Tips voor wiebelbenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rowiejack

Tips voor wiebelbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 20:58

Hi :o ,

Enige tijd geleden ben ik enorm veel afgevallen 15 kg. Ik heb altijd last gehad van wiebel benen maar nu is het een stuk erger omdat ik enorm mijn balans moet zoeken gezien ik nog moet “wennen” aan mijn nieuwe “lichaam”. Ondertussen heb ik een nieuw zadel echter krijg ik mijn benen nog niet onder controle! Ik heb regelmatig les en word er dan op gewezen maar ik vind echt heel erg vervelend. Nu is mijn paard ook erg traag aan het been omdat ik er dus vaak met mijn benen tegen aan zit! Wie heeft er wat tips voor me?

_Natasja_

Re: Tips voor wiebelbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:20

Ik kan random wat tips gaan roepen. Maar ik wil graag iets gerichter antwoord kunnen geven. :-)

Hoe is je balans in je bekken?

Heb je je benen wel op de juiste plek?

Wat gebeurt als je verlichte zit aan neemt?

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:59

Ik heb mijn instructrice hier toevallig laatst naar gevraagd. Ik heb geen extreme wiebelbenen, maar toch irriteerde het me. Ik kreeg als tip om mijn beugels langer te maken en mijn benen(en lichaam) lang te maken en constant goed druk op de beugels te houden en daarbij natuurlijk wel de tenen naar binnen houden. Bij mij kwamen de wiebel benen voort uit het onbewust aanspannen/aanknijpen van mijn bovenbenen en door juist goed op de beugels te steunen ontspande ik mijn bovenbenen en wiebelen mijn benen bijna niet. Misschien helpt het ook voor jou! Ik denk trouwens dat het ook al een stuk zal helpen als je paardje beter aan het been is.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:24

15 kilo is niet enorm veel toch? Wat heeft t precies te maken met je zit?
Tijdje zonder zadel rijden om balans te ontwikkelen mss een idee?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:27

Ik zou eens een echt goede zitles nemen. Aan de longe en mimimaal zonder beugels op een paard wat daarvoor is opgeleid.

15 kilo niet veel? Is meer dan een kwart van mijn gewicht :+

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:44

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:54

Azmay schreef:
15 kilo niet veel? Is meer dan een kwart van mijn gewicht :+

Ja, precies :+ .
En aangezien bij de meeste vrouwen het vet rond bovenbenen en billen gaat zitten, zullen de bovenbenen van TS zeer waarschijnlijk aanzienlijk van vorm veranderd zijn.

TS, het begint bij een goed passend zadel. Niet alleen passend voor het paard, maar ook passend voor jou. Als het zadel voor jou te breed is, zul je moeite krijgen met het aanleggen van je knie. Dit komt dan weer omdat je bovenbenen dan vanuit de heup te ver naar buiten moeten waardoor je niet meer vanuit je heup het been naar binnen kan draaien. Omdat je het been dan niet mooi vanuit je heup tegen het paard kan aanleggen zullen het onstabiele wiebelbenen blijven.

Ook is het belangrijk dat je beugelriemen voor jou op de juiste plek hangen, en niet te ver naar voren of naar achteren. Want dan ben je continu aan het corrigeren om je benen op de goede plek te houden.

Deze randvoorwaarden moeten voor elkaar zijn om stabiel en stil te kunnen zitten.

Daarna ben jij als ruiter aan de beurt. Hoe is het gesteld met je zgn. core-stability? Dit zijn je buik- en lage rugspieren en spieren in het bekkengebied. Deze spieren beïnvloeden je houding en zorgen voor de zgn. rompstabiliteit. Deze spieren moeten tijdens het rijden de beweging van het paard kunnen opvangen. Als die onvoldoende getraind zijn, zullen andere spieren, die eigenlijk bedoeld zijn voor de meer fijne motoriek, deze beweging (mee) gaan opvangen, waardoor deze spieren niet meer in staat zijn tot de kleinere bewegingen waar ze eigenlijk voor bedoeld zijn.
Het is voor ruiters zowieso altijd verstandig te (blijven) werken aan hun core-stability.

En tja, verder is het toch een kwestie van oefenen. Je ervan bewust zijn is al een goed begin. Hierboven staat de tip beugelriemen langer maken, dat kan je proberen. Ik heb mijn beugelriemen een (half) gat korter. Ondanks mijn zadel met smalle twist ga ik anders toch mijn knieën afdraaien. Het is een toch een kwestie van uitproberen en heel heel heel veel oefenen.

Succes!

ValerieMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:46

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:06

Rowiejack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 12:55

Bedankt voor het mee denken en het advies! Hopelijk is het over een tijdje veel en veel en veel minder vind het zo stom