Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
n_love_qwert schreef:Oh..... Mijn paard liep gisteren tijdens het draven en stappen telkens heel laag met zijn hoofd... ik dacht dat dat goed was!!! Even kijken wat ik daaraan kan doen dan!
Nicky1963 schreef:n_love_qwert schreef:Oh..... Mijn paard liep gisteren tijdens het draven en stappen telkens heel laag met zijn hoofd... ik dacht dat dat goed was!!! Even kijken wat ik daaraan kan doen dan!
Hihi.
Hier heb ik ook zo'n stofzuiger die het heerlijk vind om met de neus door het zand aan te draven (zowel aan longe als onder zadel). Kennelijk vindt hij het lekker om zo te stretchen.
Maar niet meer toestaan dan?
Peelie schreef:Volgens mij zijn er een paar mensen die lezen wat ze willen lezen. In het artikel staat toch dat het gaat om halsstrekken tot op het punt dat ligamenten de taak op zich nemen van het dragen van de hals. Halsstrekken tot borsthoogte valt daar niet onder.
xMyrth schreef:Ik volg!
Ben erg zoekende naar "de juiste training"
Lang en laag? Of juist de dressuurhouding? Hoe train ik de achterhand en zorg ik ervoor dat ze minder op de voorhand valt etc.
Cil_ schreef:Ik denk dat altijd met dezelfde hoofd halshouding rijden niet goed is. Dus variëren in houding zodat alle spiergroepen gebruikt of gestretcht worden.
Nicky1963 schreef:n_love_qwert schreef:Oh..... Mijn paard liep gisteren tijdens het draven en stappen telkens heel laag met zijn hoofd... ik dacht dat dat goed was!!! Even kijken wat ik daaraan kan doen dan!
Hihi.
Hier heb ik ook zo'n stofzuiger die het heerlijk vind om met de neus door het zand aan te draven (zowel aan longe als onder zadel). Kennelijk vindt hij het lekker om zo te stretchen.
Maar niet meer toestaan dan?
xyzutu2 schreef:Van onze osteo en dierenarts heb ik altijd gehoord dat lang en laag net zo weinig doet voor de achterhand als de hals opgekruld in rond en diep houden. In beide halsvormen trek je de schoft naar voren en omlaag en daardoor trek je de rug recht en plat (staartaanzet komt vaak ook omhoog). Een rechte, strakgetrokken ruggengraat ziet er 'boller' uit dan een hol hangende, dus zien mensen dat aan voor een bolle rug.
Een echte bolle rug komt doordat het paard zijn staartaanzet juist zichtbaar omlaag kantelt (en daarmee dus ook het hele bekken) en vandaaruit de ruggenwervels omhoog bolt, daardoor ook de eerste halswervels onder de schoft optilt en daarmee de schoft lift tussen de schouderbladen (dat is de oprichting die je ziet).
Een rug straktrekken met lang&laag/diep&ronde halshouding of opbollen met een gebogen achterhand zijn twee compleet verschillende dingen, en daarom is het extreem moeilijk voor paarden om extreem laag te lopen met de neus en tegelijkertijd de achterhand te kantelen om voor een actieve achterhand en bolle rug te zorgen.
Lichamelijk correct voorwaarts-neerwaarts is een houding waarbij de neus niet lager zakt dan de onderkant van de borst en waarbij het vooral gaat om de voorwaartse lengte van de hals. Dat is dan geen rechte hals, maar en hals in die lengte opbolt omdat het paard zijn rug vanuit zijn achterhand opbolt en daarmee ook de eerste halswervels onder de schoft optilt.