Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ingrid_92 schreef:Probeer eens twee passen te blijven staan tijdens het lichtrijden. Dus staan, staan, zit, staan, staan, zit. En denk er dan bewust aan dat je je eigen been richting het achterbeen van het paard brengt en je knie daarbij laat zakken.
Centered Riding instructeur in de buurt zoeken is ook een aanrader
Amiraaa schreef:Ik heb een probleem tijdens het lichtrijden.
Als ik ga staan dan komen mijn knieën over de wrong en als ik ga zitten niet.
Ook gewoon als ik halt hou dan komen mijn knieën niet over het zadel.
Hebben jullie tips zodat ik mij knieën/benen kan ontspannen en lang houden zodat ik ze niet optrek en over het zadel komen tijdens het lichtrijden.
midgie schreef:Zijn je beugelriemen niet te kort?
Ook moet je proberen niet te ver uit het zadel te komen, daarmee breng je je paard ook uit balans,
Ga eens proberen door te zitten met intentie lichtrijden of andersom, daar in kun je ook beter je paard voelen, vooral ook niet je benen optrekken, dus langere beugelriemen gaan je daar ook bij helpen.
Of zonder zadel rijden en dan lichtrijden terwijl je heel ontspannen zit , dus niet klemmen maar de beweging van het paard volgen
Melewel94 schreef:Wat een interessante oefening kan zijn, maar wel best pittig, is lichtrijden zonder beugels. Dan kunnen je benen nu eenmaal niet over de wrong komen. Probeer dat gevoel aan te houden, en daarna terug met beugels en voel wat er gebeurd. Doordat je beugels weg zijn, blijven je benen afhangen.
Ook een hele goede balans oefening
Absolem schreef:Melewel94 schreef:Wat een interessante oefening kan zijn, maar wel best pittig, is lichtrijden zonder beugels. Dan kunnen je benen nu eenmaal niet over de wrong komen. Probeer dat gevoel aan te houden, en daarna terug met beugels en voel wat er gebeurd. Doordat je beugels weg zijn, blijven je benen afhangen.
Ook een hele goede balans oefening
Zou dit niet gaan doen. Dan leer je jezelf namelijk klemmen met je knieën. En dat is nou juist niet wat je wilt.
Licht rijden zonder beugels is onmogelijk, je hebt je beugels letterlijk nodig om erop te steunen met lichtrijden.
Kinke schreef:Helaas wordt lichtrijden heel vaak verkeerd aangeleerd. Je moet niet gaan staan maar je laten opgooien door je paard.
https://www.youtube.com/watch?v=6WfEjdk0gKs
Amiraaa schreef:Mijn lesgever heeft vandaag ook eventjes geholpen. Hij zegt een het is een nieuw zadel die moet zich ook nog we zetten. Maar ook ik doe het op en neer gaan door op mijn tenen te gaan staan. Als je dat probeerd dat komen u benen ook meer naar voren. Nu daar aan werken. Ook omdat je dat doet is u beengeving weer anders en reken ander spieren.
Amiraaa schreef:Mijn lesgever heeft vandaag ook eventjes geholpen. Hij zegt een het is een nieuw zadel die moet zich ook nog we zetten. Maar ook ik doe het op en neer gaan door op mijn tenen te gaan staan. Als je dat probeerd dat komen u benen ook meer naar voren. Nu daar aan werken. Ook omdat je dat doet is u beengeving weer anders en reken ander spieren.
Sjolvir schreef:Amiraaa schreef:Mijn lesgever heeft vandaag ook eventjes geholpen. Hij zegt een het is een nieuw zadel die moet zich ook nog we zetten. Maar ook ik doe het op en neer gaan door op mijn tenen te gaan staan. Als je dat probeerd dat komen u benen ook meer naar voren. Nu daar aan werken. Ook omdat je dat doet is u beengeving weer anders en reken ander spieren.
Lichtrijden is iets wat je niet actief doet, je laat je meenemen... dus je gaat niet echt staan en al helemaal niet op je tenen.
Ben wel eens beschuldigd van het niet lichtrijden op mijn vorige Fjord.. Maar ja, die gooide bijna niet op, dus dat was bijna onzichtbaar lichtrijden.
Als ik het zo lees probeer je te hard om licht te rijden, laat je lichtrijden ipv dat je het zelf doet.
Amiraaa schreef:Opzich wel leren niet hoe we juist doen en de lesgever leggen het ook niet uit hoe je het moet doen. Ik rij lessen met mijn eigenpaard maar wel manege lessen. Zal daar wel wat aan liggen.