Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Avalanche81 schreef:Nageeflijkheid is geen oefening. Er zijn ook geen oefeningen om je paard nageeflijk te krijgen. Dat is het slechte nieuws.
Het goede nieuws is dat als je je paard niet in de weg zit, en het paard dus jouw zit fijn genoeg vindt om zijn rug te durven ontspannen en de buikspieren aan te spannen, dat het paard dan naar je hand komt, en jij dan vervolgens zelf nageeflijk genoeg moet zijn om je paard daar niet te willen vasthouden.
Zitten: billen ontspannen, dus zachte billen, bovenbenen zacht, je been lang en los, schouders laten vallen, bovenarmen los en zacht, onderarmen dragen, en je hand richting de mond van het paard. Buikspieren aanspannen, rug los, zodat je mee kunt gaan in de beweging.
Dan is er van achter naar voor rijden. Dat betekent niet dat je elke pas been geeft, dat betekent dat je niet van voren je paard vasthoudt en dan je paard tegen een muurtje aanrijdt.
Je geeft been, en je paard moet voldoende drang naar voren hebben (en als je hem niet in de weg zit, wil hij dat wel) om dan ook te blijven gaan. En ook daar mag je hem niet in de weg zitten, dus we drukken het binnenbeen er niet in, dat blijft fijn los en zacht, je kuit ligt aan, maar doet niets, je zit ontspannen mee, en met draven laat je je opgooien, en komt zachtjes weer neer, dus niet staan-zit, want dan kom je onherroepelijk uit het ritme, en gaat je paard in reactie de rug wegdrukken. Een en ander vraagt dus wat gevoel, en timing. Goede les kan je daarbij helpen, maar loop weg van instructeurs die je vertellen druk te zetten op de mond, zodat het paard achter dat muurtje blijft. Een instructeur die aan jouw houding werkt, en je leert te ontspannen tijdens het rijden, en van daaruit gaat werken aan voorwaartse drang en impuls is vele malen beter.
En dan kun je je paard opvangen, en ook daarin leren loslaten en idd naGEVEN
Goeie, Peetstap!
monnette1 schreef:Ik heb zelf heel veel baat bij het longeren van mijn haflinger ( ik moet er bij zeggen dat ik niet de beschikbaarheid heb over rijbak, alleen paddock waar ik in kan longeren) . Ze gaf nooit uit zichzelf na. Sinds ik dit zeer regelmatig doe gaat het eigenlijk vanzelf. Ik heb wel een poos met touwtjes gelongeerd, nu zonder en het effect is nu hetzelfde.
Avalanche81 schreef:Nageeflijkheid is geen oefening. Er zijn ook geen oefeningen om je paard nageeflijk te krijgen. Dat is het slechte nieuws.
Het goede nieuws is dat als je je paard niet in de weg zit, en het paard dus jouw zit fijn genoeg vindt om zijn rug te durven ontspannen en de buikspieren aan te spannen, dat het paard dan naar je hand komt, en jij dan vervolgens zelf nageeflijk genoeg moet zijn om je paard daar niet te willen vasthouden.
Zitten: billen ontspannen, dus zachte billen, bovenbenen zacht, je been lang en los, schouders laten vallen, bovenarmen los en zacht, onderarmen dragen, en je hand richting de mond van het paard. Buikspieren aanspannen, rug los, zodat je mee kunt gaan in de beweging.
Dan is er van achter naar voor rijden. Dat betekent niet dat je elke pas been geeft, dat betekent dat je niet van voren je paard vasthoudt en dan je paard tegen een muurtje aanrijdt.
Je geeft been, en je paard moet voldoende drang naar voren hebben (en als je hem niet in de weg zit, wil hij dat wel) om dan ook te blijven gaan. En ook daar mag je hem niet in de weg zitten, dus we drukken het binnenbeen er niet in, dat blijft fijn los en zacht, je kuit ligt aan, maar doet niets, je zit ontspannen mee,
en met draven laat je je opgooien, en komt zachtjes weer neer, dus niet staan-zit, want dan kom je
onherroepelijk uit het ritme, en gaat je paard in reactie de rug wegdrukken. Een en ander vraagt dus wat gevoel, en timing. Goede les kan je daarbij helpen, maar loop weg van instructeurs die je vertellen druk te zetten op de mond, zodat het paard achter dat muurtje blijft. Een instructeur die aan jouw houding werkt, en je leert te ontspannen tijdens het rijden, en van daaruit gaat werken aan voorwaartse drang en impuls is vele malen beter.
En dan kun je je paard opvangen, en ook daarin leren loslaten en idd naGEVEN
Goeie, Peetstap!
Avalanche81 schreef:Dat laatste noem ik in de krul trekkenEen paard komt naar de hand toe omdat je hem vraagt actiever te lopen, en omdat je hem niet tegenwerkt, en op de rug stuitert, durft ie de rug te ontspannen, en met je zit en je been kun je dan ook vragen om aanspanning op de buikspieren. En dan komt dat hoofd gewoon naar beneden, daarvoor hoef je helemaal niet terug te werken met je hand
Nogmaals, als je bij mijn merrie been geeft en haar van voren tegenhoudt, staat ze echt op haar achterbenen. En merrie kan echt fijn in de hand komen, dus daar ligt het helemaal niet aan.
Avalanche81 schreef:midgie schreef:Wat is rechtrichten en van achter naar voor rijden?
wat doe je dan?
Misschien moet je daar een eigen topic over openen? Dat is niet de vraag van TS, en volgens mij (als ik eerdere posts van jou bekijk) weet je daar zelf prima het antwoord op.