Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Avalanche81 schreef:9 van de 10 keer is dit een rijtechnisch probleem, en wordt gewoon veroorzaakt omdat er niet correct gereden wordt. Ik stel voor eerst de fout bij de ruiter te zoeken, en er dan pas van alles bij te halen.
Uiteraard is een paard van 3,5 niet rechtgericht, en je maakt ze niet rechter door ze meer op de teugel te pakken waar ze niet fijn aannemen. Er zijn wel oefeningen waarmee je werkt aan een rechter paard, maar realistisch gezien ben je jaren bezig voor je paard echt rechtgericht is.
Joman schreef:Avalanche81 schreef:9 van de 10 keer is dit een rijtechnisch probleem, en wordt gewoon veroorzaakt omdat er niet correct gereden wordt. Ik stel voor eerst de fout bij de ruiter te zoeken, en er dan pas van alles bij te halen.
Uiteraard is een paard van 3,5 niet rechtgericht, en je maakt ze niet rechter door ze meer op de teugel te pakken waar ze niet fijn aannemen. Er zijn wel oefeningen waarmee je werkt aan een rechter paard, maar realistisch gezien ben je jaren bezig voor je paard echt rechtgericht is.
Oh maar ik denk zeker dat het bij mij zit!
xChanelx schreef:Vergeet de tips en trucs en gun je paard én jezelf tijd.
Je rijdt op een jong paard die veel in korte tijd heeft geleerd. Bewegen met een mens op je rug is ontzettend moeilijk! Zeker als je aanleuning en rechtuit gaan vraagt. Doe een stapje terug, vergeet het gewenste/perfecte plaatje en ga vanuit ontspanning aan de basis werken (eerst maar eens gas, rem, stuur en rust).
Avalanche81 schreef:Ga daarmee aan het werk, daar haal je echt de meeste winst uit. Zoveel mensen zoeken het in alles behalve zichzelf, en lopen dus keer op keer tegen dezelfde problemen aan, omdat het centrale probleem niet opgelost wordt.
Ik zou zeggen, zoek een goede instructeur, bij voorkeur in de richting van Centered Riding, zodat je goed leert zitten, en goed met de beweging mee leert gaan, en ik denk dat een deel van je probleem dan al een heel eind is opgelost. Wat betreft rechtrichten: dat kost gewoon tijd.
Joolien schreef:Weet je, in deze paardentijd dan zijn we vaak geneigd om onszelf en ons paard af te dwingen om het perfect te moeten doen. Hij moet in die mooie houding, na een half jaar moet ie een fatsoenlijk B-proefje kunnen lopen en moet ie vooral geen domme fratsen uithalen. Als dat dan niet lukt, gaan we forceren en afdwingen. Geduld is ver te zoeken, we geven het paard de schuld en voelen ons niet goed genoeg naar anderen toe.
Als we dit doen, vergeten we te voelen wat er onder ons gebeurt. En laat dat nou het allerbelangrijkste zijn wat paardrijden inhoudt. Ga lekker rond rijden, zonder te harde doelen. Voel waar je op dat moment aan wilt werken. Is hij scheef, ga je oefeningen doen om hem wat sterker te maken. maar geef hem ook de kans om dat langzaam op te lossen. Herhaal soms 100 keer, maar voel ook op tijd aan wanneer iets geen effect heeft en je de vraag anders moet stellen.
Ga op de 2e hoefslag rijden, doe je ogen dicht en voel hoe het paard zich onder je beweegt. Leer voelen welk been hij beweegt, hoe hij deze neer zet en gebruik je zit om daarop te reageren. Vanuit gevoel. Maak fouten, en probeer opnieuw.
Succes
amado7 schreef:Dus hij is eigenlijk pas 2 maanden echt gereden?
Joman schreef:Dat gooien is echt iets dat hij nu drie keer een week heeft gedaan en daarna was het over. Althans met rijden. Met longeren zie ik dit vaak.
Het is nogal een heethoofd, dus ik zorg dat hij iedere dag beweging krijgt. Kort rijden, kort longeren of los in de bak. Als hij los in de bak staat, doet gooit hij ook regelmatig met zn hoofd. Tenzij ik eerst heb gereden of heb gelongeerd.
Joman schreef:xChanelx schreef:Vergeet de tips en trucs en gun je paard én jezelf tijd.
Je rijdt op een jong paard die veel in korte tijd heeft geleerd. Bewegen met een mens op je rug is ontzettend moeilijk! Zeker als je aanleuning en rechtuit gaan vraagt. Doe een stapje terug, vergeet het gewenste/perfecte plaatje en ga vanuit ontspanning aan de basis werken (eerst maar eens gas, rem, stuur en rust).
Dit slaat wel de spijker op zn kop denk ik! Bedankt!!
Gini schreef:Joman schreef:
Dit slaat wel de spijker op zn kop denk ik! Bedankt!!
With all do respect, Joman, ik wil geen relletje uitlokken ofzo. Maar is wat Chanel zegt echt zo een openbarend advies wat wel eens de oplossing zou kunnen zijn waar je zelf niet aan gedacht had?
Want ik vind het tekstje wat Chanel schrijft echt gewoon basis en standaard en zelfs een beetje 'duuh'. Algemene kennis als het ware wanneer je met een jong paard start.
JorineV schreef:Joman schreef:Dat gooien is echt iets dat hij nu drie keer een week heeft gedaan en daarna was het over. Althans met rijden. Met longeren zie ik dit vaak.
Het is nogal een heethoofd, dus ik zorg dat hij iedere dag beweging krijgt. Kort rijden, kort longeren of los in de bak. Als hij los in de bak staat, doet gooit hij ook regelmatig met zn hoofd. Tenzij ik eerst heb gereden of heb gelongeerd.
Rijtechnische tips kan ik je niet geven, maar deze alinea viel mij op. Wat bedoel je precies met "los in de bak"? Stimuleer je dan tot spelen/rennen of laat je hem helemaal vrij, en is dat de enige vrije beweging of komt 'ie daarnaast ook op de paddock/weide?
Omdat je paard na training niet zo met z'n hoofd gooit, klinkt het voor mij alsof hij zo gaat gooien om zijn lijf los te werken (als hij koud van stal komt?). Dan zou het nog wel eens kunnen helpen om altijd pas te gaan rijden of longeren nadat je hem al even in de bak of op de paddock hebt gezet.