Springen met IJslander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_Aura

Springen met IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 11:56

Ik heb een IJslander en ik wil daar heel graag mee springen, maar mijn paard vind het erg lastig en heeft het nooit echt goed aangeleerd. Ik ben er eerst naast mee gaan springen, de eerste keer ging het best goed. Toen ik het de tweede keer ging doen was ik alleen met mijn paard (vorige keer was ik met een vriendin), het ging toen niet zo goed. Ik had de sprong heel erg laag staan en mijn paard liep er dwars doorheen en ze heeft misschien een keer goed gesprongen zonder het balkje aan te raken. Ik wil heel graag gaan springen met haar, heeft iemand tips?

Bowo

Re: Springen met IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:07

Gebruik je een grondbalk en eventueel een draf balkje? Dat helpt vaak.

Verder kan ik je alleen springlessen aanraden. Veel Islanders zijn van nature geen springtalenten en dan heb je iemand nodig die je op het moment zelf kan helpen, bijvoorbeeld met ritme houden, juiste tempo etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:12

Les nemen. :j Je moet eerst zelf leren springen voordat je het je paard aan kan leren.

Zoe_Aura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 12:22

Resistance schreef:
Les nemen. :j Je moet eerst zelf leren springen voordat je het je paard aan kan leren.

Ik heb zelf al veel springlessen gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:29

Dan les nemen met je paard. Je kan dit niet alleen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:46

Ik denk niet dat je het juiste paard hebt om mee te springen..ijslanders zitten toch net een tikkeltjes anders in elkaar vanwege hun extra gangen.

In ieder geval niet zelf mee aan de gang gaan, maar direct goed les nemen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:27

Verplaatst van TAO naar RT-V ivm rijtechnische vraag.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:55

Elisa2 schreef:
Ik denk niet dat je het juiste paard hebt om mee te springen..ijslanders zitten toch net een tikkeltjes anders in elkaar vanwege hun extra gangen.

In ieder geval niet zelf mee aan de gang gaan, maar direct goed les nemen.

Ik denk dat dat ligt aan het paard niet aan het ras, hier een springende ijslander, oefenen, oefenen, oefenen. Waarbij lessen natuurlijk wel essentieel zijn.
Laatst bijgewerkt door Icelandshet op 18-03-22 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:35

Hier ook een ijslander die gek is op springen ik ben begonne gewoon zoals op foto en darna erop. Hij draaid zijn hoef niet om voor een op of afsprong boomstam etc, Al scheelt het denk ik ook dat hij en voorkeur voor draf heeft inplaats van tolt want vanuit tolt is het geloof ik moeilijker voor ze

Afbeelding

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:55

Ik volg even, mijn dochter wil ook graag springen met onze ijslander (ikzelf begin daar niet meer aan :o ).

Fwis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:06

Volgens mij zou je met ieder ras een sprongetje moeten kunnen maken, waarbij het ene ras daar minder moeite mee zal hebben dan de andere.
Maar ik denk dat de afwisseling alleen al heel prettig is voor ieder paard.

Nu je merkt dat het nu niet zo goed gaat, raad ik je echt les aan. Ik geloof niet dat je Bokt je hier zo goed mee zou kunnen helpen als een instructeur die met je meekijkt.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:22

Ja hoor, een sprongetje kunnen IJslanders best maken! Ik durf zelf niet zo goed, dus laat ik hem af en toe zelf z'n gang gaan. Hij heeft er veel plezier in. Meet Flying Fengur:

Afbeelding
Afbeelding

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:26

Sommige IJslanders vinden het juist makkelijker worden als het sprongetje niet meer heel laag is. Probeer het vanuit draf, vanuit tolt is moeilijker, maar niet onmogelijk. En les samen met je paard is natuurlijk nooit verkeerd :)

Zoe_Aura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 21:39

Kaatje_S schreef:
Sommige IJslanders vinden het juist makkelijker worden als het sprongetje niet meer heel laag is. Probeer het vanuit draf, vanuit tolt is moeilijker, maar niet onmogelijk. En les samen met je paard is natuurlijk nooit verkeerd :)

Ik vind het heel lastig, want mijn paard heeft nooit echt goed draf geleerd, dus ze kan alleen tölten

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:33

Zoe_Aura schreef:
Kaatje_S schreef:

Ik vind het heel lastig, want mijn paard heeft nooit echt goed draf geleerd, dus ze kan alleen tölten

Dan raad ik je aan eerst heel veel balkjes te draven! Dat heeft de takt van mijn ijslander in draf heeeeeel veel verbeterd! Beginnen met 2 of 3 balkjes, en dat kan je steeds verder gaan uitbouwen!
Springen vanuit draf blijft voor die van mij lastig, wij rijden daarom ook vrijwel altijd in galop op de sprong af.

margaret18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:58

Mijn instructrice heeft regelmatig een groep Ijslanders in de crosstraining. Gaat super, allemaal enthousiast.