Laterale stap in het bos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Laterale stap in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 12:29

Bijna telgang :+

Situatie: 5-jarige D pony die ik sinds oktober 2018 actiever aan het trainen ben. In de bak stapt hij heel fijn, af en toe wat taktfouten maar over het algemeen niet lateraal. Hij heeft een lichaam wat niet helemaal meewerkt, enorm achterstallig onderhoud toen ik hem kocht en hier zijn we langzaam mee bezig om te verbeteren. Dit is in de afgelopen maanden al enorm verbeterd!

Sindskort neem ik hem ook wel eens mee het bos in. In het begin aan de hand om eraan te wennen en soms stap ik er ook op. Op een paar pasjes draven na, stappen we enkel nog in het bos. Ik wil eerst dat hij vertrouwen krijgt voordat we echte buitenritten gaan maken. Hij doet het enorm braaf, dus dat is het probleem niet. Kan af en toe wat heet worden als ie het spannend vindt, maar die spanning vloeit ook vrij snel weer af.

Maar nu valt mij op dat hij dus in het bos enorm lateraal wordt in stap. Ik rijd hem in het bos met een losse teugel en vraag verder niets van hem, bos moet ontspanning en leuk zijn.

Kan het kwaad dat hij zo lateraal gaat stappen? Of is dit te trainen? Pony heeft nog heel weinig balans en we zijn daar hard mee bezig, evenals spieropbouw. Ik heb echt totaal geen ervaring met paarden die dit doen :o Mijn andere pony heeft dit totaal niet dus ik kende het gevoel eerst ook niet. In eerste instantie dacht ik dat hij last had van de stenige paden, maar hij doet het ook op de zachte zandpaden of stukken verharde weg.

Edit: Dinsdag komt de fysio voor de 2e behandeling voor hem.

Anna79

Re: Laterale stap in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:35

Je schrijft dat je in het bos met een losse teugel rijdt? Gaat hij dan heel groot stappen? Paarden die ' groot stappen neigen weleens naar telgang, misschien rijd je hem in de bak wat meer bij elkaar. Rijd je weleens naar middenstap/ uitgestrekte stap in de bak? Zo ja hoe is het dan?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 12:39

Hij stapt wel heel stevig door in het bos ja! Daarnaast is hij ook nog heel lomp, kijkt ook totaal niet waar hij zijn voeten neerzet. Middenstap/uitgestrekte stap ga ik eens testen in de bak, zal ook eens kijken of ik wat kan filmen :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:46

Ik denk dat als je hem aan het werk zet in het bos je al een eind bent om te voorkomen dat hij door spanning zo lateraal gaat stappen.

Neem je teugels op maat met licht contact en ga overgangen rijden, in de stap maar ook naar draf en halthouden. Een volte waar mogelijk, zigzaggend om bomen heen of op een wat breder pad. Een rechts / linksom keert en weer terug, een gebroken of juist kaarsrechte lijn etc... genoeg mogelijkheden in het bos.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 12:49

Dat ga ik inderdaad maar eens proberen, beetje dressuurmatig aan het werk in het bos. Ik heb overigens niet het idee dat hij door spanning lateraal wordt, hij stapt ook lateraal als hij mega-relaxed is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:29

Het heeft ( meestal) wel te maken met spanning in de rug. Zodra het paard los in de rug word is het laterale vaak een stuk minder. Galop helpt hier ook bij overigens maar heb ik nu niet eerder genoemd omdat je ( nog niet) galoppeert buiten.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:32

Tip: ga aan het begin flink lang galopperen. Paarden houden daarvan en raken zo looplust en spanning kwijt. Daarna ga je stappen aan een vrije teugel (licht contact ivm veiligheid houden). Windt je pony zich weer op? Weer een stuk lekker voorwaarts in galop. Het kan niet anders of na verloop van tijd heb je een mooie, onafhankelijke stap ontwikkeld. Succes!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:51

IsabelleN schreef:
Tip: ga aan het begin flink lang galopperen. Paarden houden daarvan en raken zo looplust en spanning kwijt. Daarna ga je stappen aan een vrije teugel (licht contact ivm veiligheid houden). Windt je pony zich weer op? Weer een stuk lekker voorwaarts in galop. Het kan niet anders of na verloop van tijd heb je een mooie, onafhankelijke stap ontwikkeld. Succes!

Nou mijn paard is ook wel lateraal en houd niet van galopperen :P

Ik zou dat ook niet door in het bos, steeds aan het begin beginnen met een flinke galop etc... dan heb je straks elke rit een stuiterpony die pas rustig word na de galop.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 16:38

Ik wil ook eigenlijk eerst een goed werkende rem hebben voor ik hem in galop zet :P Ben zelf niet zo'n held buiten, dus houd graag controle over ons tempo :+

Heb er net, zonder zadel, even in de binnenbak gestapt en tempowisselingen gedaan. Ik heb niks geks gevoeld, een hele fijne soepele stap had ie. Het is sowieso een beetje een vreemd geval hoor :o

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 16:46

Het kan ook zo zijn dat hij juist wat meer steun van je nodig heeft. Ik zou dus met iets meer contact gaan rijden. Dan kan je prima blijven stappen buiten maar omdat je nu met losse teugel rijdt en hij eigenlijk nog niet voldoende kracht en balans heeft valt hij als het ware uitelkaar en kan zijn lijf het niet bolwerken. Dus mooi contactteugel en misschien wat met je zit terug rijden zodat hij buiten in het bos ook die goede stap die hij in de bak heeft kan doen. In een bak heeft hij natuurlijk ook altijd wat steun van de bakrand en regelmatig een bocht waardoor hij niet te hard kan ... buiten moet hij ook leren zijn lijf goed te gebruiken.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:43

Jammer dat veel ruiters niet zo heldhaftig meer zijn, wel eerlijk dat je dat zegt TS. Dan is galopperen voor jou nog niet de meest passende oplossing. Het lijkt me toch wel normaal dat je paard/pony pas in galop gaat als jij dat wilt Ineke2... Anders wordt het idd een dolle, ongecontroleerde boel. Mijn renpaarden wachten ook normaal tot ik zeg dat ze gas mogen geven

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:50

IsabelleN schreef:
Jammer dat veel ruiters niet zo heldhaftig meer zijn, wel eerlijk dat je dat zegt TS. Dan is galopperen voor jou nog niet de meest passende oplossing. Het lijkt me toch wel normaal dat je paard/pony pas in galop gaat als jij dat wilt Ineke2... Anders wordt het idd een dolle, ongecontroleerde boel. Mijn renpaarden wachten ook normaal tot ik zeg dat ze gas mogen geven

Ja dat is normaal, maar ervaring leert dat als je een zelfde patroon aanhoud paarden zelf gaan beslissen en op zulke momenten de meeste ruiters als het gaat om een stevige galop geen controle meer hebben op buitenrit.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:56

Dan zou geen renpaard en draver meer onder controle te houden zijn Ineke2 :+
Maar goed, on topic, geen dingen doen je zelf niet durft TS. Veel vrije, voorwaartse stap buiten doen durf je waarschijnlijk wel, dat verbetert de stap sowieso :) Sommige pony's hebben wat meer aanleg voor telgang, daar kun je ook niet altijd veel aan doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:04

Ik vind het juist mooi dat heel veel mensen van paarden kunnen genieten! Minder heldhaftig is prima!

Verder heb ik het idee dat veel paarden het doen, of meer, ik weet dat er genoeg paarden zijn die ik buiten toch ietsjes meer aan elkaar rijd omdat het anders op een bepaald moment niet fijn meer zit. Ik weet niet zeker of die allemaal ook lateraal gaan stappen, maar denk dat de kans wel groot is.

Maar je hoeft het zeker niet groot te maken. Een klein beetje stelling naar links of rechts soms, of een klein beetje verruimen en verkorten op z'n tijd kan al genoeg zijn. Dus ik zou hem ietsjes meer vragen dan je nu doet, zonder dat het meteen echt werk is. Dan is het nog steeds ontspanning en leuk, maar met net ietsjes meer contact.
(Oh ja, en als je straks draf gaat invoeren, vergeet dan niet om af en toe op het andere been te gaan lichtrijden.)

Ik zou trouwens wel verwachten dat het in mul zand iets minder zou worden?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:09

Alle paarden kunnen buiten aan een lange teugel, goed stappen. Soms pas op de hele lange duur. Zorg dat je je paard aan de lange teugel wel voorwaarts neerwaarts kunt rijden met het neusje er uit en met veel meezijn met je hand dus vooral naar neusje er uit en meezijn gericht. Op den duur gaan paarden zich dan helemaal niet meer vasthouden en zitten ze zich met de hals wat hoger ook niet meer vast en blijven over de rug stappen. Maar zeker niet aan de korte kant of zogenaamd aan het werk zetten. Stap is een controle gang. Het laat zien hoe je in de andere gangen met je paard werkt en hoever het is met je ontspanning. Wordt hij lateraal dan is nog spanning in de rug of het geheel is nog wat teveel voor je paard zodat het zich op slot zet.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:14

Rizette: :D Zo is het maar net! Hoe meer je 'aan het werk' zet in een niet optimale stap, hoe meer de stap verslechtert. Gewoon de paden op, de lanen in met de neus eruit. Contact houden is genoeg.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:36

IsabelleN schreef:
Dan zou geen renpaard en draver meer onder controle te houden zijn Ineke2 :+
Maar goed, on topic, geen dingen doen je zelf niet durft TS. Veel vrije, voorwaartse stap buiten doen durf je waarschijnlijk wel, dat verbetert de stap sowieso :) Sommige pony's hebben wat meer aanleg voor telgang, daar kun je ook niet altijd veel aan doen.

Dat zijn dan ook geen paarden waar de gemiddelde buitenrij ruiter op rijd ( in geval niet de paarden die echt in de rensport gebruikt worden)
Als die niet meer in de sport gebruikt kunnen worden zullen die ook niet zomaar naar elke willekeurige ruiter kunnen gaan.
Is dus echt appels met peren vergelijken.

Ik ga met Shadow mee... alleen mul zand of niet dat maakt niet altijd uit. Wel voor tölt :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 16:41

Genoeg tips waarmee ik aan de slag kan! Maar laat het weer eerst maar beter worden, want het is gewoon gevaarlijk hier :')

Shadow0, mul zand geen idee! Ik heb nog geen pad gehad met mul zand, dus dat kan ik ook niet testen.