Ik ben op zoek naar een paar tips! Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Ik heb een lieve schat van een merrie die ik sinds haar veulen zijnde in m'n bezit heb en waar ik sinds november '17 op rij. Even voor de context; ik rij zelf al 17 jaar en heb ervaring met jonge paarden/paarden opleiden. Deze merrie (Joy Star) is nu net 4 geworden, onwijs mensgericht, echt een knuffel, werklustig, en stoer (zonder problemen alleen naar het bos of voorop in de groep). Nu is het alleen zo, dat ze bij ons thuis is de bak veranderd in een kleine angsthaas

Sinds Joy de put zo eng vindt, heb ik van alles geprobeerd:
-Rustig langs stappen en tegen haar praten
-Stil laten staan en haar er naar laten kijken/aan laten snuffelen
-Aan de hand naar de put toe gelopen buiten de bak om en haar er aan laten snuffelen/naar laten kijken
-Vanuit draf terug naar de stap voordat we bij het "put-gedeelte" aan kwamen om de spanning uit haar lijf proberen te halen
-Binnenstelling aan nemen en binnenbeen er aan
-"Streng" zijn als in, haar door drijven
-Op de volte bij het "put-gedeelte" totdat ik haar voelde ontspannen
Al het bovenstaande lijkt op het moment van doen te werken. Als ik dan alleen een rondje verder ben, lijken we weer terug bij af te zijn en lijkt alles ineens wel eng te zijn in de bak waar ze normaal gesproken zonder probelemen langs rijd. Ik wil er ook geen ding van gaan maken waardoor ze de put juist eng blijft vinden, maar ik ben er wel achter dat doen alsof er niets aan de hand is, en dus niets doen, niet helpt bij haar op dit moment. Ze bouwt zo veel spanning op in haar lichaam dat ze omhoog komt en 180 graden om vliegt. Laatst kwam het zelfs zo ver dat ze begon te steigeren, dit gebeurde nadat ik haar er langs probeerde te drijven.
Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik dit erg lastig vind! De vele adviezen en meningen op stal maken het ook niet altijd makkelijk. Sommige zeggen, "Dit is een fase van uitproberen/puberen. Hier moet je doorheen en je mag echt wel met hardere hand optreden als ze dit soort capriolen uithaalt" Sommigen zeggen, "Rustig blijven en niet te veel aandacht aan schenken, dan wordt het vanzelf minder."
Ik weet daarom ook niet of ik er goed aan doe om dit hier te plaatsen, omdat het me wellicht nog minder duidelijkheid gaat geven, maar aan de andere kant bestaat de kans ook weer dat ik hier dé oplossing ga vinden!
Bedankt alvast voor het lezen en ik hoor graag of jullie iets soortgelijks hebben meegemaakt en hoe jullie dit opgelost hebben. Ik wil uiteraard het beste voor dit lieve paard en ben echt bereid daar werk in te steken. Dus kom maar op met de tips

Ohja, nog 1 ding, ik geef haar sinds vorige week 4 schepjes Moody Mix kruiden door haar voer na het rijden. Ik las hier goede recencies over mbt paarden waar het "scherpe" randje vanaf mag. Dit lijkt een kleeein beetje te helpen, maar durf dat nog niet met zekerheid te zeggen.
Gr, Ashley