Ik denk dat de meningen hierover wel verdeeld kunnen zijn, dus zet ik mijn vraag hier neer: wat is nodig, en wat overbodig, om een paard correct te rijden, zonder hierbij aan 'mooiheid' of 'niveau' te denken? Soms zie ik door de bomen het bos niet meer van wat nu echt van belang is bij het juist rijden van een paard, en welke technieken meer 'extra' zijn.
Het aan de teugel rijden is een voorbeeld van een techniek die belangrijk is om het paard het ruitergewicht juist te laten dragen, en essentieel al wil je een paards rug niet beschadigen, naast dat het er mooi uit ziet. Maar in hoeverre is deze techniek echt noodzakelijk? Wat zijn de gevolgen van het vaak rijden van een paard dat niet aan de teugel rijdt, voor de rug? Als een ruiter slechts lichte oefeningen met een paard rijdt; speelt het aan de teugel rijden dan ook een grote rol? En als het paard niet correct aan de teugel rijdt, maar bijvoorbeeld tegen de hand gaat, levert dit dan ook schade op aan de rug van het paard als het regelmatig zo wordt gereden? Dit zijn wat vragen die ik heb met betrekking tot het doel van aan de teugel rijden, en de noodzakelijkheid ervan.
Maar er zijn nog tal van andere oefeningen die in de training van een paard gebruikt worden. Welke technieken zijn volgens jullie essentieel, al wil je een paard zo rijden dat het jouw ruitergewicht kan dragen en het daar geen schade aan ondervindt? Het gaat mij hierbij om oefeningen die dus van belang zijn al wil je in ontspannenheid en correctheid met je paard rijden. Het optillen naar een hoger niveau of het rijden van mooie oefeningen bedoel ik hier niet.
Een ander voorbeeld: als een ruiter niet juist zit, in hoeverre kan dit het paard beïnvloeden en in hoeverre is de houding van de ruiter dus essentieel in het enkel en alleen correct en ontspannen rijden?
Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is. Zo niet, laat het me weten! Ik ben benieuwd naar de meningen op dit punt!