Sinds een paar weken heb ik een nieuw paard, een superknappe 9-jarige Lord Leatherdale x Matterhorn merrie genaamd Equerna. Ze is echt een heerlijk paard, schrikt nergens van en is echt een knuffel

Ik wist toen ik haar kocht dat de aanleuning nog wel een dingetje was, omdat ze erg met haar hoofd omhoog loopt en tegen de teugel loopt, toch met proefrijden ging het al zodanig goed dat ik dacht dit komt wel goed

Doordat ze een veulen heeft gehad is haar bespiering en uithoudingsvermogen zo goed als weg en ze is ook best wat gewicht verloren, hier zijn we mee bezig en gelukkig wordt ze al wat dikker en gespierder.
Sinds ze er is heb ik er een aantal keer op gezeten. Dit ging helaas minder dan gepland. Omdat ze totaal niet in conditie is stap ik veel met rijden en probeer haar rustig wat langer en lager te rijden. Ze vindt dit echt ontzettend moeilijk maar ze probeert het toch en de eerste 5 minuten gaat dit ook echt de goede kant op. Maar dan opeens gaat er een knop om en gaat ze protesteren, achteruit lopen, zijwaarts lopen, stilstaan etc.
Als ik haar dan helemaal de teugel geef dan is het over en loopt ze wel weer, maar wel erg met haar hoofd omhoog. Zodra ik de teugel nog amper een centimeter korter pak gaat ze dan al weer over op protest, terwijl ik dan al met enorme waslijnen rijd.
Stalgenoten vinden dat ze gewoon vervelend is maar ik twijfel er over. Met longeren loopt ze namelijk wel heel braaf, met longeerhulp loopt ze al wat ronder, en zonder longeerhulp zoekt ze toch ook steeds meer een ontspannen houding op. Ben nu maar tijdelijk even gestopt met rijden omdat ik niet zeker weet of er een lichamelijk probleem is.
Er staat gelukkig een afspraak met een bitfitter gepland, mocht dit niet uitmaken wil ik wel verder zoeken naar een oorzaak omdat ik overtuigd ben dat ze dit niet doet uit ondeugendheid.
Ben wel erg benieuwd naar ervaringen of tips van anderen

Edit; uiteraard doe ik heel rustig aan, zo lang is ze er nog niet.
Dit filmpje heb ik trouwens gevonden van 4 jaar geleden: https://www.youtube.com/watch?v=WFiKCKtMNts&t=10s
Het zit er dus zeker wel in