Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Iriscope schreef:Klinkt als een typisch jong paard dat gewoon weg nog niet snapt dat hij voorwaarts moet op je hulpen en nog geen balans heeft.
Gezien je bericht zeg ik eigenlijk maar 1 ding: zoek hulp! Wat jij graag wilt doen met hem is nog laaaaang niet voor hem weg gelegd.
Wijken, schoudervoor, voorwaarts neerwaarts, dit kan hij allemaal pas als de balans goed is en hij begrijpt wat jij van hem wilt. Dus zoek echt hulp, iemand die verstand heeft van jonge paarden beleren.
Een paard wordt niet met knopjes geboren, jij zult hem moeten uitleggen wat het betekent als je je been aanlegt.
Sporen en een zweep zijn niet eerlijk!Hij begrijpt niet wat jij wil, en jij straft hem daarvoor! Leer hem eerst eens op je stem te reageren!
Overigens, als je hem nu met hoofdstel longeert, krijgt hij die "klappen" dan niet op het bit ipv zijn hoofd? Dat zou ik nog erger vinden. Ik zeg, Pessoa eraf, paard lekker longeren en zijn eigen balans laten vinden. Dit klinkt alsof je veel te veel en veel te snel wilt en aan het forceren bent.
TinkerTak schreef:nu wil ik gewoon strek oefeningen toepassen. Zoals ik zei is hij wel redelijk licht in zijn mond en volgt de pessoa sneller met zijn bit dan met een kaptoom en volgens mij zit het hierin dat hij geen verzet bied (hoofd omhoog met kaptoom en rug wegdrukken) en met bit het wel volgen?? geen idee
Citaat:het wijken en schoudervoor wil ik uitsluitend aan de hand doen, dit zou heel goed zijn, en met een kaptoom kan je al weinig fout doen zo lees ik.