De essentie van het rond rijden. Wie helpt mij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

D_M_L

De essentie van het rond rijden. Wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 20:46

Hee bokkers!

Een paard ‘moet’ aan de teugel, zodat hij zijn bovenlijn stretcht en zo het ruitergewicht beter kan dragen. Het doel is dus eigenlijk het juiste ruggebruik van het paard, en het middel de aanleuning/het aan de teugel rijden. Nu heb ik wat vragen over dit onderwerp waarvan de antwoorden voor mij nog niet helemaal helder zijn. Hopelijk kunnen jullie me hierin verder helpen!

-Wat is de definitie en het verschil van ‘rond rijden’ en ‘aan de teugel’?
-Gaat het hier dan om ‘een ontspannen rug’ of om ‘het strekken van de rug’?
-Kan een paard ook zijn rug juist gebruiken zonder aan de teugel te lopen?
-In hoeverre wordt er schade aangericht aan het paard wanneer hij niet over de rug wordt gereden? (in hoeverre is aan de teugel rijden noodzakelijk, en in hoeverre gaat het om ‘het plaatje’?)
-Komt het aan de teugel rijden altijd voort uit actief rijden, goed aan de hulpen, juiste druk van voor, etc. of mag er aan de voorkant nog extra gestimuleerd worden?
-Kun je het zo stellen dat een paard dat ontspant tijdens het rijden altijd ook zijn rug ontspant en -dus- goed gebruikt, ongeacht de hoofdhouding? Als je een paard goed rijdt gaat hij vanzelf in een mooie en voor hem goede houding lopen (naar mijn mening); maar is dit niet voldoende voor juist ruggebruik?

Ik ben benieuwd naar de reacties!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: De essentie van het rond rijden. Wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:00

Aangezien dubbel topics niet zijn toegestaan plaats ik hier een slotje. Tips kunnen in het andere topoc geplaatst worden.