Ik heb op het moment een jaarling op het oog (van de buurvrouw) als weidemaatje voor mijn rijpaard. Een leuke merrie die waarschijnlijk zal uitgroeien tot een E-pony. Het is een kruising met een haflinger mama.
De jaarling merrie laat als ze draaft een ruime pas zien met een meer stuwend achterbeen (heeft uiteraard iets hoog jaarling-kruis wat niet mee werkt) en/dus plaatst haar achterbenen wat achter de massa. Ik weet dat haar vader dit ook doet. Na enig speur werk kan ik alleen informatie vinden over dit probleem 'onder het zadel' en als rijtechnisch probleem, waarbij de interventie vd ruiter vaak als oorzaak wordt aangewezen, met alle negatieve gevolgen van dien.
Nu vraag ik mij af of een (jong) paard dat van nature zijn achterbenen achter de massa plaatst later altijd problemen met zijn lichaam krijgt wanneer er gereden/gemend gaat worden? Of is dit met een nette en gerichte manier van opleiden en trainen wel te verbeteren?
Het doel is absoluut niet om deze pony uiteindelijk voor de hogere sport op te leiden. Maar ik vraag mij af of recreatief buiten rijden en dressuur/springen op basis niveau (B/L) ook al voor problemen gaat zorgen?
Ik heb haar helaas niet bewust bestudeerd toen zij nog een veulen was. Dus ik weet niet precies hoe ze toen bewoog.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.