Hangen en wegrennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saruman

Hangen en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 21:58

Hi allen,

Even een vraag betreft mijn jonge ruin.. Ik loop tegen het probleem aan dat hij nog al zijn eigen ding doet en met sommige dingen niet te houden is..

Met rijden krijg ik zijn aandacht er helemaal niet bij, hij is nogal snel afgeleid.
Wanneer hij iets ziet lopen of iets hoort, gaat de kop omhoog en gaat hij showen net zoals een tuiger en trekt/hangt hij behoorlijk, niet met de neus naar beneden, maar juist naar voren, alsof hij een kar wil trekken..

Echter met dressuur matig rijden blijft het hoofd iets te hoog en valt er nauwelijks echt te sturen en is het de vraag of hij links of rechts gaat en gaat hij steeds harder lopen.. Denk ook deels door bovenstaand..

Nu is mij gezegd los te laten (lichte verbinding) wanneer hij trekt of gaat hangen, los en ontspannen te blijven, maar dan gaat het echt alleen maar harder en harder, gaat het van draf naar galop en harder tot het echt maar in de hoek stilzetten word..
Wanneer we wat met balkjes gaan doen of springen zakt hij wel wat beter, maar nog niet altijd constant, in en merk je dat hij van achter gaat lopen enz en weet je wat je daarvoor niet had..

Maar wil juist dressuur matig rijden en niet springen..

Met in of uit de stal halen sprint hij de stal in of uit, je kan hem niet houden en neemt een sprint en rukt hij alles uit je handen..

Iemand tips?
Lesgever ziet het probleem niet, maar vind het zelf behoorlijk vervelend er maar op te zitten en maar mee te liften zonder een goed stuur of rem als hij zijn hoofd er niet bij heeft/hoger houd...
Tandarts, osteopaat zijn geen bijzonderheden, zadel is reeds nagekeken icm paard.

its_daantjee

Re: Hangen en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:01

welk bit gebruik je? misschien eens een bitfitter laten komen om verschillende bitjes te proberen.. ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn merrie. ander bit deed wonderen!

Saruman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 22:06

its_daantjee schreef:
welk bit gebruik je? misschien eens een bitfitter laten komen om verschillende bitjes te proberen.. ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn merrie. ander bit deed wonderen!
Gewoon een enkel gebroken bustrens..

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:12

Saruman schreef:
its_daantjee schreef:
Gewoon een enkel gebroken bustrens..

elk paard is anders. maar mijn merrie ging ook erg hangen van de bustrens (hier reed ik eerder altijd mee). is een vrij stabiel bit dat uitnodigd om te hangen, net als de D trens, heb ik me laten vertellen. nu rij ik op een enkel gebroken watertrens van trust en ze is echt een heel stuk lichter in de mond geworden. ze hangt niet en ik hoef geen zware hulpen meer te gebruiken. wellicht is een bitfitter dan toch een idee om te proberen voor je. dan kun je voor je er een koopt ook even rijden en voelen hoe je paard daar op loopt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:14

Citaat:
Lesgever ziet het probleem niet

Tijd voor een andere lesgever die het probleem wél ziet lijkt me.

Hoe oud is het paard overigens, en hoe lang/kort geleden ingereden?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:22

Saruman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 22:25

Ibbel schreef:
Citaat:
Lesgever ziet het probleem niet

Tijd voor een andere lesgever die het probleem wél ziet lijkt me.

Hoe oud is het paard overigens, en hoe lang/kort geleden ingereden?
4,5 en zeker ruim half jaar onder zadel nu.

Het lijkt mij ook tijd voor een andere, simpele redenen als hij accepteer het bit, want hij schuimt, lijkt mij niet voldoende om alles te onderbouwen als lesgever..
Maar hij laat gewoon niet los in zijn lichaam... Je voelt gewoon te veel verschil als hij wel wat zakt..

Mijn inziens zit het bit niet echt lekker, maar dat is natuurlijk altijd makkelijk zeggen

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:33

Hoe reageert hij met longeren? En longeren met of zonder bijzet/dubbele lijnen?

Hoe lang heb je het paard? Er zit in de simpelste basis al iets niet goed gezien zijn gedrag met uit stal halen.
Hij heeft geen respect voor je.
Dat kun je oplossen dmv grondwerk, of bijv.een hengstenketting over de neus/hoofdstel in doen op stal en longeerlijn eraan dan heb je meer speling om in te grijpen.
Eventueel een kort zweepje voor zn neus houden, uiteraard niet mee slaan!

Qua rijden, een watertrens zou al wat kunnen helpen, een bus- en d-grens vind ik sowieso al wat stug.
Maar denk ook aan de rest, hoe is hij met longeren en vergeet je zadel niet.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:36

Dan zou ik aanraden een goede bitfitter langs te laten komen en met je mee te laten kijken. Mijn merrie kon de eerste drie jaar dat ik haar had amper nageven, als er ook maar iets bewoog of gebeurde moest ze omhoog komen en kijken. Bitfitter erbij en die concludeerde al snel dat ze het materiaal van het bit niks vond. Ander bitje erin van Thrust en zowaar binnen een kwartier een aanleuning.
Maar dit alles wel in combinatie met een instructrische waar ik op een lijn mee zat en die mee bleef kijken.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:46

Wat betreft het uit de stal halen, eerste wat ik de paarden aanleer zodra ze hier op stal komen, is wachten met de stal uitgaan totdat ik zeg dat ze mogen. Daarmee dwing je gelijk al respect af en het is daarnaast ook gewoon heel praktisch. Ik doe de deur open en blijf in de ingang staan, zodra ze door me heen proberen te lopen, maak ik mezelf groot en blokkeer de weg nog meer. Als ze niet reageren kunnen ze overigens ook best een tik op hun borst verwachten (al dan niet met een zweep), een paard die door me heen loopt, kan ik simpelweg niet waarderen. Meestal krijgen ze dat best snel door en uiteindelijk blijven ze gewoon rustig staan totdat ik aangeef (door weg te stappen uit de ingang) dat ze er uit mogen.

Ik zou voor het rijd probleem zeker op zoek gaan naar een andere instructeur want dit is wel degelijk een probleem.
Lukt het je nog wel om een (kleine) volte in te sturen en indien mogelijk extra buiging om je binnenbeen te vragen? Wanneer ze lengtebuiging hebben, kunnen ze zich moeilijk strak maken. Let er daarbij wel op dat je zelf zoveel mogelijk ontspant. Stuur een volte in en als hij reageert direct ontspannen. Laat hij daarna nog niet genoeg los? Dan vraag je nog wat meer buiging, reactie van hem > ontspannen. Enzovoort.

Saruman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 23:12

Bowo schreef:
Wat betreft het uit de stal halen, eerste wat ik de paarden aanleer zodra ze hier op stal komen, is wachten met de stal uitgaan totdat ik zeg dat ze mogen. Daarmee dwing je gelijk al respect af en het is daarnaast ook gewoon heel praktisch. Ik doe de deur open en blijf in de ingang staan, zodra ze door me heen proberen te lopen, maak ik mezelf groot en blokkeer de weg nog meer. Als ze niet reageren kunnen ze overigens ook best een tik op hun borst verwachten (al dan niet met een zweep), een paard die door me heen loopt, kan ik simpelweg niet waarderen. Meestal krijgen ze dat best snel door en uiteindelijk blijven ze gewoon rustig staan totdat ik aangeef (door weg te stappen uit de ingang) dat ze er uit mogen.

Ik zou voor het rijd probleem zeker op zoek gaan naar een andere instructeur want dit is wel degelijk een probleem.
Lukt het je nog wel om een (kleine) volte in te sturen en indien mogelijk extra buiging om je binnenbeen te vragen? Wanneer ze lengtebuiging hebben, kunnen ze zich moeilijk strak maken. Let er daarbij wel op dat je zelf zoveel mogelijk ontspant. Stuur een volte in en als hij reageert direct ontspannen. Laat hij daarna nog niet genoeg los? Dan vraag je nog wat meer buiging, reactie van hem > ontspannen. Enzovoort.

Met longeren zet ik hem altijd bij met elastiek tussen de voorbenen, maar ook hier zie je eigenlijk hetzelfde als onder 't zadel.
Gewoon alles willen 'zien' en echt ontspannen zit er niet bij...

Merk als ik wel als ik hem op de volte krijg, je hem echt even 'om moet sturen' dan heel even los wil laten en dan weer in het oude verder gaat..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:15

Klinkt voor mij gewoon als een flink gat in de basisopvoeding en de hoogste tijd voor betere instructie.
Als hij nu al een half jaar zo loopt en zich op stal zo gedraagd zal het ook niet in 3 dagen beter zijn, het gedrag is dan al flink bevestigd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:26

Of geen goede opvoeding gehad ( en zeker begeleiding en andere instructie zoeken ) of er is iets medisch aan de hand. Paarden met rugpijn laten vaak exact hetzelfde beeld zien. Wanneer je al een half jaar rijd had je allang een B proef moeten kunnen rijden.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:56

het klinkt inderdaad alsof het probleem niet met het bit begint. Het begint met geen vertrouwen en respect hebben naar mensen. op de grond en in het zadel. goed les nemen van iemand die je de basis kan leren van wederzijds respect en vertrouwen met paarden. Ik zou helemaal niet gaan rijden met dit paard nu. Heeft helemaal geen zin. Eerst onder begeleiding terug naar de basis. Hoe gedraagd een paard zich rond mensen. Hoe gedraagd een mens zich rond paarden. Kan je paard zich gedragen en kan jij hem corrigeren als je hem vangt, poetst, zadelt, longeert en als dat allemaal goed en in rust gaat zou ik beginnen met rijden. Ik durf te wedden dat het grootste deel van je problemen dan al opgelost zijn voor je opstapt en je ze dus rijdend niet tegenkomt. aangeleerd bevestigd gedrag daar gelaten.

Ik ben instructeur en kom dit soort problemen vaak tegen. Paard heeft stomweg nooit geleerd hoe hij met mensen om moet gaan en heeft geleerd dat hij alleen op zichzelf kan vertrouwen. met een aantal goede lessen is dit probleem bij 90% van de paarden zo opgelost.
Succes met het vinden van een goede grondwerk instructeur!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:39

Het dier is 4.5, wat verwacht je
Zoek een goeie instructrice die jou kan helpen jou paard te trainen, want het probleem zit namelijk niet bij het paard,
Ik zou ook zeker niet longeren met bijzet of wat dan ook, daar word je paard niet beter van, maar maak je hem alleen maar onzekerder, want je dwingt hem in een houding daar verliets hij zijn natuurlijke balans mee,
Ga je eens verdiepen in het recht richten , wat dat is en waarom je dat zou kunnen gaan doen.
Nogmaals het probleem zit bij jou als trainer van jou paard, dus zoek goeie hulp.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:57

Ik zou met spoed op zoek gaan naar een andere instructeur. En niet een grondwerk instructeur want daar zit teveel kaf tussen het koren. Iemand die wat ouder is, die zelf veel gereden heeft en gediplomeerd is, het liefst niet een die ergens een basiscursus heeft gedaan. Dat zijn de mensen die en het rijden en de omgang met je kunnen "aanpakken".

Welke regio zit je?

Saruman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 18:12

Benzz schreef:
Ik zou met spoed op zoek gaan naar een andere instructeur. En niet een grondwerk instructeur want daar zit teveel kaf tussen het koren. Iemand die wat ouder is, die zelf veel gereden heeft en gediplomeerd is, het liefst niet een die ergens een basiscursus heeft gedaan. Dat zijn de mensen die en het rijden en de omgang met je kunnen "aanpakken".

Welke regio zit je?

Regio Overijssel, het is inderdaad het beste, ben ook op zoek nu.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:33

Benzz schreef:
(...) En niet een grondwerk instructeur want daar zit teveel kaf tussen het koren. Iemand die wat ouder is, die zelf veel gereden heeft en gediplomeerd is, het liefst niet een die ergens een basiscursus heeft gedaan.

Meer dan een basiscursus: ja graag.

Maar iemand met diploma's van Deurne geeft echt geen garantie (daar leerde je 'boven in het klaslokaal' allerlei theorie die je 'beneden in de bak' moest vergeten, daar leerde je vooral hard te zijn en het dier 'moest het doen').

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:32

Ik zou denk ik ook op zoek gaan naar een andere instrukteur. Verder ben ik zelf geen held, daarom heb ik heel lang alvorens het rijden even gelongeerd. Daar worden ze gehoorzaam van, als je t goed doet, en kan hij alvast wat energie kwijt. Misschien helpt dat iets? Bij mij hielp dit ook dat ik zelf hierdoor iets zelfverzekerder/ overtuigender werd. Succes hoor!

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:06

TS, geef dit paard uit handen aan mensen die deskundig zijn plus dit probleem kunnen oplossen voor jou. Het lijkt mij niet de bedoeling dat je er straks meegaat verongelukken omdat jezelf te lang bent doorgegaan. Qua bitten kun je een hoop bereiken als het zo is dat je huidige bit niet goed in de mond past of te dik is. Ik zou het zelf voornamelijk zoeken in je eigen kunnen plus als ik jou was zou ik investeren in goede lessen zodat jullie samen verder komen en het plezier terug krijgen samen.

Diploma's zeggen imo helemaal niet zoveel. Tussen zelf goed kunnen rijden en lesgeven plus het weten over te brengen zit een heel groot verschil.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:30

ts ik kom uit dezelfde regio als jou, waar les je nu, mag evt ook in pb, misschien ken ik iemand in je buurt?

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:26

Ik zag tussen de reacties dat hij nog maar een half jaar onder het zadel is. Dit maakt het naar mijn mening redelijk lastig in te schatten wat zijn niveau en spieropbouw is. Nu ga ik even uit van de meeste gevallen en is hij/zij nog eigenlijk een peuter die nog niet genoeg spieren heeft en nog niet een volledig evenwicht en is hij daardoor nog erg zoekende. Na een half jaartje is dit natuurlijk helemaal niet erg. Wat je in iedergeval kan proberen om meer controle te krijgen is een hele hoop figuren rijden, dit hoeven niet eens bestaande figuren te zijn. Links, rechts, rond, het kan allemaal. Let wel op dat je dit op het paard zijn niveau doet natuurlijk. Door dit te doen zal zijn evenwicht verbeteren, gaat hij meer op jou letten en zal hij uiteindelijk je hand gaan opzoeken om hem te ondersteunen. Let hierbij wel op dat je hem niet overbelast met te veel scherpe wendingen. Rustig aan.
Daarnaast is bij de jonkies de spierontwikkeling natuurlijk erg belangrijk. Paarden die niet genoeg bespiering hebben kunnen niet constant keurig op de juiste manier nageefelijk lopen. Dit maakt ook vaak dat paarden achter de teugel gaan lopen, gaan trekken, etc. Dit moet getraind worden.
Wat hiervoor naar mijn mening zeer goed werkt is de longeerhulp die geloof ik geen specifieke naam heeft Maar verkrijgbaar is bij de meeste paardenzaken. Ze zijn gemaakt van zacht touw, die leg je over de rug, Door de voorbenen en met de haakjes vastklikken aan het bit. Het is een stuk minder vast en streng dan een bijzetteugel maar werkt super om de rugspieren te trainen. Het geeft ze iets meer vrijheid maar blijft zeer effectief. Werkt voornamelijk erg goed bij jonge paarden die tussendoor die vrijheid om even te wiebelen en uit balans te raken nodig hebben. Mocht je vragen hebben over die longeerhulp of het daarbovenstaande dan kan je me altijd een pb sturen.

Hoop dat je hier wat aan hebt!