Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Absolem schreef:Dus de eigenaar is van de bitloos brigade maar de waarheid wilt ze niet zo onder ogen zien?
......
Sommige paarden reageren gewoon niet goed op een bitloos hoofdstel. Net als dat paarden soms bepaalde bitten niet accepteren en andere wel.
Absolem schreef:Dus de eigenaar is van de bitloos brigade maar de waarheid wilt ze niet zo onder ogen zien?
Andere instructie proberen eigenaar uitnodigen er bij te komen na een paar lessen en dan samen met die instructie uitleggen aan de eigenaar dat bitloos gewoon geen optie is voor haar omdat dit gedrag zelfs gevaarlijk kan worden?
Sommige paarden reageren gewoon niet goed op een bitloos hoofdstel. Net als dat paarden soms bepaalde bitten niet accepteren en andere wel.
Lindsey_99 schreef:Absolem schreef:Dus de eigenaar is van de bitloos brigade maar de waarheid wilt ze niet zo onder ogen zien?
......
Wat is dat nou weer voor rare stigmatiserende opmerking.
Alles bij een paard zit'm in conditioneren. Een paard wat bitloos beleerd is op een correcte manier weet het verschil niet tussen bit en bitloos. Gewoon domweg omdat het het verschil niet weet...
Het kan wel zijn dat het type optoming niet helemaal geschikt is voor dit paard, en het op een ander type beter reageert.
Net zoals er een paar honderd types bit zijn in alle smaken en kleuren... (om ook maar even te stigmatiseren...) Als het op een eindeloze discussie gaat uitlopen van 'bitloos brigade' niveau haak ik af.
Dit lijkt meer op een mentale kwestie en op onvoldoende overwicht hebben. Dat dwing je niet af met geweld. Wel met een goede relatie (heel consequent zijn, goed communiceren en grondwerk!) en les.
@ fjordnina...helemaal eens.
Bibi1109 schreef:het gaat nu misschien heel hard klinken wat ik ga zeggen maar je moet gewoon die tinker heropvoeden. ik heb zelf ook een tinker merrie van 7 jaar oud ik wil totaal niet zeggen dat ze hetzelfde karakter hebben maar die van mij kan er ook wat van over eigenwijs gesproken.
je moet gewoon ruzie gaan maken, pr
Mariljo schreef:De eigenaresse heeft daar natuurlijk geen problemen mee aangezien ik begrijp dat ze zelf nooit rijdt. Zou het toch nog eens aankaarten om er desnoods tijdelijk een bit in te hangen. Ik weet niet hoe je rijervaring is? Maar het is wel belangrijk dat je snel kan reageren en haar niet eerst half om laat draaien, probeer te zorgen dat ze die kans niet krijgt en ik denk dat dat met bit makkelijker gaat. Even wat opvoeding en dan misschien weer terug naar bitloos.