Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Juut schreef:Het an rijtechnisch wezen, als hij het zodanig beter doet bij je stalgenoot. Maar sluit een fysiek probleem niet uit. Heb mezelf daar 2 x op verkeken dat ik het in mijn rijden zocht...de ene keer flinke haak op een kies, andere keer scheef zadel.... Verbeterd hij niet, dan kan het wijs zijn problemen uit te sluiten.
Rindin schreef:Juut schreef:Het an rijtechnisch wezen, als hij het zodanig beter doet bij je stalgenoot. Maar sluit een fysiek probleem niet uit. Heb mezelf daar 2 x op verkeken dat ik het in mijn rijden zocht...de ene keer flinke haak op een kies, andere keer scheef zadel.... Verbeterd hij niet, dan kan het wijs zijn problemen uit te sluiten.
Precies. Ik begrijp niet dat eigenlijk iedereen in dit topic adviseert door te rijden op een paard met misschien wel een probleem. Zo'n duidelijk verschil tussen links en rechts, dat betekent iets. Waarom doorrijden op een paard wat duidelijk aangeeft dat er iets niet klopt?
Doorrijden op een paard dat zo duidelijk scheef is, kan uiteindelijk echt problemen gaan geven (een paard dat scheef is belast benen ook ongelijk en dat veroorzaakt blessures). Waarom niet gewoon eerst zeker weten dat het zadel goed ligt en dat je paard pijnvrij is?
Rindin schreef:Nou, Sinne, volgens mij lees jij dan niet goed. Ik zie voornamelijk rijtechnische tips...
SinneJ schreef:Rindin schreef:Nou, Sinne, volgens mij lees jij dan niet goed. Ik zie voornamelijk rijtechnische tips...
Ik geloof gewoon dat je met goed rijden in weinig gevallen fysio nodig hebt... en ik geloof ook dat als ze goed les neemt, de instructeur/-trice het zou zien wanneer er fysieke problemen zijn.
Daarom is het het veiligste haar aan te raden les te nemen om niet iemand voor alles meteen op kosten te jagen.
Daarbij nuanceert bijna iedereen hier in het topic met 'vaak' of 'je kan het niet uit een tekst afleiden' en geeft TS zelf aan dat ze denkt dat het rijtechnisch is.
Rindin schreef:SinneJ schreef:
Ik geloof gewoon dat je met goed rijden in weinig gevallen fysio nodig hebt... en ik geloof ook dat als ze goed les neemt, de instructeur/-trice het zou zien wanneer er fysieke problemen zijn.
Daarom is het het veiligste haar aan te raden les te nemen om niet iemand voor alles meteen op kosten te jagen.
Daarbij nuanceert bijna iedereen hier in het topic met 'vaak' of 'je kan het niet uit een tekst afleiden' en geeft TS zelf aan dat ze denkt dat het rijtechnisch is.
Over beide stellingen in dikgedrukte stuk gaan wij het nooit eens worden. Je wilt niet weten wat ik tegenkom, en met hoeveel pijn en stijfheid heel veel paarden 'gewoon' doorlopen.
En de beoordeling van het functioneren van het paardenlijf overlaten aan een instructrice ipv aan mensen die minimaal 6 jaar gestudeerd hebben?
Rindin schreef:Na je eerste zin lees ik al niet meer verder. Gediplomeerd dierenfysio's hebben per definitie minimaatjes 6 jaar gestudeerd. Zo niet, dan zijn ze geen dierenfysio.
Wij zijn naast dierenartsen ook het enige wettelijk erkende beroep voor het behandelen van paarden, dat heeft een reden.
Verdiep je in dit soort dingen, voordat je onjuiste info op internet zet.
SinneJ schreef:Rindin schreef:Na je eerste zin lees ik al niet meer verder. Gediplomeerd dierenfysio's hebben per definitie minimaatjes 6 jaar gestudeerd. Zo niet, dan zijn ze geen dierenfysio.
Wij zijn naast dierenartsen ook het enige wettelijk erkende beroep voor het behandelen van paarden, dat heeft een reden.
Verdiep je in dit soort dingen, voordat je onjuiste info op internet zet.
Ik verdiep me er niet in omdat ik er niet zo in geïnteresseerd ben, maar de gemiddelde ruiter weet ook echt het verschil niet hoorzelfde met zadelpassers. Er zijn zooo veel opleidingen!
Ik zal mijn post aanpassen, maar ik denk dat je focust op de verkeerde dingen
Kimmie25501 schreef:Mijn paard is al een tijdje erg sterk op links. Hierdoor krijg ik haar eigenlijk niet nageeflijk gereden. Ik denk dat dit deels wel een beetje door mij komt, want als mijn stalgenootje haar gereden heeft is dit veel minder. Hoewel ik nu net twee weken op vakantie ben geweest, waar anderen haar hebben gereden en ze doet dit nu ook heel erg. Zijn er bepaalde oefeningen hoe ik dit zou kunnen verbeteren?
Ze is op 8 mei naar de tandarts geweest, toen was het wel echt nodig, maar nu is het als het goed is nog helemaal goed.
Alvast bedankt voor de tips!