Situatie: 5-jarige D pony die ik sinds oktober 2018 actiever aan het trainen ben. In de bak stapt hij heel fijn, af en toe wat taktfouten maar over het algemeen niet lateraal. Hij heeft een lichaam wat niet helemaal meewerkt, enorm achterstallig onderhoud toen ik hem kocht en hier zijn we langzaam mee bezig om te verbeteren. Dit is in de afgelopen maanden al enorm verbeterd!
Sindskort neem ik hem ook wel eens mee het bos in. In het begin aan de hand om eraan te wennen en soms stap ik er ook op. Op een paar pasjes draven na, stappen we enkel nog in het bos. Ik wil eerst dat hij vertrouwen krijgt voordat we echte buitenritten gaan maken. Hij doet het enorm braaf, dus dat is het probleem niet. Kan af en toe wat heet worden als ie het spannend vindt, maar die spanning vloeit ook vrij snel weer af.
Maar nu valt mij op dat hij dus in het bos enorm lateraal wordt in stap. Ik rijd hem in het bos met een losse teugel en vraag verder niets van hem, bos moet ontspanning en leuk zijn.
Kan het kwaad dat hij zo lateraal gaat stappen? Of is dit te trainen? Pony heeft nog heel weinig balans en we zijn daar hard mee bezig, evenals spieropbouw. Ik heb echt totaal geen ervaring met paarden die dit doen

Edit: Dinsdag komt de fysio voor de 2e behandeling voor hem.