Galop-appuyement naar links

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Missouri

Galop-appuyement naar links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 13:22

Omdat ik al een tijdje een beetje worstel met het galopappuyement naar links samen met mijn dikbil Sammie, vroeg ik me af of iemand er misschien een lichtje op kan schijnen.

Het probleem is: Niet voldoende buiging, niet genoeg parallel blijven, niet genoeg zijwaarts en impuls verliezen (het is dus gewoon niet goed genoeg :D }:0 )

Wat rijtechnische achtergrondinformatie: Sam is een wat zwaar paard met weinig souplesse. Hij beweegt ruim, maar van tritt en gummi heeft hij nog nooit gehoord. Omdat hij een halve Fries is heeft hij ook het achterbeen iets achter zijn lichaam en is dragen moeilijk voor hem. Daarbij heeft hij een oude spierbeschadiging in zijn linkerbil (ik merk hier weinig van, maar ik vermoed hierdoor wel een beperking linksachter).
Hij is een beetje flegmatiek, maar ik denk dat dat ook is omdat hij het best zwaar heeft met de oefeningen (hij loopt Z2). Wordt wel steeds beter aan het been en sterker waardoor het schakelen makkelijker gaat.
De linkerbuiging is niet voor elkaar omdat Sam snel 'in zijn linkerschouder valt' (voorkeursbuiging is dus rechtsom), het kost me dus juist meer moeite om zijn rechter achterbeen onder de massa te krijgen (waarschijnlijk dat het daarom bij de inzet al fout gaat?) en zijn linkerschouder te begrenzen.

Liefst geen opmerkingen als "ga les nemen", ik heb een zeer deskundige instructrice waar ik ontzettend blij mee ben. Ik was alleen benieuwd naar tips/meningen omdat iedereen het op z'n eigen manier doet en ik daar misschien nog wat van kan leren! *\o/* :+

Alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_

suikermeisje

Re: Galop-appuyement naar links

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:48

Ik oefen dat appuyeren ook veel in stap om hem soepeler te krijgen. Ik heb een tijd lang gehad dat mijn paard ging hupsen in galopappuyement naar rechts. Lastig. Maar oefening baart kunst, niet per se op de galop focussen maar soepeler in de buiging maken en dan gaat dat in de galop ook fijner worden.

Daarnaast probeer ik hem ook schouderbinnenwaarts te laten galopperen, Travers in galop is ook een fijne en vanuit SB eventueel het paard opzij zetten voor je buitenbeen.
Als die te weinig buiging heeft om je binnenbeen, terug duwen voor je binnenbeen, dan moet die ook vlugger worden voor je been. Sowieso een fijne oefening om ze scherp te krijgen.
Dan wordt het dus appuyeren naar links, wijken naar rechts dus de buiging moet weer wat meer worden dan en dan weer appuyement inzetten. Kleine stukjes afwisselen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:56

Kan je echt goed schouderbinnenwaarts rijden in draf en galop? Met buiging op je binnenbeen, zonder je binnenbeen naar achteren te leggen en met je binnenhand naar voren? Dat is een vereiste voor je überhaupt denkt aan appuyeren. Ik zie vaak problemen ontstaan soms al in de sb maar soms ook pas later omdat mensen gewoon teveel aan het helpen/vasthouden zijn met de binnenhand. Die moet echt duidelijk naar voren kunnen, bij het appuyeren wil je je binnenhand in de richting waar je heen gaat, alsof je de weg wijst. Is dat goed, appuyement inzetten vanuit sb. Eerst sb vanuit volte 10 m, dan 2 passen opzij, dan weer volte, sb, opzij.

Puur om hem meer van de binnenschouder te halen in het appuyement, appuyeer 3 passen, wijk dan enkele passen terug de andere kant op. Op die manier zet je hem weer rechtop (lijf recht boven zijn benen en recht tussen jouw benen). Daarna weer appuyeren.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 01:07

Hoe is je eigen houding? Kan het zijn dat je hem zelf blokkeerd doordat je scheef gaat zitten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:59

Missouri schreef:
Omdat ik al een tijdje een beetje worstel met het galopappuyement naar links samen met mijn dikbil Sammie, vroeg ik me af of iemand er misschien een lichtje op kan schijnen.

Het probleem is: Niet voldoende buiging, niet genoeg parallel blijven, niet genoeg zijwaarts en impuls verliezen (het is dus gewoon niet goed genoeg :D }:0 )

Wat rijtechnische achtergrondinformatie: Sam is een wat zwaar paard met weinig souplesse. Hij beweegt ruim, maar van tritt en gummi heeft hij nog nooit gehoord. Omdat hij een halve Fries is heeft hij ook het achterbeen iets achter zijn lichaam en is dragen moeilijk voor hem. Daarbij heeft hij een oude spierbeschadiging in zijn linkerbil (ik merk hier weinig van, maar ik vermoed hierdoor wel een beperking linksachter).
Hij is een beetje flegmatiek, maar ik denk dat dat ook is omdat hij het best zwaar heeft met de oefeningen (hij loopt Z2). Wordt wel steeds beter aan het been en sterker waardoor het schakelen makkelijker gaat.
De linkerbuiging is niet voor elkaar omdat Sam snel 'in zijn linkerschouder valt' (voorkeursbuiging is dus rechtsom), het kost me dus juist meer moeite om zijn rechter achterbeen onder de massa te krijgen (waarschijnlijk dat het daarom bij de inzet al fout gaat?) en zijn linkerschouder te begrenzen.

Liefst geen opmerkingen als "ga les nemen", ik heb een zeer deskundige instructrice waar ik ontzettend blij mee ben. Ik was alleen benieuwd naar tips/meningen omdat iedereen het op z'n eigen manier doet en ik daar misschien nog wat van kan leren! *\o/* :+

Alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_

Als ik het zo lees en alles aan elkaar koppel dan denk ik dat je rechts achter er nog niet genoeg bij hebt, dat hij nog niet genoeg van achter naar voren recht door zijn lichaam loopt en dat de rest van de problemen daar vandaan komen.
Ik zou een stapje terug doen en terug naar de basis, paard echt goed van achter naar voren door het lijf rijden, scherp aan het been maken. (denk dat dat nog niet voldoende is, is ook moeilijk bij een flegmatiek paard) en aandacht besteden aan de lengtebuiging/ rechtrichten.

Wbt het appuyeren, de tip om het in stap te doen is in ieder geval een goede om een wat stijver dier goed te gymnastiseren.
In de galop helpt het soms om een paar passen te appuyeren, er weer voorwaarts recht uit te rijden (zodat beide achterbenen er goed onder blijven, en je de schouder weer recht kunt zetten) en dan weer een paar passen appuyeren etc.

Wat ook goed helpt voor meer schoudercontrole, paard wat meer te gymnastiseren als de basisvoorwaarden voor elkaar zijn. Is wijken in draf/ stap..paar passen de ene kant op..rechtstellen, paar passen de andere kant op..rechtstellen..and so on.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 09:23

Je zou in linker buiging eens in renvers kunnen denken, dan hou je hem van zijn linkerschouder af.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 09:53

Wat heel goed werkt is travers op een volte, dan kan je hem echt om je binnenbrengen buigen, hem mooi aan je rechterteugel houden en werken aan de tact en impuls. Steeds korte stukjes, als hij het goed doet er weer uit rijden. En weer inzetten. Later kan je ook iets schakelen in tempo hierin.

Ik denk trouwens dat je die spierbeschadiging links ook niet moet onderschatten, daar kan hij best last van hebben.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:36

Zoals hierboven ook gezegd word, travers in galop.

Dit kan op een volte, maar gebruik het zelf vaak op de lange zijde.
Hiervan worden ze soepeler, maar je kan ook makkelijker meer buiging vragen, dan wanneer je een appuyement rijdt.

In je appuyement heel goed aan denken dat je je binnenbeen voldoende naar voren houdt, zodat je paard echt om je binnenbeen kan buigen.
En in je buitenhand een halve ophouding maken om zo de achterhand voldoende mee te krijgen.

Het kan natuurlijk zo zijn, dat je de ophouding in je buitenhand wat vaker moet maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:42

Ten eerste, ik rijd spaans.
Jouw 'halve fries' is tenminste een half barok paard.
Voor barokke paarden geldt het advies om pas te galopperen als ze sterk genoeg zijn om in stap en draf een correcte schouderbinnenwaarts te laten zien.
(Uiteraard kom je dan hopeloos met de proeven in de knoop.)
....dus wellicht zit hier een mogelijke oplossing.

Verder is mij geleerd dat een paard te allen tijde het gewicht netjes over beide voorbenen moet verdelen. ('Verticale balans'.)
In mijn woordenboek een basisvaardigheid, maar het paard waarmee ik leerde appuyeren viel nog wel eens op haar linkerschouder...
Mijn tip (nadat je dus nadrukkelijk je best hebt gedaan om je dier in verticale balans te brengen!) op het moment dat je voelt dat je dier op die linkerschouder dreigt te kantelen, geef je een 'veeg' met je linkerdijbeen en knie.

En binnen bepaalde grenzen is het verticale evenwicht iets anders dan de lengtebuiging.
(Al is het zo dat lengte buiging veel makkelijker gaat als het verticale evenwicht op orde is. Du momente dat je dier op de binnenschouder belandt, treedt het binnenachterbeen op de volte niet meer onder/ tussen de sporen van de beide voorbenen, maar wordt een soort van buiten de massa geplaatst.)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:47

Hoe is de travers van dit paard? Scoort hij daar wel goed op?

Een fijne oefening is om de diagonaal over te rijden in travers of op de volte travers mee te nemen.

Zorg er wel voor dat je zelf niet de druk opzoekt in je binnenhand waarbij je hem blokkeert.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:53

PSvanLot schreef:
Hoe is de travers van dit paard? Scoort hij daar wel goed op?

Ook mijn vraag :)

En wat de rest ook zegt inderdaad. Stap en galop zijn vaak fijne gangen om te gymnasticeren. En dan juist even niet je appuyement doen. Maar eerst veel schouderbinnen, traver en renvers.
Niet alleen aan de wand maar ook op andere lijnen. Zodat er geen steun is van de muur.

Verder even iemand (je instructeur) laten kijken of je wel goed zit in je zijgangen. Desnoods ook even filmen en terug kijken.

Onvoorwaardelijk aan het been, in zijgangen kunnen opschakelen naar middengang wanneer je wil met behoud van de oefening.

En misschien een keer de fysio laten komen voor een souplesse check?

Paar keer een 'werken aan de hand' les om onbelast te kunnen oefenen aan de zijgangen?

Genoeg te oefenen dus om later betere appuyementen te krijgen.