemaal goed zit en ze duidelijk bekend is met het commando kun je haar eens opzadelen en dan vanaf de grond het commando geven. Hoe reageert ze dan met de druk van alleen het zadel op haar rug. Als dat ook helemaal prima gaat kun je ook kijken hoe ze het doet (en je dus weet dat ze het commando echt kent en kan uitvoeren) als er een ruiter op haar rug zit, iemand voor haar op de grond staat, degene op de grond het commando achterwaarts geeft en de ruiter helemaal niks doet. Als dat ook helemaal goed is kun je dat laatste herhalen maar dan met als toevoeging dat je als ruiter licht de druk op de teugels opneemt alsof je het commando als ruiter geeft (tegelijk/1 seconde na het commando vanaf de grond maar niet voordat het commando vanaf de grond gegeven is). Als ze het achterwaarts gaan nog niet goed kent en dus de teugelhulpen niet snapt heb je bij het laatste kans dat ze het probeert of zelfs helemaal goed doet maar weinig protesteert. Is er wel sprake van pijn en ongemak in de mond, dan zal ze dit laten merken. Is er sprake van pijn en ongemak rondom de rug, dan zal ze het al bij de oefeningen kunnen laten zien waarop er druk op de rug toegevoegd is. Dus bij de oefening incl. zadel of pas bij de oefening incl. ruiter. Hierbij is het dus wel van belang zeker te weten dat de hulp vanaf de grond voor het achterwaarts gaan goed is "geprogrammeerd".

Daarnaast lijkt het me een goede om het tuig toch eens na te kijken, los van het bovenstaande, als dat nog niet is gebeurd. 3 jaar plus dracht doen veel met een paardenlijf, en het zou me verbazen eerlijk gezegd als ze nog steeds precies hetzelfde zou zijn. ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:46

IsabelleN schreef:
Wanneer het paard gewoon gezond is: jullie ontwijken nu iets wat het paard ziet als belonen.

....ik denk dat paarden er knap zijn, maar dit lijkt mij toch echt niet aan de orde.
Oefeningen niet doen diemhet dier spanning opleveren is in principe verstandig. - hoe moet je dier weten dat jij dingen ontwijkt?
En hoezo zou je dier dit ervaren als beloning...???
Citaat:
Ze zal toch gewoon moeten leren jou als leider accepteren. Advies: kom je er zelf niet uit of durf je niet door te pakken (lees: jouw zin doordrijven) vraag dan of een prof even in het zadel plaatsneemt. Er zijn nu eenmaal dominante en minder dominante paarden.

Hmmm, dit de leertheorie "gooi je dier in het diepe, en daardoor leert je dier het wel".
Ik vind dat niet zielig voorhet paard (of ach, misschien wel, hoor), ik vind het een kanjer van een ruiterfout.
(Vaak is dat dan zo, maar of het dier echt leert wat jij wil...??)

...stel, met persoon 2 in het zadel gaat ze wel achteruit - hoezo leert het dier dan MIJ als leider te accepteren...????

Ik weet dat vanaf de grond wijken voor een ander een kwestie van dominantie KAN zijn (wie gaat voor wie opzij? naar achter of voor...?) maar onder het zadel speelt er meer mee.

Achterwaarts gaan betekent onder het zadel ook: meer gewicht op de achterhand brengen.
...soms doet dat dus zeer, en is dat "de spanning die ze opbouwt".
Of heeft ze de oefening van een idioot geleerd en 'krijgt ze kippevel bij die herinnering'.
Of wellicht nog weer iets anders.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 22:49

Bedankt allemaal voor het meedenken en de tips!!

Grondwerk doen we niet (zelf nooit les in gehad). In de hand kan ze bij spanning wat rillerig zijn en wegspringen, maar bij ontspanning volgt ze keurig en gaat ze ook netjes en ontspannen achterwaarts als ik dat vraag (maakt dit cystes/medische problemen minder waarschijnlijk?).
Ze is inderdaad nog groen en mist kracht, daar houden we ook rekening mee in de les. Dat ze aangeeft iets moeilijk te vinden is ook geen probleem, maar níet door omhoog te komen zegmaar.

Of het tuig goed ligt ga ik navragen bij haar eigenaresse! Samen met de medische vragen.

Serenity, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Dit kan ik goed volgen en ga ik voorleggen aan mijn instructrice :)

IsabelleN schreef:

Hier ben ik dus bang voor, dat we dit gedrag positief bekrachtigen door het niet 'aan te pakken'. Ik twijfel dus heel erg of het een kwestie is van confrontatie opzoeken en uitvechten omdat ze gewoon kijkt wie de baas is, of dat het echt paniek is en je met ontspanning en vertrouwen de oorzaak weghaalt en daarmee ook het symptoom (omhoog komen). Als je hier tips voor hebt hoor ik het heel graag!

Edit: precies wat Janneke2 zegt. Dat is de andere kant...

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 23:00

Als ze verder braaf is en doet wat je vraagt en bij één bepaalde oefening groot verzet laat zien, zou ik er van uitgaan dat ze ergens last van heeft. Een paard doet niets voor niets. Er is altijs een reden, aan jou om uit vinden welke. Maar als ze het zo groot laat zien, heb je misschien daarvoor al wat signalen gemist.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 23:05

...er is een rijtechnische oefening die ik met mijn jonkie doe.

"Het oog van de wereld ziet niets", je stapt en je concentreert je op 1 been. Zeg links achter. Du momente dat dit been landt, geef je de hulp voor halt.
Idealiter blijft dat been op de grond. Lukt dit, staat je dier goed aan de hulpen.

Verder kun je ook je hulpen wat variëren.
Om de spanning wat te verminderen kun je de halve ophouding geven zonder de teugel, trek alleen je navel wat in, of extra druk op je buitenbeugel, of iets je dijbenen aanleggen, terwijl je eventueel nog iets drijft. (Misschien wil je tenslotte aandraven na de halve ophouding...)

En dan de echte halt, door de halve ophouding 'te verzwaren' en dus niet meer te drijven. (Navel in geeft idealiter achterhand onder de massa.)
Bij een gezond dier zou dat moeten werken...

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 23:21

xIrlijn schreef:
Grondwerk doen we niet (zelf nooit les in gehad). In de hand kan ze bij spanning wat rillerig zijn en wegspringen, maar bij ontspanning volgt ze keurig en gaat ze ook netjes en ontspannen achterwaarts als ik dat vraag (maakt dit cystes/medische problemen minder waarschijnlijk?).

Grondwerk is een woord dat soms meerdere betekenissen kent, maar alleen al het leiden van en naar de stal, van en naar [punt X] lopen, stilstaan, wachten, enzovoort is ook een vorm van grondwerk. Je doet dus soms al meer dan je zelf denkt. ;)

xIrlijn schreef:
Ze is inderdaad nog groen en mist kracht, daar houden we ook rekening mee in de les. Dat ze aangeeft iets moeilijk te vinden is ook geen probleem, maar níet door omhoog te komen zegmaar.

Het is inderdaad goed om niet "te begripvol" te zijn, en inderdaad te zeggen "omhoog komen is niet oke". Let wel dat paarden vaak al heel veel signalen geven voordat ze de grovere uitlatingen uit de kast trekken (uitzonderingen daargelaten). Goed om een oog op te houden maar zorg er ook voor dat je zelf niet al te gespannen/anders van houding wordt. Zo'n verandering voelt ze feilloos aan. Ik vroeg me trouwens n.a.v. dat stukje ook af; hoe voel jij je tegenwoordig in je vel zitten op het moment dat je besluit een achterwaartse oefening te proberen. Mocht je door de eerdere reacties spanning opgebouwd hebben (en het niets lichamelijks is en ze het wel snapt, maar dus gewoonweg protesteert) dan kan de spanning in jouw lijf ook maken dat ze op dat moment het gevoel krijgt dat ze het weer kan doen. Dat is iets lastigs om te doorbreken trouwens, dus als alle andere opties inderdaad zijn uitgesloten en je die spanning bij jezelf wel voelt zou ik daar met je instructice eens naar gaan kijken.

xIrlijn schreef:
Serenity, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Dit kan ik goed volgen en ga ik voorleggen aan mijn instructrice :)

Geen probleem, het is een soort van afvinken, steeds 1 factor veranderen zodat je kunt kijken wat je kunt uitsluiten. Succes!

xIrlijn schreef:
IsabelleN schreef:

Hier ben ik dus bang voor, dat we dit gedrag positief bekrachtigen door het niet 'aan te pakken'. Ik twijfel dus heel erg of het een kwestie is van confrontatie opzoeken en uitvechten omdat ze gewoon kijkt wie de baas is, of dat het echt paniek is en je met ontspanning en vertrouwen de oorzaak weghaalt en daarmee ook het symptoom (omhoog komen). Als je hier tips voor hebt hoor ik het heel graag!

Edit: precies wat Janneke2 zegt. Dat is de andere kant...

Confrontatie opzoeken en uitvechten is echt een lastige in mijn ogen. De meeste paarden hebben dondersgoed door dat ze op fysiek vlak vele mate meer te zeggen hebben dat ons tweebenige troela's. Ik ben absoluut geen voorstander van het op een kracht- of uithoudingsspel uit te laten komen, want je verliest niet alleen veel vertrouwen bij het paard, de kans dat je wint (zonder valsspelen) is bijzonder klein. Daarnaast kan het echt gevaarlijk worden.

Stel: het is wel gewoon ordinair protest van "ik heb hier geen zin in, ik luister niet naar jou". Kijk dan of je op slimme en spelenderwijze oefeningen kunt doen waarbij ze achterruit moet maar bijvoorbeeld ook niet echt een keuze hebt.

Mijn jonge kerel kreeg een jaar geleden ineens een nieuw spel in zn hoofd. Als we naar de achterste weide gingen (alleen daar gek genoeg, niet bij de andere weides) dan schoot hij zodra we bij de ingang waren in volle galop weg. Nou, met alle trucjes en posities in de wereld kon ik hem echt niet houden, 600 kg die er op volle kracht vandoor gaat. Hij stoof dan door tot het einde van de weide, om zich vervolgens te ergeren aan dat halstertouw dat nog aan zn hoofd hing. Ik gaf hem de middelvinger en riep dat hij dan toch echt bij moest komen als dat los moest, dat deed hij dan weer wel.

Eerst dacht ik, hmmm, puber? Kan. Maar na de tweede keer meteen de volgende dag dacht ik; verdomme, hij neemt me in de maling. Al bij de bocht naar de wei zag ik hem opgewonden worden, en alle trucjes van de wereld, niets hielp.

De dagen erna lukte het met veel moeite, maar man oh man, wat was ik met hem aan het vechten. Rondjes draaien, op zn plek zetten, weer rondjes draaien, en die rondjes dan zo gokken dat we uiteindelijk al draaiende het weiland in kwamen. Ik vond het helemaal niks, ik wil geen ruzie met ze lopen maken, dus we moesten iets anders bedenken.

Een nieuwe dag brak aan, ik had er een nachtje over kunnen slapen, en iets bedacht. Had met prikpaaltjes een "sluis" gemaakt, waardoor we niet meteen het weiland in konden als we door de hoofdingang gingen. Ik had stiekem al de lol erin toen we erheen liepen en ja hoor, zodra we bij de ingang waren sprong hij vol weg om vervolgens de meest mooie sliding ever te maken toen hij zag dat hij helemaal niet verder kon. Hij stond letterlijk met zn voorbenen te stampen uit protest (zo doet hij ook als hij een schok krijgt van het schrikdraad of iets anders hem niet bevalt, blijft een spanjaard) maar gaf zich wel gewonnen. Die sluis heb ik er twee weken gehad, daarna nooit meer hoeven te gebruiken.

In jouw geval is het misschien wat lastiger om een oefening te bedenken waarin je inderdaad op een andere manier de omgeving inricht bijvoorbeeld om te zorgen dat het paardje wel achterwaarts moet gaan. Daarbij nogmaals benadrukkend dat je dan toch echt zeker weten al het andere afgevinkt moeten hebben (medisch, leiderschap, snapt ze je hulpen, etc). Succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 23:35

Gewoon niet een paard tussen teugels en benen opsluiten als het niet voorwaarts mag gaan.
Sowieso kun je gewoon met contact en zonder druk rijden, dus ik weet niet waarom je druk gebruikt?
Zit en been is het belangrijkste. Voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts.

Achterwaarts gaan wordt niet ingezet met iets met de teugels doen. Je drijft je paard aan en deze stuit gewoon op het feit dat je niet nageeft en gaat daarom achterwaarts (vooral als je je zit iets verlicht is die richting logish voor ze)

Paarden gaan in verzet als je iets vraagt dat ze niet kunnen of snappen of je geeft tegenstrijdige hulpen.
en als een paard staat, en je gaat dan druk uitoefenen, waar moet het dan anders heen dan omhoog?
Als het staat laat je los (nageven). Dan snapt het wat de bedoeling is.

Ik heb maar een paar keer te maken gehad met paarden van anderen die omhoog kwamen, maar een tik en goed voorwaarts rijden en het was klaar.
Maar dan moet je ze wel belonen voor hun goede gedrag door vooral veel te geven en niet te nemen wanneer het niet op z´n plek is.

Verzet heb ik ook meegemaakt met een hengst die ik reed, maar dat was alleen bij buitenritten, op een gegeven moment had hij d erondjes wel gezien en wilde hij eerder naar huis. Kwestie van rondjes draaien tot hij snapte dat het echt niet opschoot zo.

Sessies moet je kort en overzichtelijk houden en afwisselen met stappen. Hoe zwaarder de oefening die je vraagt, hoe korter je het moet doen. zodra het goed gaat en bevestigd is, stappen. Of soms als je een langzame oefening hebt gedaan, even flink voorwaarts rijden. Desnoods aan een lange teugel.
En dan weer opnieuw, kijken of het er nog in zit en dan weer wat anders.
Houd het werk leuk en vooral, draaf niet een uur in de rondte met paard in de krul.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 00:03

Het antwoord of de oplossing op de vraag waarom een paard omhoog komt is idd lastig zo kort door de bocht te beantwoorden.

Je zult het allemaal in het geheel moeten bekijken en dat is lastig vanaf een schermpje. Is er pijn, is het alleen verzet omdat ze het gewoonweg niet wil, etc.

Ik zou in eerste instantie pijn proberen uit te sluiten maar om eerlijk te zijn kan het van alles zijn, van een stukje kraakbeen die haar kaak blokkeert (bij achterwaarts zakt het hoofd en verandert de positie van de onderkaak ten opzichte van de bovenkaak) tot problemen in de heupen (voor een fokmerrie ook niet ondenkbaar).

Misschien kan een fysiotherapeut wat betekenen bijvoorbeeld.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 09:50

Zoals al word gezegd; grondwerk doen we allemaal.
Alles wat we op de grond doen met het paard is grondwerk.
En dat is best wel wat, doorgaans meer dan rijden.
Dat te bedenken is het best bijzonder dat we daar vaak niet meer tijd en energie in steken want zeker daar valt mi veel winst te behalen voor het rijden.
Wat je op de grond niet voor elkaar hebt kom je met rijden tegen.
“Een kudde van 2”, dat ben je feitelijk samen.
Het gaat niet om “ baas en onderdanige” in mijn ogen.
Het is al lang bewezen dan een echte leider in een kudde niet de baas is omwille van zijn fysieke kracht.
De leider is de gene met stabiliteit, rust en vertrouwen.
Met dominantie dmv fysieke kracht wek je enkel angst en onzekerheid.
Met paarden werken is vooral hersenwerk, observeren, denken, voelen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 10:12

Ik zou met hulp je paard leren achterwaarts gaan op een beenhulp. Die fries die ik reed kwam altijd omhoog bij druk op het bit. Dus toen ben ik hem gaan leren achterwaarts te gaan als ik beide benen tegelijk een stukje naar achteren legte zonder drijven. Echt puur alleen m'n been verleggen.

Dat hielp goed. Geen protest en paard ging netjes achterwaarts.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 10:40

Als het grootste probleem echt de achterwaarts is dan kan het zijn dat ze het gewoon niet snapt. Uiteindelijk zijn die hulpen ook gewoon een beetje tegenstrijdig en "omhoog" is dan in wezen een logische keuze voor een paard dat al gespannen is.

Ik zie hier heel veel mensen je aanraden om een gevecht aan te gaan dat je niet kan winnen. Je wint het niet fysiek van 500kg. Níet!

Ik leer mijn paarden altijd achterwaarts gaan vanaf de grond, daar hoef je geen uitgereidde grondwerkkennis voor te hebben want die heb ik ook niet. Vroegah was dat gewoon deel van de opleiding van een jong paard. Ik veronderstel dat je haar aan de hand wel een pasje achteruit kan zetten indien dat nodig is? Daar koppel je dus gewoon een commando aan en je geeft haar elke keer een beloning. Moet je zien hoe snel ze dat door hebben. :)
Hier gaan ze dus allemaal achterwaarts op "achter". Onder het zadel leer ik de oefening dan ook aan door te beginnen met het mondelinge commando en indien ze het echt moeilijk vinden, een 3e persoon die hen even tegen de borst duwt (al is bij mijn paarden wijzen normaal genoeg.) en ik voeg zachtjes de hulpen toe. Geleidelijk aan wordt de grondhulp eerst afgebouwd. En als ze dan goed achterwaarts gaan wordt de mondelinge hulp ook geleidelijk afgebouwd. :)
Spaart een hoop spanning en gedoe. :)

Hier komt er ook geen druk op het bit trouwens. Net als de persoon boven me leg ik mijn beide benen iets achter de singel zonder aan te drijven. Eventueel een kleine ophouding maar ook meteen weer los (dus zelfs als ze zouden reageren, tegen de tijd dat ze zich er tegen kunnen "zetten" heb ik alweer losgelaten en is er niks meer om zich tegen te verzetten.)
Ik zie totaal geen nut van gaan vechten met dit paard. :) Ze HEEFT al spanning. Waarom zou je daar nog aan toe gaan voegen?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 10:54

xIrlijn schreef:
Tandarts komt jaarlijks, tuig is niet veranderd. Ze is wel wat kribbig bij poetsen en aansingelen, maar is dat altijd al geweest. Hoofdschudden deed ze ook voor de rij-stop.

Ondat het "altijd al zo is geweest" betekend niet dat het okay is. Ik zou hier beslist als eerste naar kijken. Kribbig bij poetsen en aansingelen is je paard die probeerd te communiceren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:00

Ik vind het niet vreemd dat een paard omhoog komt als je aan het bit trekt. Zouden ze allemaal moeten doen, dan werd er een stuk fatsoenlijker gereden. De tip van Ayasha vind ik een goede.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:01

Ik lees even mee. De laatste maand ben ik mijn 6-jarige ruin wat meer aan het oprichten en gaat dan ook op deze manier reageren wanneer het hem teveel wordt. Hij lijkt gewoon kracht te missen want hij is onlangs geheel nagekeken en niets te vinden, maar, hoe los je zoiets op?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:05

Kracht opbouwen? Langzamer gaan zodat het hem niet te veel wordt?