Dressage pro movement, van achteren naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14610
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 20:25

Geryon: dank je voor reactie. Ben zeker bezig met tempo terug te krijgen. En soms lukt dat zelfs stukken fijn. :j
Met ZZ paard had ik het niet zo door dat hij te hard liep. Zondag met de wedstrijd tikje rustiger gereden en dat ging best fijn. Dus nu met de training verder mee gaan.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:25

Ik ben inderdaad ook erg benieuwd naar de vorderingen die komen gaan. Ik vind dit een erg interessant topic, en ook heel leerzaam :j.

TS: Ik vind het ook heel knap hoe je met alle tips iets probeert te doen, en het zeker niet als kritiek opvat. Dat is nogal uniek hier op bokt. :+

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 23:20

Geryon schreef:
Leuk topic! Ik ben het er niet mee eens dat je per se een strakke contactteugel moet hebben om verbinding te hebben. Als het paard maar goed reageert op de zeer lichte hulpen kan je met een los contact toe. Maar dat hebben niet veel ruiters voor elkaar. Die hebben dan daardoor geen verbinding. En denken dat het daarom ook uberhaupt niet mogelijk is.

Wat ik herken van mezelf in jouw rijden is (deels door het losse contact) ....!


Strakke contacteugel heb ik niemand zien adviseren dacht ik?
Aanleuning heb je nodig voor een correcte verbinding. Aanleuning heeft helemaal niks met een strakke contacteugel te maken, maar met de verbinding die het paard maakt met jouw zachte hand. Dat kan alleen ontstaan als er al een rustige en zachte en constante verbinding is vanuit de ruiter met de mond. :)

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Avalanche

Berichten: 15759
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 23:38

Ik denk dat filmpjes idd het leukst zijn. Ik vind sowieso dat je daar veel beter op kan zien wat er gebeurt

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34444
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 06:35

Ik heb ook nergens een strakke teugel genoemd, wel dat er meer contact moet zijn om op de juiste manier van achter naar voren te rijden. Anders ben je alle energie die je er van achter in rijdt, aan de voorkant zo weer kwijt. Iig meer contact dus als wat ik zag in het 1e filmpje van je merrie.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 06:48

mirjamalvaro schreef:
Dank je. We moeten het allemaal maar leren hè. :)

Over zonder verbinding niet over de rug of van achteren naar voren kunnen. Hoe zien jullie dat dan met westernpaarden die met losse teugels gereden worden? (Gewoon vraagje he)


Als voormalig westernruiter: contactteugel hoeft niet te betekenen dat de er een rechte lijn is tussen mond en hand. Zolang jullie beiden voelen wat er aan de andere kant gebeurt is er contact.
Mijn (huidige, dressuurmatige) instructeur zei van de week dat het haar niet uitmaakt of er bogen in hangen, maar dat ze wel wil dat ik gecentreerd blijf zitten en mijn armen bij mijzelf houd en dus niet naar voren steek. Arm te ver naar voren steken, is niet meer voelen. Arm bij mijzelf houden, is voelen. Mijn huidige paard heeft wel die verbinding nodig in een - redelijk - rechte lijn van hand naar 'mond' (kaptoom, dus eigenlijk neus). Mijn vorige paard kon ik aan een doorhangende teugel rijden op zowel een trensje als een bosal, en daar had ik dan prima contact mee.

Voor mij nu weer even zoeken naar het gevoel van loslaten aan een contactteugel in een 'rechte lijn' :Y)

Dorine92
Berichten: 5260
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:54

De grootst gemaakt fout is dat mensen "van achter naar voren" en "van been naar hand" interpreteren als "naar voren rijden" en dat is wat hier ook gebeurt. Paard loopt daarbij juist van de achterhand af. In alle drie de gevallen zou ik zeggen probeer een tandje lager tempo, moet jij eens zien hoe snel ze proberen weer harder te gaan. Zodra ze beginnen met aantrekken rem je dat met twee teugels af en daarna ontspan je weer. Zo hou je de energie onder je en krijg je achterbeengebruik

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:59

Dorine92 schreef:
De grootst gemaakt fout is dat mensen "van achter naar voren" en "van been naar hand" interpreteren als "naar voren rijden" en dat is wat hier ook gebeurt. Paard loopt daarbij juist van de achterhand af. In alle drie de gevallen zou ik zeggen probeer een tandje lager tempo, moet jij eens zien hoe snel ze proberen weer harder te gaan. Zodra ze beginnen met aantrekken rem je dat met twee teugels af en daarna ontspan je weer. Zo hou je de energie onder je en krijg je achterbeengebruik


Of zoals instructeur hier zegt: 'piaffe is de meest voorwaartse gang, gaat alleen niet zo hard'. Inderdaad; hard is niet nodig om van achter naar voor te rijden.
Mijn paint had ik bijvoorbeeld ontzettend actief in een jog. Hij was daarin actiever dan in middendraf. Mijn jonge merrie nu heeft iets meer tempo nodig, maar die verzamelt extreem makkelijk - we grappen wel eens dat die de piaffe eerder leert dan de middendraf - en moet vooral leren dat je óók voorwaarts balans kunt hebben. Ligt dus wel een beetje aan je paard ook: racen hoeft nooit, maar soms is wel tempo nodig (korte stukken, schakelen).

Dorine92
Berichten: 5260
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:02

Skippy01 schreef:
Dorine92 schreef:
De grootst gemaakt fout is dat mensen "van achter naar voren" en "van been naar hand" interpreteren als "naar voren rijden" en dat is wat hier ook gebeurt. Paard loopt daarbij juist van de achterhand af. In alle drie de gevallen zou ik zeggen probeer een tandje lager tempo, moet jij eens zien hoe snel ze proberen weer harder te gaan. Zodra ze beginnen met aantrekken rem je dat met twee teugels af en daarna ontspan je weer. Zo hou je de energie onder je en krijg je achterbeengebruik


Of zoals instructeur hier zegt: 'piaffe is de meest voorwaartse gang, gaat alleen niet zo hard'. Inderdaad; hard is niet nodig om van achter naar voor te rijden.
Mijn paint had ik bijvoorbeeld ontzettend actief in een jog. Hij was daarin actiever dan in middendraf. Mijn jonge merrie nu heeft iets meer tempo nodig, maar die verzamelt extreem makkelijk - we grappen wel eens dat die de piaffe eerder leert dan de middendraf - en moet vooral leren dat je óók voorwaarts balans kunt hebben. Ligt dus wel een beetje aan je paard ook: racen hoeft nooit, maar soms is wel tempo nodig (korte stukken, schakelen).

Ja, maar dan op initiatief van de ruiter, niet van het paard

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:06

Dorine92 schreef:
Ja, maar dan op initiatief van de ruiter, niet van het paard


Helemaal waar ja!

mirjamalvaro

Berichten: 14610
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 08:33

Leuke reacties zijn er weer bijgekomen. Iedereen reageert fijn dus dikke prima.

Skippy bedankt voor je uitleg vanuit western en eigenlijk dus ook dressuur oogpunt!

Zal wel proberen of er over paar weken weer kan laten filmen. (of eerdeer als ik vooruitgang voel :') )

Ben het er helemaal mee eens dat van " achteren naar voren" niets met snelheid te maken heeft. Maar tis zo moeilijk in de praktijk. En je moet het ook weer allemaal goed leren voelen. :P

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:35

mirjamalvaro schreef:
Leuke reacties zijn er weer bijgekomen. Iedereen reageert fijn dus dikke prima.

Skippy bedankt voor je uitleg vanuit western en eigenlijk dus ook dressuur oogpunt!

Zal wel proberen of er over paar weken weer kan laten filmen. (of eerdeer als ik vooruitgang voel :') )

Ben het er helemaal mee eens dat van " achteren naar voren" niets met snelheid te maken heeft. Maar tis zo moeilijk in de praktijk. En je moet het ook weer allemaal goed leren voelen. :P


Graag gedaan :)

Het is ook allemaal niet makkelijk, denk dat we het daar als ruiters best wel over eens zijn ;)

En het is ook enorm paard/ruiter/combi afhankelijk wat wél en wat niet werkt...

Avalanche

Berichten: 15759
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:35

mirjamalvaro schreef:
Ben het er helemaal mee eens dat van " achteren naar voren" niets met snelheid te maken heeft. Maar tis zo moeilijk in de praktijk. En je moet het ook weer allemaal goed leren voelen. :P


Er zijn ook gewoon heel veel meningen over, en misverstanden ook. Voorwaarts is niet 'hard' is wel direct reactie op je been, is een paard dat de wil heeft om te gaan, en daarmee bouw je dan weer impuls op. Met impuls en een voorwaarts denkend paard + een paard dat echt aan de hulpen staat, kun je kracht opbouwen, maar goed, dat is ook een leerweg en een proces dat tijd kost.

Veel mensen zitten hun paarden ook in de weg, ikzelf ook, iedereen doet dat, want een mens die leert rijden komt erachter dat je eigenlijk heel weinig controle hebt over verschillende ledematen, dat op een paard zitten retelastig is.

Ik persoonlijk denk niet dat je aanleuning krijgt door van voren je paard tegen te houden en van achter op te drijven. Contact is idd voelen..... als jij je paard voelt, en je paard voelt jou, heb je contact. Dat kan gerust met boogjes in je teugel. 'Van voren opvangen' ook wel een aparte term eigenlijk, want het klinkt of je dan verscheidene kilo's in je hand hebt. Je moet toe naar een paard dat zichzelf draagt, in horizontale en verticale balans, waarbij je aanleuning zo licht mogelijk is, dan heb je dus niet het hele paard in je handen.

Als de 'go' bevestigd is, je paard is voorwaarts, maakt de pas af en komt over de rug naar de hand toe..... dan heb je aanleuning. Die hoeft niet zwaar te zijn, kan me van vroeger herinneren dat het doel was om zo licht mogelijk te worden. Dat is dan wel weer een proces natuurlijk.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Dorine92
Berichten: 5260
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:13

Avalanche81 schreef:
mirjamalvaro schreef:
Ben het er helemaal mee eens dat van " achteren naar voren" niets met snelheid te maken heeft. Maar tis zo moeilijk in de praktijk. En je moet het ook weer allemaal goed leren voelen. :P


Ik persoonlijk denk niet dat je aanleuning krijgt door van voren je paard tegen te houden en van achter op te drijven.


Nee dat moet zo ook niet. Dat is gas geven en trekken tegelijk. Ik zeg bewust trekken want wat veel mensen zich niet realiseren is het verschil tussen trekken en remmen. Geef jij wat weerstand en loopt het paard in hetzelfde tempo door, dan ben je aan het trekken. Geef jij wat weerstand en komt het paard terug, ben je aan het remmen en geef je direct als hij terugkomt weer mee, dan heb je energie gevangen achter. Paard gaat hierop ook nageven. Wel gaat een paard vaak gelijk weer aantrekken en dan rem je weer. Zo hou je het paard op achter. Heeft niks met trekken te maken. Doe je dit consequent dan loopt je paard na een tijdje trainen keurig op achter en hoef je dit alleen nog te bewaken. Dan is er van constant handelen geen sprake meer en dan heb je dat fijne swingende lichte paard waar je al die tijd al naartoe wilde

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

manubres

Berichten: 2757
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:41

Supervixen schreef:
Wat raar dat een zadelmaker zegt dat je achterin je zadel beter zit?


Inderdaad een heel apart advies...tijd voor een andere zadelmaker zou ik zeggen. Kan me ook niet voorstellen dat je instructeur dit normaal vindt. :o

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Avalanche

Berichten: 15759
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:26

Dorine92 schreef:
Avalanche81 schreef:

Ik persoonlijk denk niet dat je aanleuning krijgt door van voren je paard tegen te houden en van achter op te drijven.


Nee dat moet zo ook niet. Dat is gas geven en trekken tegelijk. Ik zeg bewust trekken want wat veel mensen zich niet realiseren is het verschil tussen trekken en remmen. Geef jij wat weerstand en loopt het paard in hetzelfde tempo door, dan ben je aan het trekken. Geef jij wat weerstand en komt het paard terug, ben je aan het remmen en geef je direct als hij terugkomt weer mee, dan heb je energie gevangen achter. Paard gaat hierop ook nageven. Wel gaat een paard vaak gelijk weer aantrekken en dan rem je weer. Zo hou je het paard op achter. Heeft niks met trekken te maken. Doe je dit consequent dan loopt je paard na een tijdje trainen keurig op achter en hoef je dit alleen nog te bewaken. Dan is er van constant handelen geen sprake meer en dan heb je dat fijne swingende lichte paard waar je al die tijd al naartoe wilde


Nou, ik zeg geen trekken. Ik zeg tegenhouden aka remmen. Ik zie niet in hoe dat op wat voor manier dan ook anders is als wat jij beschrijft.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

mirjamalvaro

Berichten: 14610
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 15:41

Remmen probeer ik voornamelijk met mijn zit? Hmmm hoe onschrijf ik dat. Met lichtrijden langzamer gaan lichtrijden. Met doorzitten gewicht wat meer naar achteren brengen oid.
Ben echt een talent in uitleggen merk ik weer. :')

Vandaag met de pony heel erg op tempo gelet. Liep ze wel niet zo laag als hier op film, maar wel fijn los. Gaat steeds stukje beter. :j

Ook leuk dat de 3 jarige linksom gewoon al hand naar beneden volgde. (Rechtsom is ze nog te veel bezig met overeind blijven :') ) Dus ben best trots op haar. :))

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Avalanche

Berichten: 15759
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:54

Remmen doe je ook op zit. Gewoon diep uitademen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:13

Lante schreef:
Geryon schreef:
Leuk topic! Ik ben het er niet mee eens dat je per se een strakke contactteugel moet hebben om verbinding te hebben. Als het paard maar goed reageert op de zeer lichte hulpen kan je met een los contact toe. Maar dat hebben niet veel ruiters voor elkaar. Die hebben dan daardoor geen verbinding. En denken dat het daarom ook uberhaupt niet mogelijk is.

Wat ik herken van mezelf in jouw rijden is (deels door het losse contact) ....!


Strakke contacteugel heb ik niemand zien adviseren dacht ik?
Aanleuning heb je nodig voor een correcte verbinding. Aanleuning heeft helemaal niks met een strakke contacteugel te maken, maar met de verbinding die het paard maakt met jouw zachte hand. Dat kan alleen ontstaan als er al een rustige en zachte en constante verbinding is vanuit de ruiter met de mond. :)


Niet goed verwoord. Omdat ik een losse teugel (in de juiste grvallen) dus ook een conttactteugel vind moest ik het even in contrast verwoorden.
Waar het op neerkomt aanleuning kan imo met een lossere teugel zeker wel. Alleen niet veel ruiters lukt het goed..
Laatst bijgewerkt door Geryon op 22-05-18 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:15

mirjamalvaro schreef:
Geryon: dank je voor reactie. Ben zeker bezig met tempo terug te krijgen. En soms lukt dat zelfs stukken fijn. :j
Met ZZ paard had ik het niet zo door dat hij te hard liep. Zondag met de wedstrijd tikje rustiger gereden en dat ging best fijn. Dus nu met de training verder mee gaan.


Lekker sterk gaan maken in het langzamere tempo, gaat ie vanzelf wat meer verzamelen!

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:33

Wat ik heel erg zie is dat je ze naar voren rijd. Maar dan in tempo en niet in activiteit. En ik denk dat daar nog veel te halen valt. Het is de bedoeling dat de impuls van achter komt. En dat kan je door contact te houden en veel over gangen te rijden creëeren. Dan gaat het paard als het waren wat meer “zitten”.
Wat ook goed kan helpen is eerst naar een ander zadel kijken. Het is namelijk niet de bedoeling dat je op de lepel zit. Maar meer in het midden zodat je je gewicht kan verdelen. Jij zit nu als het ware meer op je doos en niet op je kont.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:46

Voor mij is van achter naar voren eigenlijk vooral dat je het lijf rijdt en niet het hoofd. Je zet dus alles in vanuit je lijf/zit/been, je werkt zo min mogelijk terug met je hand. Hoe meer je terugwerkt met je hand, hoe meer je verliest aan beweging. Voor mij heeft het niet zozeer te maken met de hulpen die je geeft, meer dat de energie die je paard opwekt met z'n achterbenen als een mooie swingende golf door z'n lijf stroomt en dat jij nergens die golf afbreekt, heeft naar mijn idee dus niets te maken met wel of geen contact met de mond.
In de arbeidsgangen is het veel meer wat je niet doet dan wat je wel doet. Je moet vooral zorgen dat je je paard niet in de weg zit. Meestal breekt die mooie bewegingsgolf af door ruiterinvloed; teveel inwerking/hulpen van de ruiter, maar ook heel vaak de zit of het zadel. Of spanning van het paard doordat hij het spannend vind of de hulpen nog niet goed begrijpt.

Mag ik vragen waarom je alle paarden laag rijdt? Ik had het idee dat in de filmpjes van Rien de paarden meer met de neus naar voren ipv omlaag lopen. Om iets te zeggen over je filmpje zou ik eigenlijk meer moeten weten van het doel waar je op dat moment mee bezig bent of wat je wil bereiken op het moment van het filmpje?

Als ik gewoon zo alleen even naar de filmpjes kijk, zou ik met het paard van het bovenste filmpje meer met een gewone contactteugel rijden. Wachten tot ze er zelf inzakt. Je bent nu vooral aan het vragen of ze wil zakken. Dat doe je wel heel vriendelijk :) en het contact is licht. Ik zou gewoon teugels op maat nemen, alleen contact nemen en het lijf rijden. Wachten tot ze ontspant en vanzelf wil zakken met dat hoofd. Op dat moment kan je in het begin uiteraard wat meegeven en de hals laten strekken. Wat je nu ziet is dat eigenlijk alleen het hoofd zakt en dat jij veel met je handen wijd en op schoot zit, waardoor je ook gelijk niet kan ingrijpen als ze een beetje gaat springen en doen.

Je oudere paard wordt wat stroef in de beweging op het moment dat je hem oppakt. Hij maakt z'n rug een stuk strakker, dan dat hij op het eerste filmpjes doet. Alleen op dat moment ga je ook doorzitten, dus het zou uit het doorzitten kunnen komen, maar ook uit het oppakken. Je lijkt wel een heel vriendelijk contact te hebben, dus ik denk niet zo dat het uit de verhoogde teugeldruk van het oppakken komt. Als je oppakt, wil je eigenlijk dat ze de schoft omhoog brengen en dan de hals relatief met de schoft mee omhoog bewegen. Je ziet heel vaak dat ze in plaats daarvan de schoft strak maken en de hals wel omhoog brengen. Dat wordt dan nog weer extra belemmerd door het doorzitten, wat vaak ook zorgt voor een strakke schoft. Ik zou zo min mogelijk doorzitten op dit moment en kleine stukjes oppakken, waarbij je ervoor zorgt dat de schoft niet strakker wordt en de beweging blijft swingen. Vaak is dat veel makkelijker als je met buiging rijdt, dus kleine voltes, zijgangen. Als de beweging stroever wordt, gelijk weer terug naar een makkelijkere, swingende gang en weer opnieuw proberen. Doorzitten voor jezelf op andere momenten trainen of kleine stukjes meepakken als hij lekker swingend beweegt.

Bij de pony denk ik dat je nog voornamelijk bezig bent met gehoorzaamheid en ontspanning, dus daar zou ik eigenlijk ook alleen met contacttegel rijden, zorgen dat ze de hulpen goed begrijpt en daarna focussen op ontspanning. Als je meer ontspanning krijgt, zal ze ook rustiger en ruimer gaan lopen. Nu is het nog gehaast en loperig.

mirjamalvaro

Berichten: 14610
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 17:59

Wat zadel betreft vertrouw ik nu even op de mensen die het real life hebben gezien. Dus de zadelmakers en instructeurs. Wil hiermee niemand voor het hoofd stoten. En ik neem het ook mee als de zadelmaker komt in juni. :)

Sanne83, de bovenste merrie, Eliana gaat snel naar de omgeving koekeloeren. Instructeur herkende dit karakter goed en adviseerde om voorlopig zo laag en rond te rijden. Hierin kan zij echt ontspannen ipv te verstrakken.
De andere merrie, Sterre heb ik ook vandaag wat kortere teugels gepakt en wat minder laag. Tempo was veel beter, dus daar al erg blij mee.
Met de ruin, Zorro is het het moeilijkst om de verkeerde dingen weer af te leren omdat het bij ons beide diep ingeworteld zit. :=

(Als ik vergeet op iemand/iets te reageren zeg het gerust. :o )

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:06

Geryon schreef:
Niet goed verwoord. Omdat ik een losse teugel (in de juiste grvallen) dus ook een conttactteugel vind moest ik het even in contrast verwoorden.
Waar het op neerkomt aanleuning kan imo met een lossere teugel zeker wel. Alleen niet veel ruiters lukt het goed..


Binnen de klassieke dressuur volgens het skala is er geen sprake van correcte aanleuning wanneer de teugel in een boogje hangt of klappert.
De aanleuning is namelijk de stille, zachte en verende verbinding die het paard zelf geeft in de hand als je het correct en ontspannen van achter naar voren rijdt in de juiste tact.
Als de teugel los hangt, dan maakt het paard dus die verbinding niet en als de teugel klapperen, is de verbinding niet stil en verend. Pas bij een juiste aanleuning krijg je schwung. :)

TS, ik vind het mooi dat je daadwerkelijk met de tips aan het werk bent en verslag uitbrengt hoe het gaat.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34444
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:06

Kijk zo bedoelde ik het ook (en zo zegt mijn juf het ook ongeveer :j ) maar ik kan het niet zo goed verwoorden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 14 bezoekers