Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
 (even heel dramatisch geschetst)
 Omdat mijn paard al attent is op mijn been, daarmee op de juiste manier zijn spieren aanspant hoef ik hem alleen iets bij elkaar te houden aan de voorkant en hij loopt al goed. 
 Zou ik hierbij slecht zitten en terugwerken met die ene gram is het dier wellicht alsnog van achter naar voor gereden....                                                         
 Het aandrijven gebeurt dan weer door mijn bekken iets te kantelen. Relaxed schreef:Dat je paard eerst goed voorwaarts is aan je been, dus ook echt reageert op je been. Daarna kun je dit begrenzen met je hand en die opgewekte impuls omzetten in een nageeflijk paard. Een paard zal nooit goed nageeflijk zijn als hij niet voldoende aan het been is.
Simpel gezegd, eerst been, dan hand.. In iedere situatie zou dit je mantra moeten zijn.
Helaas zie je heel veel dat er vooral met de hand wordt gerukt en geplukt en dat het been er maar wat bij hangt..
 Dit gepaard met een onafhankelijke zit (ik merk namelijk dat de paarden die ik rij niet over de rug blijven lopen als ik dat niet volhoud)