Abacab schreef:Ik kende het nog niet maar heb meteen de site even bekeken.
Waar ik dan enorm van schrik is dat Karin zelf gaat vertellen dat ze zelf zo veel blessures heeft gehad door verkeerd trainen. Wat zegt dat over Karin als amazone en dierenarts?
...ik ken dit verhaal uit het voorwoord van het boek.
Wat zegt dit over haar als mens - wat mij betreft dat ze zo moedig is om haar 'fouten' toe te geven.
Aanhalingstekens: ze reed mooie punten in de M, de Z en ik misschien zelfs hoger. Ze had les - dus jury en instructie 'waren het er mee eens'.
En als dierenarts heeft ze zich ingezet om herhaling te voorkomen.
Citaat:
Daarvoor moet je analytisch sterk zijn als ruiter, en ik mag er vanuit gaan dat een DA (in opleiding) dat ook is. Maar helaas is Karin wel in die valkuil gestapt en nu gaat ze andere mensen redden?!?
Die valkuil benoemde ik daarstraks als volgt: "dat een paard met de achterbenen grotendeels achter de loodlijn uit het heupgewricht, met holle lendenen en de neus achter de loodlijn in de B hoort te blijven".
Helaas: zo lopen sommigen zelfs Grand Prix.
Not to mention dat filmpje van een M proef op mijn FB. "De uitgestrekte draf wordt steeds beter!" De jury had een 7 toegekend.
Achterbenen ver van het zwaartepunt van de ruiter vandaan plus doorzitten,
achterbenen waren ver achter de loodlijn uit het heupgewricht van het paard, het was dus geen uitgestrekte draf en had dus hoogstens een 5 mogen zijn,
neus achter de loodlijn en de staart zwaaide.
Die 7 was gebaseerd op de 'spaanse pas' die de voorbenen uitvoerden...
Logisch nadenken over biomechanica laat mij vermoeden dat het staartzwaaien betekent dat deze braverd nu al rugpijn heeft - en dat dit dier mogelijk klachten gaat ontwikkelen.
(Een correcte uitgestrekte draf is een stevige inspanning 'starker Trab' zeggen de oosterburen, maar tenzij de ruiter vreselijk bonkt geen belasting.)