Schakelen in de galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iilssx

Schakelen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 13:36

Hallo allemaal,
Mijn pony en ik zijn druk aan het trainen om te gaan starten met officiele wedstrijden. Ik loop alleen steeds tegen hetzelfde probleem aan en kan er in boeken en op internet niet goed dingen over vinden:

Het schakelen in de galop
Mijn pony doet het verruimen moeiteloos maar zodra ik hem dan maar een fractie terug wil rijden valt hij terug in de draf. Wanneer ik vanuit een laag tempo aangallopeer kan hij dit tempo wel aanhouden maar wanneer ik de galop verruim valt hij met terugrijden gelijk in de draf. Weten jullie goede oefeningen om hier aan te werken?

:?

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:43

Als mijn paard onder mij uitloopt na verruimen of over het algemeen rij ik een kleine volte want dan moet hij wel kleiner/rustiger.
Vergeet niet de buitenkant goed te begrenzen om over de schouder weglopen te voorkomen.

Op een gegeven moment gaan ze het wel snappen.
Belonen vind ik altijd belangrijk al doet hij het maar even.

Elke stap is er een en meerdere kleine stappen maken 1 grote.

Succes met je pony.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:49

Buitenbeen er goed bijhouden als je terug gaat en blijf goed meegaan in de galop beweging.

Vaak blokkeer je jezelf te veel in je bekken waardoor je hem in draf vraagt met je zit (onbewust) :)

Edit:
Als ie terug valt, meteen weer galop vragen. Op dn duur snappen ze het en hoef je je been maar erbij te houden en ze weten van ho! Ik moet blijven galopperen! Gewoon zo in kleine stapjes uitwerken :)

koend

Re: Schakelen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:16

Waarschijnlijk laat je hem lang worden en op de voorhand komen bij het verruimen.

Tip. Verruim minder en slechts kortere stukken.
Op voltes is het ook gemakkelijker, hoe kleiner de volte, hoe meer het paard uitgenodigd wordt om te verzamelen.
Bij het verzamelen, moet je eerder meer been geven dan minder. Later kan dit subtieler worden.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 14:21

Bedankt voor de goede tips! Ik ga er vanavond weer mee aan de slag :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:24

Ik zou ook zeggen meer op het achterbeen zetten, je laat hem nu waarschijnlijk onbedoeld teveel op de voorhand komen. Duidelijke ophouding(en) geven en dit aanvullen met je been. Veel overgangen en schijnovergangen maken om hem beter op het achterbeen te zetten. En idd kleinere stukken die je later uit kan bouwen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:36

Gewoon blijven proberen ook! Naar voren rijden is altijd makkelijker dan terug. Dat kost je paardje namelijk minder kracht.

Eerst veel naar voren en dan een klein beetje terug is dan ook al heel goed!

Wat al gezegd is, gebruik de volte om terug te rijden. Hoe kleiner hoe moeilijker en hoe meer je terug moet in tempo. Probeer de grens op te zoeken van wat nog lukt en wat te moeilijk is, en dus in draf eindigt.

En dan ga je proberen om de grens te verleggen.

Al het 'verzamelen' zonder in draf te vallen is goed. Al is het maar een klein beetje of een paar pasjes. Beloon!

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 21:55

Vanavond met jullie tips aan de slag geweest, het lukte 2-3 galopsprongen maar dat vind ik al heel goed! Hij liep wel heel mooi daarna :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:58

Fijn dat de tips werkten...!

Op welke manier vraag jij de overgang galop -draf, en op welke manier het verzamelen...?

(Sommigen gaan bijvoorbeeld op buiten zitten om naar draf te gaan - blijf je in het midden zitten is het duidelijk(er) dat dat niet het doel is.)

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 22:01

Mijn overgang galop - draf vraag ik door een ophouding te maken en in te houden met mijn zit en ik blijf hierbij gewoon in het midden zitten. Met het verzamelen hou ik hem iets tegen met teugelhulp en blijf ik hem wel voorwaarts drijven zodat hij niet uit de galop valt maar dat is nog wel lastig.

xnicknickX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:30

moeilijk te beantwoorden van alleen tekst maar mijn 2 tips/ manieren zijn

verruimen - proberen om met je zit kleiner te gaan galloperen net als je dit kan doen in draf door langzamer te gaan lichtrijden

of
Verruimen en dan weer terug nemen en met stem commando ( als je pony stem hulpen kent ) gallop blijven zeggen. of door of klikken. dat is maar net wat je zelf fijn vind. uiteraard mag dit niet in je proef maar dat kan je dan langzaam weer over wennen naar enkel een ophouding of andere hulpen die jij ervoor wil hebben.

Succes!