Paard luistert niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

L11892

Paard luistert niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 20:02

Hoi iedereen, ik zit al langere tijd met een probleem dus ik dacht misschien heeft iemand hier een geniaal idee ik ben de bijrijdster van een 7- jaar oude tinker merrie, en ze is stront eigenwijs. Zoals ik zei ben ik de bijrijder en wil de eigenaar perse dat ze bitloos wordt gereden. Inmiddels is het zo erg dat het niet meer leuk is. Wandelen kan ze heel lief zijn, maar als ze niet wil is het duidelijk en verzet ze geen stap. Rijden in de bak is niet bepaald een pretje. Als ik naar links wil, gaat zij naar rechts. En over buiten rijden is al helemaal niks te zeggen. Als zij er na 200 m geen zin meer in heeft draait ze om en rent ze terug naar stal. Grondwerk doen we wel, maar heeft in mijn ogen na redelijk lange tijd nog geen effect. Wie o wie heeft een suggestie voor mij? Ik sta open voor alles. Alleen een bit is dus geen optie. Haar zadel is trouwens net nagekeken, kleine aanpassing gedaan maar verder niks mis mee, dus dat is het probleem niet ik hoor heel graag ideeën en meningen!!

Groetjes, Lotte

CharmingS

Re: Paard luistert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:05

Eerste wat je kunt doen is een goede instructrice zoeken..

Als dit niet kan, mag of gaat, dan zou ik er mee stoppen, het moet wel leuk blijven.

L11892

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 20:09

Instructrice heb ik al, en er zijn ook leuke momenten dus stoppen voelt zo drastisch zegmaar...

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:10

Lukt het de eigenaar wel om met haar te rijden? Zo ja, dan zou ik hem om hulp vragen om een paar keer mee te kijken als jij in de bak aan het rijden bent.

En anders/ook in ieder geval goede instructie zoeken.

Weet je ook of ze het rijden e.d. allemaal wel kent? Teveel Tinkers worden verkocht als beleerd, maar blijken niet echt doorgereden zijn.
Naast niet willen/eigenwijs zijn zoals jij het noemt, is 'het niet snappen' vaak ook een reden voor een paard om niet te doen wat jij wilt.

L11892

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 20:29

De eigenaresse is er nooit, hooguit 2x per maand ongeveer. Ze heeft het paard gekocht omdat ze het ‘leuk’ vond. Ze heeft wel grondwerk les af en toe volgens mij, maar rijden durft/wil/kan ze niet. Terwijl ze naast eigenwijs heel lief is!! Nooit bokken, steigeren, happen niks! Alleen echt niet luisteren. Dat ze me in de bak niet snapt kan ik me wel iets bij voorstellen trouwens, maar aan de andere kant rij ik haar wel al iets meer dan een jaar... en bij de buitenritten kan ik me niet voorstellen dat ze me niet snapt als ze omdraait en terug naar stal rent. Maar stel het is wel het geval, wat kan ik dan doen?

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:42

O, dat maakt het extra lastig...Wel leuk dat jij zelf dan veel met het paardje mag doen! En fijn dat ze verder heel lief is.

Over het buitenrijden: er zijn veel paarden die het niet kennen om alleen op pad weg te gaan en terug willen naar de veilige/bekende omgeving, namelijk de stal of wei. Dan gaan ze staken (niet verder willen, omdraaien, terug willen enz.). Dat lijkt me een 'probleem' om later aan te pakken. Blijf tot die tijd lekker in de bak, zeker als ze niet altijd naar je luistert.

Wat zegt je instructrice? Wat voor tips krijg je bijvoorbeeld van haar?
Want zij ziet jullie in het echt en wij 'horen' je alleen vanachter ons scherm.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:45

Omdraaien tijdens een buitenrit heeft als grondslag gebrek aan vertrouwen.
Ze vindt dat ze te ver van huis is, wordt onzeker en dan komt het vertrouwen in jou aan de beurt. Dat schiet nog te kort, en hoppa, ze plettert terug.

Je moet haar leren dat ze echt, echt weer terug naar huis gaat, en dat moet worden opgebouwd. Stukje bij beetje, elke keer een klein stukje verder. Ze is anders mentaal alleen maar bezig met 'hoever ben ik van huis'. Belonen (desnoods even grazen) op het verste punt, en in rustige stap weer terug naar huis. Doe je dat vaak genoeg dan leert ze dat ze steeds weer naar huis gaat. Op een bepaald moment maakt het dan niet meer uit hoe ver je gaat, dan zijn ze over die drempel en vertrouwd ze erop.

Tinkers zijn niet altijd even makkelijk; ze hebben vaak een sterk karakter (wat niet wil zeggen dat ze niet lief zijn) en die eigenschap is best lastig. Blijkbaar wordt ze onzeker, gaat hulpen negeren. En dan wordt je wat ongeduldig, wat haar onzekerheid versterkt en voila...

Het is zelden zomaar 'stronteigenwijs' maar meestal een gebrek aan communicatie en begrip. Ze is nog best jong, en wellicht zoals al genoemd, nog niet goed doorgereden. Ze zijn gevoelig voor beloning (kriebeltje op de schoft is vaak al genoeg) dus wees daar royaal mee.

Soms is de oplossing een ander type optoming, er zijn varianten op bitloos. Of vaker grondwerken.

Misschien aardige info voor jou ;) mijn bijrijdster had les, maar na een maand of 3 was mijn Tinker het rondjes lopen gewoon beu en gaf hij er de brui aan...zo zijn ze soms. En hij is superbraaf op buitenrit, zowel met haar, ook alleen en ook met vreemden...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:45

Dit lijkt niet aan het paard te liggen, of aan een bit, maar aan je eigen kunde. Dat geeft niet, daar kun je aan werken, maar dan wel met de juiste begeleiding. Ik zou als doel stellen om de komende 3 maanden (met 1 les per week) alleen maar op de grond te werken. Dat betekent werken aan gehoorzaamheid, maar ook aan je eigen leiderschap. Dat kun je afwisselend houden door tussendoor ook te werken aan de dll of te werken met cavaletti's. Daarna ga je onder begeleiding het rijden weer oppakken. Eerst zorgen dat je in de bak controle hebt. Als je vraagt om te draven wordt er zonder protest gedraafd, wil je stilstaan wordt er zonder te drammen stil gestaan. Vervolgens ga je onder begeleiding weer buitenritten maken om na verloop van tijd weer alleen veilig de weg op te kunnen.

Ik zou voor dit traject rekenen op om en nabij een jaar, maar daarna zou je wel moeten kunnen lezen en schrijven met dit paard.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:51

Dus de eigenaar is van de bitloos brigade maar de waarheid wilt ze niet zo onder ogen zien?

Andere instructie proberen eigenaar uitnodigen er bij te komen na een paar lessen en dan samen met die instructie uitleggen aan de eigenaar dat bitloos gewoon geen optie is voor haar omdat dit gedrag zelfs gevaarlijk kan worden?

Sommige paarden reageren gewoon niet goed op een bitloos hoofdstel. Net als dat paarden soms bepaalde bitten niet accepteren en andere wel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:54

Wat ik ooit gedaan heb bij een eigenwijze Tinker, was heel veel belonen. Gewoon met je stem, en aaien en kriebelen. Daar werd hij een stuk werkwilliger van. Hij kwam zelfs en keer zomaar naar mij toe toen hij in de wei stond!
Dan kom je er ook achter wat niet willen is en niet kunnen. Het willen was er inmiddels echt wel (met voldoende afwisseling, want eten is nog altijd wel leuker dan werken) maar kunnen niet altijd. Linksom bleef lastig, dus met gewicht op links en linkerteugel niet aanpakken, krijg je een soort contra stelling, en toen vond hij het niet meer naar, en uiteindelijk ging hij wel zijn best doen.
En ik prees hem de hemel in om de kleinste dingen, maar het werkte wel. Het was echt geen onwil, maar werken vond hij gewoon niet zo leuk, dus vooral gebrek aan motivatie. Uiteindelijk vond hij het wel heel leuk om iets te doen. Al deed ik maar 2x per week trainen. Je moet ook niet teveel willen :+

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:35

Absolem schreef:
Dus de eigenaar is van de bitloos brigade maar de waarheid wilt ze niet zo onder ogen zien?

......

Sommige paarden reageren gewoon niet goed op een bitloos hoofdstel. Net als dat paarden soms bepaalde bitten niet accepteren en andere wel.

Wat is dat nou weer voor rare stigmatiserende opmerking.

Alles bij een paard zit'm in conditioneren. Een paard wat bitloos beleerd is op een correcte manier weet het verschil niet tussen bit en bitloos. Gewoon domweg omdat het het verschil niet weet...

Het kan wel zijn dat het type optoming niet helemaal geschikt is voor dit paard, en het op een ander type beter reageert.
Net zoals er een paar honderd types bit zijn in alle smaken en kleuren... (om ook maar even te stigmatiseren...) Als het op een eindeloze discussie gaat uitlopen van 'bitloos brigade' niveau haak ik af.

Dit lijkt meer op een mentale kwestie en op onvoldoende overwicht hebben. Dat dwing je niet af met geweld. Wel met een goede relatie (heel consequent zijn, goed communiceren en grondwerk!) en les.
@ fjordnina...helemaal eens.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:44

Absolem schreef:

Andere instructie proberen eigenaar uitnodigen er bij te komen na een paar lessen en dan samen met die instructie uitleggen aan de eigenaar dat bitloos gewoon geen optie is voor haar omdat dit gedrag zelfs gevaarlijk kan worden?

Onzin. We hebben het hier over werk wat nog onder basisniveau is. Dat moet gewoon zonder bit kunnen.

Ik vind het niet echt verantwoord om hier mee naar buiten te gaan. Ik zou het dus voorlopig houden bij bakwerk. Weet je zeker dat je instructeur goed is? Dan zou je namelijk wel wat vooruitgang verwachten. Het allerbelangrijkste is in ieder geval om heel consequent en duidelijk te zijn. Als ik even je voorbeeld neem van naar rechts gaan als jij naar links wil. Als het paard z'n nek vast zet of over de schouder gaat vallen waardoor jij weinig meer kan, kun je doortrekken, maar dat ga je nooit winnen. Dan kun je beter duidelijk aangeven wat je wil, los laten en direct nog eens proberen, dan is de kans van slagen een stuk groter.

L11892

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 22:13

Bedankt voor alle reacties! Ik ben het er mee eens dat we de komende tijd niet meer naar buiten gaan, en meer grondwerk doen. Ik heb net een nieuw bitloos hoofdstel gekocht (kaakgekruist inplaats van sidepull) en naar mijn idee gaat het in de bak al wat beter. Daar gaan we aan doorwerken!

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:40

Hoi, met bit of zonder bit...het maakt elkaar niet veel vind ikzelf. Ik rijd mijn paard hetzelfde met als zonder bit. Ik weet ook niet zeker of dat je er door er een bit in te hangen het probleem verhelpt tegen het omdraaien. Paard blijf je rijden op je zit. Hoofdstel moet net een hulpje zijn, mag niet als een rem moeten optreden want dan kun je misschien beter even wachten met naar buiten gaan. En niet om je te pesten, maar voor jullie beider veiligheid. ( ff heel zwart wit gezegd he...) een paard ( en tinkers staan idd redelijk bekend om het “ ik weet het zelf veel beter dan mijn ruiter” ) wat omdraaid hou je ook met bit niet. Als ze dat vastbijten ben je ook echt gewoon klaar. Beste is wellicht idd met lessen oefen aan wat afleiding, wat trucjes die voor jullie werken. ( want dat is combinatie afhankelijk) lekker je meters maken, samen aan het vertrouwen werken, en stapje voor stapje opbouwen naar de ritjes die je graag zou willen rijden. Super leuk dat je wel wil blijven werken aan verbeteringen en onderzoekt wat zou kunnen helpen! Ik hoop dat je snel van een leuk buitenritje kan genieten!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 01:05

Kaak gekruist heeft over het algemeen geen denderende release. Wel iets om mee te nemen. Tinkers zijn gevoeliger dan je denkt en ook die kunnen door druk volledig over de rooie gaan. En dan hou je er niks aan.
Zorg eerst dat je controle hebt in de baan, en niet door druk, maar door het leuk te maken voor je paard om mee te werken. Het nadeel van deze paarden, want zo simpel zijn ze niet, is dat ze nog weleens de neiging hebben van alles op te kroppen, en dan 'vanuit het niets' te ontploffen. Je komt er niet met een andere optoming, je komt er door op een andere manier met je paard om te gaan.
Eb als ik dit zo lees, heel veel opvoeding, en leuke dingen doen samen, zorg dat je elkaar vertrouwt, en dan pas naar buiten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 03:45

Goeie les halen! En links is links... nooit rechts. Ook al sta je vast in een hoek, altijd linksom eruit draaien. Als je toegeeft om de makkelijke rechterkant te nemen heeft het paard de leiding overgenomen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:56

Lindsey_99 schreef:
Absolem schreef:

......

Wat is dat nou weer voor rare stigmatiserende opmerking.

Alles bij een paard zit'm in conditioneren. Een paard wat bitloos beleerd is op een correcte manier weet het verschil niet tussen bit en bitloos. Gewoon domweg omdat het het verschil niet weet...

Het kan wel zijn dat het type optoming niet helemaal geschikt is voor dit paard, en het op een ander type beter reageert.
Net zoals er een paar honderd types bit zijn in alle smaken en kleuren... (om ook maar even te stigmatiseren...) Als het op een eindeloze discussie gaat uitlopen van 'bitloos brigade' niveau haak ik af.

Dit lijkt meer op een mentale kwestie en op onvoldoende overwicht hebben. Dat dwing je niet af met geweld. Wel met een goede relatie (heel consequent zijn, goed communiceren en grondwerk!) en les.
@ fjordnina...helemaal eens.

Riiiiighhty. Dus als een bit niet werkt en er wordt bitloos geopperd is het goed. Maar andersom niet?

Wat ik zeg is niet stigmatiseren. Het is gewoon de waarheid. En bit is duidelijker. En sommige paarden hebben een enorme behoefte aan duidelijkheid. Dus rechts is recht en links is gewoon ook echt links. En als je dat niet met een bitloos hoofdstel voor elkaar krijgt maar wel met een normaal hoofdstel met bit dan moet je niet maanden tot jaren lang gaan zitten aanklooien maar gewoon eens actie ondernemen.

Als het kwartje gevallen is en het gaat goed. Kan de ts altijd nog terug naar bitloos gaan.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:10

Ik ben het helemaal met je eens Absolem, helaas is het paard niet van de TS zelf en heeft ze daar weinig over te zeggen..

Denk dat de combinatie onervaren amazone en jong paard niet goed is, vooral als de eigenaresse er verder niet naar omkijkt en ook geen oplossingen of andere mogelijkheden biedt.

Doe jezelf dit niet aan TS en zoek een ander paardje waar je iets van kan leren, niet een paard die jij nog veel moet leren.

Jammer dat hier meteen de bitloos brigade binnen komt denderen als je die 2 woorden op bokt typt..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:27

Als eigenaresse zelfde probleem heeft, zeg ik, ander bijrijpaard zoeken.

Bit bitloos, deze is stuur en remloos, de vraag is of dat met bit ( wat niet mag) anders zou zijn of niet, maar is dus niet te testen.

Basis van paardrijden is links is links rechts is rechts en ho is ho, als dat er niet op zit lijkt me dat eigenaar daar mee aan het werk moet of je moet flink investeren in goede lessen. Overigens geen flauw idee hoe goed of slecht jij rijdt, maar tinker luistert duidelijk niet naar je.

Kaakgekruist vind ik bij de meeste hoofdstellen echt waardeloze release hebben en dan is het een kansloos besturingsysteem want je kan dan nooit snelgenoeg de druk wegnemen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:43

Ik ben helemaal niet van de bitloosbrigade. Heb het geprobeerd en vind het helemaal niks. Maar links of rechts op moeten gaan, moet echt met elk paard zonder bit kunnen. Dat kun je nauwelijks paardrijden noemen.

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 21:32

het gaat nu misschien heel hard klinken wat ik ga zeggen maar je moet gewoon die tinker heropvoeden. ik heb zelf ook een tinker merrie van 7 jaar oud ik wil totaal niet zeggen dat ze hetzelfde karakter hebben maar die van mij kan er ook wat van over eigenwijs gesproken.

je moet gewoon ruzie gaan maken, als jij links wilt en zij rechts moet je blijven protesteren om naar links te gaan totdat ze gaat. als dat niet lukt gewoon een tik geven met de zweep.

misschien vind je het zielig maar zo is het gewoon. paarden zijn eigenwijs naar jou dus moet jij eigenwijs terug zijn anders ga je het nooit winnen en word het denk ik niks.

mensen kunnen het niet met mij eens zijn maar dat is mijn manier van opvoeden over paarden gesproken en mijn 2 paardjes doen het goed hoor

trouwens je moet ook veel met je benen rijden dus als jij met je hand de hulpen geeft voor naar links te gaan doe dat dan ook met je benen. dat helpt ook goed!

het is gewoon heel streng en oplettend zijn en soms is het zielig naar jou idee misschien maar het is soms ook wel echt nodig

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 09:19

Bibi1109 schreef:
het gaat nu misschien heel hard klinken wat ik ga zeggen maar je moet gewoon die tinker heropvoeden. ik heb zelf ook een tinker merrie van 7 jaar oud ik wil totaal niet zeggen dat ze hetzelfde karakter hebben maar die van mij kan er ook wat van over eigenwijs gesproken.

je moet gewoon ruzie gaan maken, pr

Ruzie maken is het domste wat je kunt doen, een paard maakt geen ruzie maar dat doen alleen mensen.

TS , Wat ik me zou afvragen , heb je wel een klik met dit paard?
Als dat niet zo is zou ik zeggen zoek een ander verzorg paard.

Maar als je wel de klik hebt ga dan op zoek naar een goeie instructrice die jou ook kan helpen met het grondwerk.
Ik weet dat tinkers eigenwijs kunnen over komen , heb er zelf 7 maar meestal is het gewoon onzeker gedrag.
Het probleem ligt ook 9 van de 10 keer niet bij het paard maar bij de gene die het paard traint en dat ben jij in dit geval, word een betere trainer van jou paard en het belangrijkste is heb daar geduld in.

Geduld heel veel geduld en samenwerking is de sleutel naar succes.
Een paard is de spiegel zeggen ze wel eens , dus luister meer naar dit dier , wat wil hij jou duidelijk maken?
Denk meer geduld , meer tijd , geen dwang , maar kijken en voelen en vooral adem halen, ga vooral geen ruzie maken, want daar bereik je met geen enkel paard iets mee , maar bij een tinker helemaal niks.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:08

De eigenaresse heeft daar natuurlijk geen problemen mee aangezien ik begrijp dat ze zelf nooit rijdt. Zou het toch nog eens aankaarten om er desnoods tijdelijk een bit in te hangen. Ik weet niet hoe je rijervaring is? Maar het is wel belangrijk dat je snel kan reageren en haar niet eerst half om laat draaien, probeer te zorgen dat ze die kans niet krijgt en ik denk dat dat met bit makkelijker gaat. Even wat opvoeding en dan misschien weer terug naar bitloos.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:32

Ik denk dat hier een paar problemen samen komen. Het buitenrijden wijst op een gebrek aan vertrouwen en moet in stapjes opgebouwd worden zoals Lindsey zegt. Maar zolang het zo moeilijk gaat in de bak zou ik daar nog wat mee wachten.
De andere problemen, zoals het links draaien als je rechts wil gaan, wijzen volgens mij op een heel scheef paard en wat stijf paard dat het moeilijk vind om bvb. die bocht naar rechts te maken, en een goeie manier gevonden heeft om daar onderuit te komen. Mijn paard heeft dat ook een tijdje geprobeerd. Vond rechts draaien heel lastig, en probeerde daar ook telkens onderuit te komen. Echt lukken deed het niet maar ik ving het in het begin ook niet op de juiste manier op, waardoor ik het probleem alleen maar vergrootte.
In eerste instantie heb je de neiging om rechts te gaan bijsturen als die links over de schouder valt, maar daar vergroot je het probleem alleen. Het is net vooral belangrijk er de buitenteugel goed aan te houden, en met de binnenteugel slechts telkens heel kort bij te sturen, zodat je hem niet nog schever trekt.
Rechtrichtoefeningen zouden je goed kunnen helpen, denk ik.Er zijn stapels oefeningen (schouder voor, tranvers, renvers, oefeningen op de volte, rechtuit op de rechte lijn los van de bakrand... natuurlijk allemaal eerst in stap) die je kan doen om je paard recht te richten. Een goede begeleider is hiervoor wel belangrijk, want het is niet altijd eenvoudig om die oefeningen goed uit te voeren (spreek uit ervaring :-) )

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:47

Mariljo schreef:
De eigenaresse heeft daar natuurlijk geen problemen mee aangezien ik begrijp dat ze zelf nooit rijdt. Zou het toch nog eens aankaarten om er desnoods tijdelijk een bit in te hangen. Ik weet niet hoe je rijervaring is? Maar het is wel belangrijk dat je snel kan reageren en haar niet eerst half om laat draaien, probeer te zorgen dat ze die kans niet krijgt en ik denk dat dat met bit makkelijker gaat. Even wat opvoeding en dan misschien weer terug naar bitloos.

Opvoeding doe je niet met een bit, een bit is namelijk geen straf middel, ik zou juist bitloos blijven en het dier meer vertrouwen in jou gaan leren hebben.