kYliieJ schreef:Die benen doen nog niet altijd wat ik wil, instructrice hamert er ook veel op om meer uit te drukken, voor mijn gevoel doe ik dat, maar hier het bewijs van niet.
Kan ook niet altijd makkelijk zitten, en m actief houden én mn benen zo uitdrukken dat het netjes is, en voldoende been kan geven. Daar oefenen we lekker op verder
Doe maar niet 'hakken uitdrukken', dat is een trucje.
Het doel is, dat je hele been lang en ontspannen naar beneden zou hangen - en af en toe geef je eens een hulp.
Zijn je beugels op de goede lengte, komen je tenen iets omhoog terwijl je been los blijft en je enkel bewegelijk is.
Maar eerst (zo stelden de oude Duitsers - de Nederlandse manier van rijden is een soort aangepaste versie hiervan) moet jouw bekken goed in het zadel zitten.
Daarna ga je je pas bekommeren om de benen.
Centered riding heeft het over
je centrum, er is veel geschreven over de 'core' spieren (m. transversus abdominis en de psoas) en in karate heet het het 'hara punt'.
Vwb je paard: ik kijk naar 4 'lijnen' die met elkaar samen hangen.
Eerst de loodlijn vanuit het heupgewricht van het paard - idealiter mogen de achterbenen verder onder de massa. 2e loodlijn komt vanuit jouw zwaartepunt: hoe beter de achterhoeven hier in de buurt komen hoe beter hij jou kan dragen. 3e lijn is van het bekken naar het zadel. In anatomie heet dat de lumbaalwervels: graag een rechte lijn! De 4e lijn waar ik naar kijk zit in de hals: idealiter hoogste punt tussen de oren en niet te veel buiging tussen de 2e en 3e halswervel.