Sterk paard met buiten rijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leoniedemol

Sterk paard met buiten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 17:22

Ik zit met een probleem.

Ik heb sinds 4wk een merrie van 13jaar. Heel braaf paard in de bak en met freestylen. Luisterd dan keurig en is goed te rijden.

Met buitenrijden is dat anders. Als ze iets spannend vind wil ze het liefst kei hard weg in draf maar t liefst in galop. Sws in draf kan ze sterk worden en loopt ze dwars door t bit heen. Meer en deel de rit is ze braaf maar het zijn die momenten. Ik vind het zelf niet spannend maar heb wel het gevoel als ze echt gaat ik weinig te zeggen heb.
Nu ben ik er inmiddels achter dat de vorige eigenaar haar kei hard liet galoperen in zo'n situatie en dat ze daarna rustiger werd.
Ik sta met haar in een drukkere omgeving dus dat is geen optie en ook niet iets wat de bedoeling is.
In de bak met les doet ze het dus niet.
Rijd buiten met stang, nu correctiebit gebruikt maar helpt niets.
Rijd altijd met een lang teugeltje buiten maar als ze zo doet moet ik de teugels wel aan nemen anders vlieg ik de weg over.
Ik zoek dus tips in de vorm van ander bit? Martingaal?
Mijn vorige paard reageerde super op een correctiebit, dat was altijd mn "noodrem" en die heb ik bij haar dus nog niet kunnen vinden helaas...

Ineke2

Re: Sterk paard met buiten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:44

Rij je alleen of met anderen buiten?

leoniedemol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 17:45

Rijd met andere paarden buiten. Maar dat maakt dr niet veel uit.
Heb dit paard gekocht met t verhaal ik alleen naar buiten kon, veilig en geen gekke dingen. Met de proefrit was dit ook zo. Maar in een nieuwe omgeving blijkt dit dus niet zo te zijn helaas.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:54

Maar dat is niet zo gek toch? Een paard moet ook wennen aan een nieuwe plek, nieuwe ruiter, nieuw dag ritme, ander voer, nieuwe paardenmaatjes etc... dat duurt wel minstens een half jaar voordat een dier echt gewend is aan een nieuwe plek.

Dusss... geef het even wat tijd en ga eerst eens aan de hand de omgeving wat verkennen en daarnaast met een braaf paard samen naar buiten.

Longeer het paard eerst of laat het los rennen in de bak. Lekker even wat extra energie eruit voordat je dan naar buiten gaat zal wellicht ook wat schelen nu in de koude wintermaanden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:57

Op zich is dat niet zo gek, ze kent de omgeving niet, ze kent jou niet en ze heeft geleerd hard te mogen galopperen in zo'n situatie.
Je zal haar de tijd moeten geven om te wennen en het gedrag moeten ombuigen. Ga je er ook wel eens gewoon naast wandelen buiten?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:02

Eens met Goof, eerste ritjes samen met een maatje, vast rondje om te beginnen. Daarna uitbreiden en een keer alleen proberen.

Veel paarden hebben veel tijd nodig om te wennen aan een nieuwe plek, soms langer dan 4 weken. En nou neem je haar alleen mee naar plekken die ze niet kent, en ze weet niet zeker of ze wel weer naar huis gaat ....

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:02

Ik zou het paard ook even wat tijd gunnen om te wennen. Zowiezo eerst aan jou, als nieuwe leider. Zorg dat je aan vertrouwen werkt en aan leiderschap. Dat ze zich kan ontspannen bij jou en weet dat het veilig is met jou. En ga veel wandelen buiten, met andere paarden. Dat ze kan wennen aan de omgeving. Ga elke keer stukje verder.
Denk niet dat het reel is dat je kan verwachten dat ze direct alles prima vindt en niks eng vindt op een nieuwe plek met nieuwe baas. Geef het wat tijd, zou het niet direct zoeken in sterke hulpmiddelen of andere bitten. Dan ga je vertrouwen afdwingen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:27

Je hebt het paard 4 weken wat verwacht je?

Wat je kan doen is het bit eruit en gewoon lekker in stap naar buiten, niet draven niet galopperen, gewoon lekker stappen, mocht ze in stap druk of sterk word er een tijdje naast gaan lopen,

Als ze door de vorige eigenaar altijd door het bos gejakkert is en op de hand gereden is kun je niet anders verwachten,

Ik heb het zelfde probleem gehad met een paard, werd sterk in het bos, onzeker waardoor hij weg wilde, ik heb het bit eruit gehaald en ben over gegaan op bitloos omdat ik een paard wat sterk word niet graag met bit rij,
Ben ook in de bak bezig gegaan met hem leren op eigen benen te laten lopen, daar is veel tijd voor nodig en geduld en kennis, dus ja zoek een goeie eerlijke instructrice die jou kan begeleiden hoe jij je paard kan trainen en neem de tijd, trek er eens een jaar voor uit , miss kun je dan een drafje doen,

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:40

ik zou het probleem juist meer rijtechnisch aanpakken. Gelijk 'dressuurmatig' beginnen. Vrij ver aan het begin al eens aandraven en weer terug rijden. Attent maken op de hulpen. Veel overgangen. Pas als ze dan fijn aan de hulpen is weer eens lange teugel geven. Mensen gaan buiten vaak ineens zo anders rijden dat sommige paarden niet weten wat ze ineens met die vrijheid moeten. Sommige paarden hebben juist behoefte aan duidelijkheid (vóór ze kunnen ontspannen)

En precies in tegenstelling tot midgie juist niet eindeloos stappen. Maar gecontroleerd en op jouw verzoek juist lekker actief.
Welke aanpak werkt zal per paard verschillen. Ik heb er in ieder geval 1 staan die je juist niet eindeloos moet gaan stappen. Dat vind hij dodelijk frustrerend en dat is niet eens een heet paard.