Springgefokt paard met te veel energie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_kmbly

Springgefokt paard met te veel energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 23:57

Mijn paard is echt een spring paardje en kan los zo’n 1.30 springen (zit nog meer in). Terwijl als ik erop ga ze telkens er langs racet.
Even een voorbeeld:
Ik draaf richting de sprong. Ze pakt het bit vast en racet in volle galop er langs en is onmogelijk terug te rijden.
Zelfs over drafbalkjes springt ze een meter.
Ook heeft ze enorm veel energie en gevoelig. Mijn stem kan ik bij haar niet gebruiken, bij tong klikken begint ze snel te draven alsof ze een draver is. Als je de teugels niet vast houd galoppeerd ze. Met druk vanaf mijn kuit geeft ze een felle reactie. En voor een zweep rent ze weg. Sinds kort rij ik met martigaal wat geen verandering laat zien...
Enige tips voor het voorwaarts, energie, gevoeligheid en langs de sprong racen??

Punz

Re: Springgefokt paard met te veel energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:59

Les... én haar eventjes laten rijden door een prof met oprecht verstand van zaken. Zoek een fijne eventing ruiter, laat je paard een tijdje door deze ruiter rijden, en ga dan zelf lessen bij deze ruiter....

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:10

Volgens mij heb je het paard nog maar nét...misschien eerst eens een tijd aan elkaar wennen, elkaar leren kennen en afspraken maken. De basis van springen is nog altijd dressuur. Allerlei optomingen gaan je echt niet helpen als je elkaar niet begrijpt. En stop met krachtvoer, gewoon goed hooi met een goede vitamine/mineralenkorrel geven.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:40

Punz schreef:
Les... én haar eventjes laten rijden door een prof met oprecht verstand van zaken. Zoek een fijne eventing ruiter, laat je paard een tijdje door deze ruiter rijden, en ga dan zelf lessen bij deze ruiter....

Eens, het is duidelijk dat communiceren nog niet lekker gaat, en het beste is dan terug naar de basis, zowel ruiter als paard. in dat soort situaties zijn 'andere ogen" een fijn hulpmiddel, zo iemand kan observeren wat er gebeurd tussen jullie op zo'n moment vanaf een afstand en daardoor misschien dingen zien die jij niet meteen op kunt merken. Hoe werk je met haar aan de hand, en hoe reageert ze dan op je?

Lindsey_99 schreef:
Allerlei optomingen gaan je echt niet helpen als je elkaar niet begrijpt. En stop met krachtvoer, gewoon goed hooi met een goede vitamine/mineralenkorrel geven.

Ook eens, hoewel je niet schrijft wat ze krijgt dus het even een aanname (ook van mijn kant) is dat ze krachtvoer krijgt.

Ik zou je sowieso echt aan willen raden om het probleem vanuit jezelf te gaan bekijken, niet dat ik nu wil suggereren dat je een slechte ruiter zou zijn, absoluut niet. ;) Wat ik bedoel is dat mijn ervaring me geleerd heeft dat elk paard anders communiceert of heeft leren communiceren met mensen. Sommige dingen zijn heel duidelijk bij elk paard te snappen, andere dingen zijn echt heel paardgebonden. Als mensen willen we nog wel eens dingen gaan verwarren. Een eerder paard deed bijvoorbeeld altijd A als hij last van X had, dus nu het andere paard A doet, zal dat vast ook wel weer zo zijn. Helaas werkt dit vaak niet zo en kan dergelijke miscommunicatie het probleem juist ook gaan verergeren, en dat terwijl paard en ruiter alleen maar hun best doen om te proberen met elkaar te praten. ;)

Vraag hulp van iemand die jouw en je paardje real-life kan begeleiden, zodat je kunt voorkomen dat je samen in een cirkeltje gaat lopen en alleen maar elkaar minder en minder gaat snappen, met alle frustraties vandien. Soms kan een paar x een middag ondersteuning al genoeg zijn, soms is er wat meer nodig. Dat wijst zich vanzelf. Succes sowieso, klinkt als een lekkere pittige dame waarmee je heel wat kunt rondscheuren als jullie eenmaal elkaars taal hebben weten te leren. ;)

_kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 00:49

Mijn merrie krijgt iedere dag in totaal hele schep muesli gemixt met brok alles zonder haver samen met hooi in een hooinet.
Er naast is het echt een schat. Schrikt. Nergens van en loopt achter je aan als een lammetje.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 01:01

Maar wat is de intensiteit van haar training? De meeste paarden hebben dat krachtvoer/muesli namelijk helemaal niet nodig en de het overschot aan koolhydraten wat ze binnenkrijgen kan best een effect hebben op het gedrag.

Dat gezegd hebbende, denk ik niet dat het echte antwoord in het voer te vinden is.

Hoeveel beweging krijgt ze? Heeft ze weidegang en hoeveel ur per dag? Staat ze samen met anderen of los van elkaar. Etc. Kan allemaal weer info geven over de manier waarop ze haar energie over de dag heen opbouwt en weer loslaat. :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 02:24

Veel factoren hier die mee kunnen spelen idd.
Een ruiter die elke pas aandrijft (veel mensen doen dat onbewust) en een sensibel paard dat daarop reageert.

Krachtvoer idd, hoevaak komt het paard buiten, kan ze daar uit haar plaat, heeft ze sociaal contact met andere paarden enzovoort.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 07:25

Hoe gaat de dressuur? Misschien meer dressuurmatig rijden tussen de sprongen?

_kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 10:47

Silla gaat iedere dag naar buiten in een paddock waar meerdere paarden naast staan.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:07

Je moet een verhuizing voor een paard niet onderschatten. Paarden zijn gewoonte dieren en hebben het meeste baad bij voorspelbaarheid. Dus verandering van omgeving en baasje kan erg ingrijpend zijn. Een braaf paard kan na verplaatsing ineens veel minder braaf zijn. Daarbij moet je elkaar leren kennen en er moet vertrouwen groeien. Het ene paard is daar makkelijker in dan het andere.
Ik zou haar eerst de tijd gunnen om te wennen en een beginnen met te longeren. Daarna eens lekker dressuurmatig rijden. Leer elkaar ook op dit vlak eerst kennen voordat je verder gaat. En nog belangrijker neem les van een instructeur waar jij je goed bij voelt. Springen kan altijd nog.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 13:15

In een paddock raken se vaak hun energie niet echt kwijt. Hoeveel uur staat ze buiten?

Klinkt ook alsof er nog helemaal geen basis op zit. Hoe oud is je paard en hoe is ze al onder het zadel?

En als ze wel al bereden was toen je haar kocht... hoe werd ze toen gereden? Werd er al mee gesprongen?
Met wat voor een soort tuigage werd ze toen gereden?

_kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 17:56

De paarden staan opzich hele dag buiten. Ze is 11 jaar en kan dressuurmatig goed rijden. Nu lukt het wel om haar terug te rijden en rust, maar na de galop blijft ze dribbelen. Bij haar oude eigenaar sprong ze een meter.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:19

_kmbly schreef:
Silla gaat iedere dag naar buiten in een paddock waar meerdere paarden naast staan.

Ze heeft dus geen sociaal contact met andere paarden.

Verder heb je de vraag of ze haar energie kwijt kan niet beantwoord.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:25

Volgens mij heeft jouw probleem niets te maken met spring gefokt zijn.
Maar meer met netjes aangereden zijn.
Bij de oude eigenaar een meter gesprongen, dat zegt niets.

Wat je kan doen: niet meer springen.
Zorg dat eerst de basis weer goed is.
Daarvoor kan je les gaan nemen.
En langzamerhand kun je tijdens de lessen weer beginnen met een balkje draven.
Zo bouw je het weer op, en op welk tempo dat gaat, dan bepaal je samen met je instructeur.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:20

Klinkt als een erg ongehoorzaam paard die met veel dingen (is) weg(ge)komen. Eerst maar eens oefenen op gehoorzaamheid, aan de hand en onder het zadel. Bij de basis beginnen, niet te snel willen en consequent zijn. Jullie moeten aan elkaar wennen en dat heeft tijd nodig.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:37

Heeft niks te maken met springgefokt of energie. Wel met opvoeding en juist stalmanagement. Ga eerst eens na of alle basis behoeften vervuld worden van jouw paard, en daarna neem je je rijden onder de loep. Instructie waar gewenst toepassen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:33

Maar ook als het management goed is, kán het een heet type paard zijn, en dat vraagt een heel specifieke ruiter/ een specifieke manier van rijden/les krijgen.
Heb zelf zo'n merrie: de nuchterheid zelf, aan de hand supergoed opgevoed, 24/7 buiten in stabiele groep op royaal stuk grond ( track van halve km etc etc), nergens bang voor.... maar onder het zadel gewoon heet.

En dan moet iemand je simpelweg leren hoe je daar mee om gaat, hoe je zo'n heet dier moet rijden, EN het hete dier zelf moet een tikje meer leren onstpannen in het werk... Netjes bijgeschoold door een fijne ruiter, die dan daarna de eigenaar/huidige ruiter ondersteund en les geeft zou dan wat mij betreft de mooist weg zijn

( iig is het voor mij en mijn merrie uiteindelijk de énige weg gebleken)