Vlot kunnen opstappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aprella

Vlot kunnen opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 10:33

Heeft er iemand advies voor oefeningen om vlotter opgestapt te raken? Na terug te beginnen met paarden na bijna vier jaar absoluut niets van sport gedaan te hebben, is dit toch iets waar ik aan moet werken buiten mijn basisconditie.

Mijn probleem is dat ik echt niet alleen op een paard raak -O- Zelf geen kleintje. Opstappen is bijna opklimmen, wat uiteraard geen pretje is voor het paard.
Nu normaal niet zo'n probleem wat bij voorkeur gebruik ik een opstapje maar bij mijn nieuwe verzorgpaard is dit een beetje moeilijk.

Ik moet opstappen aan de berm van de straat aangezien de poort naar de wei steeds dicht moet en er is amper plaats voor een opstapje. oftewel staat het paard dan half op straat (dicht bij een bocht en er kom best wel groot verkeer over de baan) of het opstapje staat echt op de rand van de gracht. Ook niet echt veilig. Er is ook nergens iets dat ik als opstapje kan gebruiken in de buurt, helaas. Nu ben ik voorlopig niet van plan alleen te gaan rijden, maar als ik wat vertrouwen heb op gebouwd met het paardje is dit wel het plan. En ik zou ook graag op buiten rit zonder te veel problemen willen kunnen opstappen zonder opstapje mocht dit nodig zijn.

Ik zoek dus eigenlijk oefeningen die ik thuis kan doen om opstappen zo vlot mogelijk te laten verlopen zodat het zo aangenaam mogelijk wordt voor het paard.

fjordjes

Re: Vlot kunnen opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:34

Ga yoga doen, dan rek je je spieren op en zal het een stuk makkelijker gaan.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:09

is die poort niet open en dicht te doen vanaf het paard? dan zou ik daar op oefenen en kun je gewoon veilig je opstapje blijven gebruiken.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 11:18

pjer schreef:
is die poort niet open en dicht te doen vanaf het paard? dan zou ik daar op oefenen en kun je gewoon veilig je opstapje blijven gebruiken.

Goh, waarschijnlijk wel, maar aangezien er zo weinig ruimte is om te draaien door de gracht weet ik niet of dat wel zo'n veilige optie is.
Maar zelf dit lost mijn probleem niet op ivm kunnen opstappen op buitenrit :)

fjordjes schreef:
Ga yoga doen, dan rek je je spieren op en zal het een stuk makkelijker gaan.

Ooh goed idee. Ik heb geloof ik nog ergens een matje liggen dat ik hiervoor kan gebruiken en er zouden online toch ergens instructies / filmpjes staan :j . Hier had ik zelf dus niet aan gedacht.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:23

Ik zou vooral oefenen door m'n been steeds op iets ''hogers'' te zetten, vergelijkbaar met de hoogte van de beugel. Dus eerst een stoel, dan de tafel, dan het aanrecht oid.

Al zou ik ook echt iets proberen te verzinnen om met opstapje op te stappen, het is simpelweg VEEL beter voor de paardenrug!! (misschien een plankje aan de poort maken oid?)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:52

100x per dag op een mannenfiets stappen :P
Werkt trouwens wel! Vooral als je het bewust doet en telkens je been wat hoger zwaait dan nodig (of fietstassen op de fiets doet, dan moet je).

Yoga is een goede en stabiliteits oefeningen op 1 been (op zo'n plankje of bal).

Je linker been kan je trainen op de trap, 2e tree opstappen, staan/balans houden en naar beneden, en dit regelmatig herhalen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:02

Dan pak je een ton, emmer omgekeerde voerbak oid en die zet je in de bak. Zonder opstapje opstappen is slecht voor de schouder, de rug en het borstbeen van je paard

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:06

En een klapkrukje? Die zou je neer kunnen zetten, touwtje aan het handvat, opklappen als je zit en dan optillen aan het touw en ergens in een hoekje zetten.

Wel even oefenen van te voren :+

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 12:45

pol013 schreef:
Misschien is het iets om in het algemeen aan je ruiterfitheid te werken?
Dan gaat opstappen en het verdere rijden sowieso beter.

https://www.hippischesportoefentherapie ... een-coach/
https://herculeshorsetraining.com/

Ik vraag specifiek voor oefeningen die ik kan doen voor opstappen omdat dit een zwak punt van me is en niet voor algemene conditie :) toch bedankt.

Elvirawortel schreef:
Dan pak je een ton, emmer omgekeerde voerbak oid en die zet je in de bak. Zonder opstapje opstappen is slecht voor de schouder, de rug en het borstbeen van je paard

Ik weet dat dit slecht is, en probeer het zoveel mogelijk te vermijden om zonder opstapje op te stappen, maar ik zou het wel willen kunnen in het geval dat dit nodig zou zijn. En ik heb geen bak.... op een open vlakte in het na bijgelegen bos wordt gebruikt om te lessen en trainen. Opstapjes kunnen we dus niet laten staan. En ik geef de voorkeur aan hoge, stevige opstapjes en geen emmers of van die goedkope plooibare opstapjes.... Een kennis van mij is daar eens doorheen gezakt terwijl zij echt toch niet veel weegt :/

MarliesV schreef:
100x per dag op een mannenfiets stappen :P
Werkt trouwens wel! Vooral als je het bewust doet en telkens je been wat hoger zwaait dan nodig (of fietstassen op de fiets doet, dan moet je).

Yoga is een goede en stabiliteits oefeningen op 1 been (op zo'n plankje of bal).

Je linker been kan je trainen op de trap, 2e tree opstappen, staan/balans houden en naar beneden, en dit regelmatig herhalen.

Dan heb ik een mannenfiets nodig :D
Maar dit zijn handige tips! Die ga ik zeker proberen? Bedankt!

borstnoot schreef:
Ik zou vooral oefenen door m'n been steeds op iets ''hogers'' te zetten, vergelijkbaar met de hoogte van de beugel. Dus eerst een stoel, dan de tafel, dan het aanrecht oid.

Al zou ik ook echt iets proberen te verzinnen om met opstapje op te stappen, het is simpelweg VEEL beter voor de paardenrug!! (misschien een plankje aan de poort maken oid?)

Mijn voet in de beugel krijgen is niet zo'n groot probleem, maar dan vlotjes op het paard raken wel.

Een plankje aan de poort.... volgens mij gat dit niet echt stevig zijn... en zelfs als het behandeld is gaat het volgens mij wel slijten en is dus niet echt super veilig.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:54

Op een vrouwenfiets kan je ook op de 'mannenmanier' opstappen ;)

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:00

Maar waar heb je precies moeite mee? Want nadat ik jaaaaren met een opstapje opstapte, kwam ik er achter dat ik mijzelf gewoon niet meer omhoog krijg zonder opstapje. Voet in de beugel gaat wel (gewoon beugel paar gaatjes langer maken) maar dan mijn hele gewicht met mijn ene been omhoog duwen, dat lukt me echt niet! Als je dat hebt, dan heeft een mannenfiets weinig nut want dan hoef je jezelf niet te dragen. Als je hetzelfde hebt dan kan je oefeningen zoals squats, lunches en box jumps doen. Dat lijkt wel goed te helpen. Sssst mijn man weet dit niet, maar als hij er niet is 'oefen' ik op de salon- en eettafel haha...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:10

En als je écht goed wil doen voor de paardenrug: wissel de kant waaraan je opstapt af!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:13

Maddoxx schreef:
En als je écht goed wil doen voor de paardenrug: wissel de kant waaraan je opstapt af!

En idem voor het afstijgen!

Dat wordt nog wel eens onderschat, ook daar krijgt je eenzijdige belasting van.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:14

Is er geen oprit in de buurt waar je aan de hand heen kan lopen? Misschien dat je daar een krukje mag neerzetten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:21

Ik stuurde de leskinderen op de manege waar ik vroeger les gaf en die te stijf waren om soepel op te stappen, naar huis met een oefeningen om (beneden) aan de trap thuis te oefenen.
Steeds een tree meer gaan overslaan als je beneden staat en naar boven wil lopen.
En dan zonder dat je jezelf aan de leuning naar boven moet hijsen.

Overigens heb ik zelf nu maar een haflinger van 1,53 m, maar stap nagenoeg altijd met opstaphulp (krukje, boomstam, what ever) op, als ik er onderweg af moet zoek ik wel een paaltje, boomstronk of bankje om er weer op te komen.
Met een beetje creatief zijn, is er heel veel geschikt in de omgeving om even als opstapje te dienen, is mijn ervaring, maar ik heb dan wel de mazzel dat ik in een vrij toeristisch gebied woon met veel bankjes etc.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:34

Heb je wel een juiste "techniek" met opstappen? Sta je niet te ver van je paard? Waar heb je je handen? (Nooit aan de lepel vasthouden! Dan wordt je zadel scheef). Etc.

Probeer wel echt een opstapje te gebruiken. Ik kan me niet helemaal een voorstelling maken van waar je op wil stappen, maar er is toch altijd wel iets van een hoek waar hij niet in de weg staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:03

Misschien off topic, maar ik stap ook alleen nog maar met krukje op en altijd grote paarden.

Is het echt zo dat je uiteindelijk niet meer gewoon kan opstappen? Lijkt me gek dat je dat op een gegeven moment niet meer kan door dat krukje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:05

@TS ik zou toch echt voor een boomstronk zorgen oid op een bepaald punt langs je route.
Tenzij je 40 kg weegt vind ik opstappen zonder opstapje toch ook te belastend, het feit dat het niet goed lukt betekent ook dat het niet heel erg vlot gaat en het voor het paard dus wel wat trekkerig aan kan voelen.
Maar ik snap het probleem wel dat je opties erg beperkt zijn!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:11

borstnoot schreef:

1) Neem een opstapding!
...heeft iemand een foto van zo'n klapkrukje?

2) Rek je linkerbeen.

3) Je komt te paard door je RECHTERbeen idealiter hoor je op te springen, je linkervoet doet verder niets.

Oefenen om op te springen dus...!

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 14:37

Bowo schreef:
Heb je wel een juiste "techniek" met opstappen? Sta je niet te ver van je paard? Waar heb je je handen? (Nooit aan de lepel vasthouden! Dan wordt je zadel scheef). Etc.

Goede vraag... echt jaren geleden sinds op een paard ben opgestapt (doe voorlopig nog even alleen grondwerk). Maar inderdaad... niet aan de lepel vast houden en nooit aan het zadel trekken.

Maar zoals ik al gezegd heb.... ik probeer zoveel mogelijk met een opstapje erop te raken maar als daar echt de mogelijkheid niet voor is wil ik er ook zo vlotjes :)

Aan de mensen die mij tips geven om hiervoor de oefenen: bedankt! En de mensen die blijven zeuren over een opstapje.... aan wat jullie zeggen heb ik echt niets -O-

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:45

Je kunt de beugel aan de kant waar je wil opstappen (te) lang maken. Dan is je opstap wat makkelijker. Als je zit, maak je hem weer op de juiste lengte.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 15:40

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 15:55

Zorg toch voor een opstap, denk dan aan een boomstronk of ga via het hek erop o.i.d. Zo'n kunststof krukje kun je misschien ook wel even in de berm laten staan als je het goed aan de kant zet.

En tegelijkertijd moet je zorgen voor meer lenigheid, maar ook kracht in je benen. Ga dus oefenen met ergens opstappen. Gebruik trappen, muurtjes of wat voor een verhoging dan ook om je lichaam omhoog te krijgen met één been. Ik heb het ook wel eens op het hek geoefend, dan kun je ook je been er overheen slaan. Zo kun je zowel links als rechts opstijgen oefenen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:31

Ik heb dit opstapje en die neemt echt weinig ruimte in en kun je inderdaad nog met een touwtje er aan in klappen op tillen en weg leggen/zetten eventueel als je bent opgestegen Afbeelding