Paard trekt constant teugels uit mijn handen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Paard trekt constant teugels uit mijn handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 09:51

Mijn paard heeft de irritante gewoonte ontwikkeld om constant de teugels uit mijn handen te trekken. Hij doet dit vooral in stap. Hij denkt dat hij dan lange teugel mag, en doet dan zelf maar vast. Dit is ongetwijfeld ontstaan door mijn eigen schuld. Na de galop ben ik buiten adem, en hij ook. Dan ging ik altijd met lange teugel stappen. Nu wil ik dat hij eerst nog even wat oefeningen doet met normale teugel lengte zodat hij niet elke keer zijn zin doordramt, en dan probeerd hij dus bij elke stap de teugels uit mijn handen te trekken. Best wel hard, ik kan daardoor mijn handen niet op de plaats houden. Meestal trek ik terug, maar dat werkt ook niet. Evenals aandrijven, hij blijft het doen. Ook in draf en galop, vooral dus na de pauze als hij vind dat hij wel weer genoeg gewerkt heeft.
Wie heeft tips hoe dit op te lossen?

Sim

Re: Paard trekt constant teugels uit mijn handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:19

Ik zou in eerste instantie werken met schijnovergangen. Zodra je merkt dat hij de teugels uit je handen trekt, gelijk weer naar voren rijden/aandraven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:30

Dit heet "pullen" en ik denk inderdaad ook dat je het hem onbewust zelf aangeleerd hebt.

Terugtrekken werkt inderdaad niet, wat wel werkt is om een ophouding te maken op de teugel die hij het liefste niet aanneemt. Dus aan zijn holle kant, maak daar een ophouding en daarna pak je de teugel op de bolle kant er direct bij en vul je aan met je been en dan heeft hij geen kans meer om dit te doen. Bovenstaande gaat om timing en handigheid, dus dit doe je eigenlijk al voordat hij dit wilt gaan doen.

Hoe sneller en handiger jij hiermee word, hoe sneller het weer uit zijn systeem is als hij er geen succes meer mee heeft.

Fwis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:08

Hoe is je teugelcontact verder? Volg jij zijn mond en volgt hij jouw hand? En heb je les?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:25

Ik denk niet dat het paard zelf bedenkt dat hij genoeg gewerkt heeft, een paard doet dit vaak om een rede, kan het niet zijn dat je met te veel druk rijd?
Dat als je dan loslaat hij het nodig heeft om zijn spieren lang te maken, want met te veel druk bereik je precies wat je niet wil .
Miss eens proberen met lange teugel te rijden en meer naar het achterbeen zonder aan je teugel te trekken, een hele goeie oefening is schouderbinnen en travers , leer het je paard eerst aan de hand, zodat jij en je paard de hulpen leren en jij kan gaan zien en voelen wat er in het paarden lichaam gebeurd.
Terug trekken maakt het alleen maar erger, het is ook niet het paard zijn schuld of fout maar de jouwe jij ben tenslotte de trainer van jou paard, zoek iemand die jou op een paardvriendelijke manier kan leren jou paard in balans te krijgen en heb geduld

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:56

Ik zie dat er al enkele nuttige reacties zijn maar ach voor als dat niet werkt. Zelf heb ik in het verleden manege paarden getraind. Als in als ze wat verveeld of nare gewoontes hadden opgepakt dan reed ik ze weer even bij tot dit weer was opgelost. Bij hen kwam dit probleem heel vaak voor en verschillend per paard maakte ik gebruik van verschillende technieken. Wat sim en elisa zeggen zijn zeker goeie. Daarnaast kan je ook je overgangen een paar keer maken terwijl je je paard buigt, dit kan een schouder binnenwaarts zijn maar ook enkel de nek wat buigen. (Is overigens überhaupt een fijne rek en strek oefening het buigen). Nog een manier is om je overgang tijdens een oefening te doen, wederom zijn oefeningen waarbij het paard buigt meestal het meest effectief. Denk aan een volte 10m bijvoorbeeld. Ten slotte heeft voor mij ook veel en korte overgangen vaak goed gewerkt. Je zorgt hierbij dat ze echt op jou gaan letten omdat ze het niet kunnen voorspellen wat je ze gaat vragen. Hierbij wel rustig blijven en geduld hebben, over het algemeen gaat het paard vanzelf sneller reageren op je hulpen en gaat hij ook makkelijker en gevoeliger in de hand liggen.

Ik hoop dat je wat aan de tips hebt!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:04

Ook om mee te nemen: Hoe geef je lange teugel? Gooi je in 1 keer de teugels los?
Als je dan uiteindelijk lange teugel wil geven, doe dat dan middels halsstrekken centimeter voor centimeter. Dan leer je je paard ook dat als er ontspanning volgt, dit niet "boem-pats" in 1 keer gebeurd.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:09

Mijn pony deed dit ook, en idd zelf aangeleerd door na de galop te gaan stappen.
Ik ben dus niet meer direct gaan stappen, kortere galop en daarna terug naar draf. Nog even draven en wat figuurtjes rijden, bij braaf en ontspanning pas naar stap en dan niet direct lange teugel. Je moet beetje afwisselen en verrassen.
Is kwestie van gewenning.

Reina_Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:16

Mijn pony deed dit ook altijd. Ik had hetzelfde, na de galop altijd met lange teugel. Elke keer als hij trok ben ik iets meer druk gaan zetten op de teugels (niet trekken) en gelijk aandrijven. Inmiddels geen last meer van.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:29

Interessant topic. Ik heb nu net 1,5 week mijn eerste eigen paard en toen ik hem dinsdag reed begon hij dit ook (gelukkig alleen in stap) te doen. Dus neem alle tips in dit topic mee voor vanavond!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 18:53

Een aantal dingen heb ik al gedaan. Zoals na de galop eerst draf (of tolt) en dan stappen en niet meteen lange teugel. Ook veel buigen om pionnen ed. Maar hij blijft het proberen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:55

Elisa2 schreef:
Dit heet "pullen" en ik denk inderdaad ook dat je het hem onbewust zelf aangeleerd hebt.

Terugtrekken werkt inderdaad niet, wat wel werkt is om een ophouding te maken op de teugel die hij het liefste niet aanneemt. Dus aan zijn holle kant, maak daar een ophouding en daarna pak je de teugel op de bolle kant er direct bij en vul je aan met je been en dan heeft hij geen kans meer om dit te doen. Bovenstaande gaat om timing en handigheid, dus dit doe je eigenlijk al voordat hij dit wilt gaan doen.

Hoe sneller en handiger jij hiermee word, hoe sneller het weer uit zijn systeem is als hij er geen succes meer mee heeft.

Mee eens. Daar consequent mee zijn en dan is het zo over.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:34

Dit is even heel hard werken om weer af te leren.

Wat je eigenlijk moet doen als een paard (kort) aan de teugel trekt is 'bevriezen'. Je hand blijft op de plek, je sluit je vuist en spant je armen even aan om als een soort muur te worden. De muur geeft niks mee. Pas als hij weer met het hoofd is op de goede plek ontspan te direct!
Maar je moet vlug zijn! Te laat bevriezen en niet snel kunnen ontspannen is niet wat je wil.

Misschien is de methode van Elisa ook handig als je weet wat zijn minder sterke kant is.

Een andere goede is meteen aandraven als hij trekt. Door je been moet hij wel even omhoog komen met het hoofd. Bovendien leid je de aandacht af van het trekken en lange teugels willen.
Later helpt alleen kort been geven ook.

Je kán ook nog eerst halsstrekken in draf voordat je gaat stappen. Dan omzeil je de stap=lange teugel associatie.

Maak het rijden dus vooral niet te voorspelbaar. Paarden leggen snel de link zoals je hebt gemerkt.

En, neem goede les!