tips losmaken jong paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MacKai

tips losmaken jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 08:46

Hoi allemaal

ik zoek wat tips:

situatie:
Mac is een jong paard dat ik van een slacht handelaar heb overgekocht.
Na het weer gezond maken, smid, veearts erbij zijn we hem gaan inrijden.
Dit met het idee dan is hij mak voor de winter en starten we pas het jaar erop met het effectief trainen.
Mac wordt op 3 januari 2019 -> 4 jaar oud

De komende lente wil ik echt met hem starten te trainen.

Momenteel moet hij niet veel doen. Gemiddeld 1x "werken" per week, soms weken niets. Zo heeft hij laatst 4 weken stilgestaan dmv het weer en te kort bekapt door de smid.

Ik werk voornamelijk aan de longe, en heb sinds kort een pessoa longeertuig aangeschaft om zijn rugspieren te trainen. Dit op aanraden met een kaptoom, maar vond dit vreselijk in combinatie met de pessoa, hij kreeg steeds slagen in zijn hoofd en drukte zijn rug vreselijk weg.
Ik heb de keren erop een hoofdstel met bit gebruikt en dit was een enorm verschil. Hij ging echt steeds meer voorwaarts neerwaarts lopen. Ik longeer hem uitsluitend op de onderste stand (VW-NW).

Enkel onder zadel bots ik steeds tegen het volgende:

- rechtsom wordt hij hard in zijn mond en wil mijn teugel niet goed volgen
- linksom springt hij fout aan in galop, ook aan de longe. (Tenzij ik hem diep de hoek in jaag).
- hij breekt onder zadel graag uit naar stal, ik heb geen volledig gesloten bak richting stal.

Ik zit "op" mac ipv "in" mac als je me kan volgen, hij heeft ook een korte hals waardoor hij zijn hoofd plots omhoog gooit en dan heb ik niets meer te zeggen.
En als ik mijn zweep bij heb om te corrigeren tegen het uitbreken, verlies ik steeds mijn verbinding met hem en duurt het weer even voor hij wil nageven op mijn handen.

op zich is hij best gevoelig in zijn mond maar vrij koppig.

Ik rij hem op een sweet iron dubbelgeborken D trens van Harry's Horse. Ik weet niet of er een beter bit bestaat voor ons. Hij speekselt ook nooit of kauwt niet fijn op zijn bit, die ik speciaal met de sweet iron heb gekocht omdat deze graag aangenomen zou worden door paarden (zo had ik gegoogeld en ge-youtube't).

Ik zoek dus tips om:
- hem voorwaarts te krijgen (ik rijd nu met sporen en een zweepje en dat valt nog mee)
- overgangen rijden lijkt hem te irriteren en gaat hij steeds meer vechten met het bit en lijkt hij net trager van te worden
- het uitbreken tegen te gaan

eigen idee:
- ik wil hem gewoon in lange banen gaan rijden, voorwaarts neerwaarts en schakelen binnen 1 gang (sneller draf, langzamer draf, sneller draf) ipv te schakelen in gangen (stap, draf, stap, draf..)
en niet te veel vormen doen buiten eens een diagonaal en eens een volte.

- ik wil grondwerk met hem doen om hem losser te krijgen. (wijken, schouder voor....)

zou dit helpen?

sorry voor mijn wir war tekst, hij schrijf vaak zoals ik vertel, hopelijk is het duidelijk.

floorsil

Re: tips losmaken jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 08:59

Mijn enige tip die ik kan geven. Begin bij de stap. Zorg daar al voor een goede basis anders lukt het in hogere gangen ook lastig. Maar dat is mijn eigen ervaring. Verder weet ik niet of je les hebt. Maar en goede instructeur kan ook veel helpen

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:02

Klinkt als een typisch jong paard dat gewoon weg nog niet snapt dat hij voorwaarts moet op je hulpen en nog geen balans heeft.
Gezien je bericht zeg ik eigenlijk maar 1 ding: zoek hulp! Wat jij graag wilt doen met hem is nog laaaaang niet voor hem weg gelegd.

Wijken, schoudervoor, voorwaarts neerwaarts, dit kan hij allemaal pas als de balans goed is en hij begrijpt wat jij van hem wilt. Dus zoek echt hulp, iemand die verstand heeft van jonge paarden beleren.

Een paard wordt niet met knopjes geboren, jij zult hem moeten uitleggen wat het betekent als je je been aanlegt.
Sporen en een zweep zijn niet eerlijk!Hij begrijpt niet wat jij wil, en jij straft hem daarvoor! Leer hem eerst eens op je stem te reageren!

Overigens, als je hem nu met hoofdstel longeert, krijgt hij die "klappen" dan niet op het bit ipv zijn hoofd? Dat zou ik nog erger vinden. Ik zeg, Pessoa eraf, paard lekker longeren en zijn eigen balans laten vinden. Dit klinkt alsof je veel te veel en veel te snel wilt en aan het forceren bent.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:15

Iriscope schreef:
Klinkt als een typisch jong paard dat gewoon weg nog niet snapt dat hij voorwaarts moet op je hulpen en nog geen balans heeft.
Gezien je bericht zeg ik eigenlijk maar 1 ding: zoek hulp! Wat jij graag wilt doen met hem is nog laaaaang niet voor hem weg gelegd.

Wijken, schoudervoor, voorwaarts neerwaarts, dit kan hij allemaal pas als de balans goed is en hij begrijpt wat jij van hem wilt. Dus zoek echt hulp, iemand die verstand heeft van jonge paarden beleren.

Een paard wordt niet met knopjes geboren, jij zult hem moeten uitleggen wat het betekent als je je been aanlegt.
Sporen en een zweep zijn niet eerlijk!Hij begrijpt niet wat jij wil, en jij straft hem daarvoor! Leer hem eerst eens op je stem te reageren!

Overigens, als je hem nu met hoofdstel longeert, krijgt hij die "klappen" dan niet op het bit ipv zijn hoofd? Dat zou ik nog erger vinden. Ik zeg, Pessoa eraf, paard lekker longeren en zijn eigen balans laten vinden. Dit klinkt alsof je veel te veel en veel te snel wilt en aan het forceren bent.

Mee eens, zoek deskundige hulp..het is belangrijk dat het in/ doorrijden goed gebeurt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:17

Sporen af, sporen gebruik je niet om een paard voorwaarts te rijden.
Verder hulp zoeken inderdaad.

MacKai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 09:21

iriscope:

Ik had voor deze tekst een hele lange tekst geschreven met ALLLLEE uitleg maar ik dacht nee dit is te langdradig dat gaan ze niet lezen en heb ik het ingekort. Ik longeer Mac op verschillende manieren, gewoon los of met pessoa en vraag andere dingen van hem om het leuk te houden. Hij reageert goed op mijn stem, heel goed zelfs. Hij zal dan onmiddelijk in stap of draf gaan als ik het zeg maar tijdens het draven of stappen reageert hij niet met een pas vlugger ondanks dat klikken, dit vaak omdat ik met longeren mijn lichaamstaal gebruikt om te schakelen (besef ik nu ik het schrijf) hij reageert wel op het woordje "strek" om sneller te gaan maar dit had ik gelaten omdat hij dan enorm op zijn voorhand loopt (hij krijgt het zelf niet bijgehouden) en dan heb ik dat niet meer gedaan.

ivm de pessoa hier had ik ook een stukje over geschreven dat ik weg had gedaan: gek genoeg krijgt hij geen slagen in zijn bit, ik kijk vaak naar de mondhoeken dan, en die zijn mooi rustig. ik longeer hem ook op een losse stand om niet te veel van hem te vragen dit omdat ik niet consequent longeer x aantal per week bv dus vind ik het niet logisch hem echt in spierpijn te trainen en dan weer stil te zetten, dat wil ik pas opbouwen als ik x aantal keer per week kan werken met hem, nu wil ik gewoon strek oefeningen toepassen. Zoals ik zei is hij wel redelijk licht in zijn mond en volgt de pessoa sneller met zijn bit dan met een kaptoom en volgens mij zit het hierin dat hij geen verzet bied (hoofd omhoog met kaptoom en rug wegdrukken) en met bit het wel volgen?? geen idee

ik ben momenteel aan het zoeken naar een instructeur maar ik heb geen goed gevoel bij die wat ik tegenkom (zijn vaak zelf nog kinderen die denken bij te verdienen). En ik wil echt een goed gevoel hebben met de instructeur. Dus daar ben ik wel naar opzoek :) Ik heb al twee mensen aangeschreven (toevallig gisteren) en wacht op response.

het wijken en schoudervoor wil ik uitsluitend aan de hand doen, dit zou heel goed zijn, en met een kaptoom kan je al weinig fout doen zo lees ik.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:24

Ik zou er in ieder geval een tandarts en een goede fysio bij halen. Je problemen lijken in mijn ogen daaruit voort te komen.

Daarnaast zou ik les gaan nemen. Zeker bij zo'n onervaren paard zie je zelf vaak dingen over het hoofd.

Succes!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:32

Wijken en schouder voor aan de hand hebben geen zin. Wijken heeft als doel de achterhand activeren, en daar ben je aan de hand gewoon niet snel genoeg voor. Het enige wat je doet aan de hand met dat soort dingen is de hals krom trekken.

Ik lees hier veel wat mis gaat.
Slacht handelaar? Moest het paard naar de slacht? En waarom dan? Is het dan überhaupt wel verstandig te gaan rijden?

Tweede punt: wat is je doel met longeren?

Derde: kun jij zitten? Hoe effectief zijn jouw hulpen op een goed opgeleid paard? Kun je die wel goed voorwaarts krijgen? Hoe zit het met je handen? Is een goed opgeleid paard wel nageeflijk bij jou?

MacKai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 09:33

NadjaNadja: een osteo is geboek :) en de tandarts is misschien wel een goed idee, ik heb de dierenarts wel laten kijken en die zag op het eerste zicht niets verkeerd dus dacht dat het wel goed zit, maar een gediplomeerd tandarts is misschien wel een beter idee.

MacKai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 09:41

Avalanche: Mac komt van bij een handelaar die dacht dat hij iets had wat totaal niet klopte, dit wist ik en heb hier (mis)bruik van gemaakt. Heb hem toen aan slachtwaarde gekocht. dat is het verhaal heel kort. Hij is nagekeken door onze dierenarts en er niets mis met hem, wat heeft hij wel: een kleine navelbreuk zo klein dat een volwasse man zijn pink niet eens erin kan steken. Dierenarts zei dat het kon bijtrekken met trainen en het is inderdaad nog verkleind. Meer ga ik er niet over uitwijden. Hij is medisch gezond verklaart om te rijden.

Doel met longeren: in conditie en soepel houden in de maten van het mogelijke.

Ik kan gerust goed rijden als ik het zelf mag zegggen ik zit niet in een hoog niveau, maar heb wel 25 jaar rijd ervaring waarvan slechts 6 jaar op manege en de rest op prive bezit. Binnen onze haflingerclub (vroeger) 3x clubkampioen geweest (wekelijks les) en 3de plaats op LRV provinciaal kampioenschap met mijn haflinger wat op zich redelijk prestatie is als je ziet welke topknollen er rondlopen. Ik heb geloof ik twee jaar intensief les gehad van een zeer goede instructeur juist vooraleer ik gestopt ben.

Nu neem ik het terug open ik ben echt van plan om les te nemen (moet gewoon een goede vinden en hoop snel antwoorden te krijgen van een prix- st george instructrice in de buurt)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:50

Je hebt geen Prix St George instructrice nodig, maar iemand die ervaring heeft met het beleren van jonge paarden. Als je wel reactie op je stem krijgt, maar niet op je been, dan begrijpt het beestje dus duidelijk je been nog niet! Doe dan geen sporen om, arm beest wordt gestraft voor iets dat hij niet kent!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:52

Heb je ook eerder zo'n jong/groen paard gereden? Want dat vraagt veel nieuwe/andere kennis.
Ik zou het jou en Mac gunnen als je hem kunt benaderen als een paard die het nog niet snapt, in plaats van één die het niet wil.

En tenzij de prix st. george instructrice veeeel ervaring heeft met het opleiden van groene paarden zou ik voor een ander kiezen. Iemand die juist de tijd neemt om aan de basis te werken en daar ook dagelijks mee bezig is.

Over dat vasthouden, rommelen in de aanleuning, traag worden in het schakelen... De kans is enorm groot dat dit door onbalans en scheefheid komt.
Als je de kans hebt, ga dan lekker het bos in, maak kilometers rechtuit en rijd met slechts een contactteugel.
Lukt dat niet, ga dan in de bak aan de slag met veel rechtuit en grote figuren/wendingen. Ook met een contactteugel.
Als de mond gevoelig is, wil je dat neem ik aan graag zo houden. Dus zorg ervoor dat je hand altijd zacht, mee en voor je is.
Veel succes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:58

Zijn rugproblemen al uitgesloten? Want dat is het eerste waar ik aan denk bij het horen van je problemen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:32

Gewoon een jong paard en het klinkt alsof je geen ervaring hebt met zo’n jonkie. Zoek gewoon een goede trainer die ervaring heeft met jonge paarden en ga daar rustig en consequent mee aan de slag. Zoek en gij zult vinden.

MacKai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 10:35

Merci voor de antwoorden. ik denk dat ik weet waar ik moet gaan zoeken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:44

Als je een paard voor slachtwaarde kunt kopen bij een handelaar heeft de handelaar niets verdiend en er misschien zelfs op toegegeven. Ik vraag me dus echt of hij zo gezond is als jij zegt. Zou mijn keus niet zijn om zo een paard te kopen. Grote kans dat al je moeite voor niets is en/of je nog veel kosten moet gaan maken

Wat voor paard is het trouwens?

OlleBolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:53

Je hebt hem van de slacht 'gered',maar misschien was het verhaal voor jouw pony wel beter... Ik bedoel het niet gemeen, maar misschien was het voor hem wel beter geweest en heeft hij gewoon veel pijn...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:27

TinkerTak schreef:
nu wil ik gewoon strek oefeningen toepassen. Zoals ik zei is hij wel redelijk licht in zijn mond en volgt de pessoa sneller met zijn bit dan met een kaptoom en volgens mij zit het hierin dat hij geen verzet bied (hoofd omhoog met kaptoom en rug wegdrukken) en met bit het wel volgen?? geen idee

Hals strekken is een uitstekende oefening, gesteld dat de neus voor de loodlijn is.
De snelste manier die ik ken is streven naar gelijk gewicht op beide voorbenen. (Dus geen paard dat 'naar binnen hangt' in de bocht.)

En kaptomen zijn er in verschillende soorten - sommige paarden hebben er echt littekens van, er zijn types te koop die je als een scherpe stang moet zien.
Citaat:
het wijken en schoudervoor wil ik uitsluitend aan de hand doen, dit zou heel goed zijn, en met een kaptoom kan je al weinig fout doen zo lees ik.

De oefeningen hebben zeer beslist zin aan de hand.
Maar: je hebt maar 1 kans 'om een goede eerste indruk te maken', leer je het dier
"oh, schouderbinnenwaarts is dat je je gewicht op de buitenschouder doet!"
heb je bakken werk om dat later te corrigeren.
Leer je je jonkie 'meteen' (na de nodige voorbereidingen) dragen op het binnenachterbeen, heb je daar profijt van.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:42

TinkerTak, een vraag uit pure nieuwsgierigheid; woont u in Bilzen België? Als ik u profiel aanklik, zie ik namelijk een landkaartje waar het lijkt alsof Bilzen bij Utrecht ligt.

Op de kern van uw probleem is zo op afstand niet zo makkelijk een zinnig raad te geven. En de belangrijkste adviezen zijn al langs gekomen. Ik heb begrepen dat u al op zoek bent naar hulp bij uw training.

Misschien ten overvloeden, maar het moet mij toch van het hart:
Alle denkbare benaderingen en oefeningen van/voor een [jong]paard kunnen zowel goed of verkeerd uitpakken. Enerzijds om dat wel of niet goed bij het betreffende paard past, anderzijds omdat wel of niet juist wordt toe gepast. Dat geldt voor simpele overgangen, over schouderbinnenwaarts tot en met de zwaarste oefeningen. Ik schrijf dit omdat ik wel eens de indruk krijg dat men nog al eens de neiging heeft bij een voorgestelde oefening vooral veel 'beren op de weg' op de weg te zien. Ik zie het positiever; fouten zijn niet te voorkomen en ook daarvan kan men leren. Door angst iets verkeerd te doen, dan maar niets te doen, is ook niet goed. Sterker nog, misschien wel een grotere fout.
Bij elke oefening die men start met een paard moet men altijd goed in de gaten houden hoe deze uitwerkt op het paard. Ook dat geldt voor de makkelijkste tot de moeilijkste oefening.
Een belangrijke graadmeter blijft hoeveel moeite men moet doen om het gevraagde te verkrijgen. Naar mate de africhter, om het gewenste te verkrijgen, sterker moet inwerken, moet ook de 'voorzichtigheid' toenemen.
Ik wens u veel succes met uw 'onderneming' .

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 08:58

TS: Leuk dat je zelf vindt dat je goed rijdt, maar ik wil toch graag antwoord op mijn vragen :)

Hoe gaat het zitten op een goed opgeleid paard? Ben je in balans, kun je onafhankelijk zitten?
Hoe effectief zijn je hulpen, gaat een goed opgeleid paard wel direct voorwaarts op je hulp? Hoe is je aanleuning met een goed opgeleid paard?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:15

Ik dacht altijd dat ik best redelijk kon rijden, tot ik Zara zelf wilde gaan beleren :) toen liep ik tegen alle problemen aan die jij nu ook hebt en wist ik daar geen raad mee. Ik les nu bij iemand die ervaring heeft met jonkies en het mij leert! Bevalt super goed en we maken flinke sprongen vooruit :) maar trek er de tijd voor uit want het duurt gewoon lang voordat een jonkie rechter wordt en meer balans krijgt. En ga actief zoeken naar goede lessen, want zonder les red je het niet en hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt. Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:25

Als je paard gaat vechten dan betekent het dat jij er te veel druk op zet, je paard vecht niet maar geeft duidelijk aan waar de grens ligt.
Longeren met pessoa en bit zou ik ook niet echt aan raden, je zegt dat de kaptoom op de neus te veel druk gaf, wat denk je wat dat in de mond doet dan?

Longeer aan de kaptoom aan enkele lijn en leer zelf hoe te longeren,

Denk dat als je meer met zit en lange teugel gaat rijden je meer resultaat krijgt en een ontspannender paard, je paard trainen is een proces , focus je niet te veel op het einddoel, want dan gaat het altijd fout

Leer een goeie trainer voor je paard te zijn , het ligt namelijk niet aan het paard maar echt aan jou zelf!!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:42

Ik zou de bak afzetten met een lintje of iets dergelijks. Verder zou ik er voor kiezen om 3x per week 5 tot 10 min. te oefenen onder het zadel. Als iets niet lukt ga dan terug naar iets wat wel lukt, dan heb je ook iets om voor te belonen. Je kunt een paard maar 1 ding tegelijk leren, je moet dus prioriteiten stellen en hele kleine haalbare doelen bedenken. Vaak wil je teveel in 1x of je wilt al verder voordat iets bevestigd is. Zorg dat je training leuk is voor je paard door veel te belonen en het begrijpelijk te houden dan zal hij ook minder de bak uit willen. Ik zou voor nu vooral willen zorgen dat het paard weer plezier krijgt voordat hij straks bedenkt dat hij er helemaal geen zin meer in heeft. Longeren met hulpteugels ben ik persoonlijk ook geen voorstander van, wij leren ze aan de longe de stemhulpen en laten ze de hoefslag verkennen en vervolgens komen ze bij ons niet meer aan de longe.