Het plaatsen van foto's en het vragen om advies van de bespiering van je eigen paard kan hier : [RT-D] Wat vinden jullie vd bespiering/bouw v mijn paard?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
troi schreef:Het ligt ook enorm aan de bouw en ras van je paard. Ik vind dit een mooie bespiering bijvoorbeeld:
[ [url=m/Pr2Zgs.jpg]Afbeelding[/url] ]
En sommigen dit:
[ [url=m/cJvxFM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Je kan pas zeggen wat correct is als je aangeeft welk ras het om gaat en wat je doel is met het paard. Voor een dressuur paard heb je een andere optimale bespiering dan voor een koets paard bijvoorbeeld.
Mijn voorbeelden zijn trouwens beide quarters maar voor andere doeleinden gefokt.
Kabayo schreef:[ [url=m/hmgK4V.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zelf vind ik de hals van mijn fries ideeal
Elisa2 schreef:Kabayo schreef:[ [url=m/hmgK4V.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zelf vind ik de hals van mijn fries ideeal
Sorry, ik gebruik deze even als vergelijkingsmateriaal. Maar dit is dus een onbespierde hals, je ziet dat de bovenste halsspier nauwelijks ontwikkeld is. {kan het nog steeds een ideale hals zijn hoor, wil alleen even wat zeggen over de bespiering}
Elisa2 schreef:Als een paard dressuurmatig goed getraind word dan ontwikkeld de bovenste halsspier, die vertrekt vanuit de schoft zeg maar. En de middelste en onderste horen los en soepel te zijn, een paard die bijv. met veel hand gereden word krijgt ter hoogte van de nek bij de middelste spier "bespiering". Zo kun je dus ook zien hoe een paard gereden is/ word.
Daarnaast als een paard goed over de rug loopt trekt het zijn buikspieren aan, dus ook die gaan ontwikkelen. En als de achterhand actief gebruikt word ga je bovenop en aan de achterkant wat meer ronding krijgen.
Je kan een heleboel paarden een stuk mooier krijgen met de juiste training en bespiering.
Azmay schreef:Ik vind dit soort illustraties wel fijn
http://www.klassiekpaardrijden.nl/nieuws/h/alphabet/
Edit:
http://www.sustainabledressage.net/
Deze site geeft ook heel veel info over bespiering .
Kabayo schreef:Koper schreef:Júíst bij een fries en júíst bij een jong dier wil je dat het over vier benen lang en laag en met de neus iets er uit loopt. Wat het paard op geen van de foto's in bovenstaande post doet. Vandaar de verkeerde bespiering.
Sorry maar ben ik met je on eens.
Kabayo schreef:Beestje is 3. Die veel in eigen houding loopt. Die hoeft nog niet in een Z houding
Hier nog plaatjes
Neem aan dat je dit bedoeld
[ [url=m/4FXJEX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PEvj7B.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/21bKcz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MZYhZ1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xaeoZF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/y8kzj1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rwk7YH.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WHIQVh.png]Afbeelding[/url] ]
En haar geliefde houding....[ [url=m/91Hd5h.png]Afbeelding[/url] ]
Elisa paard traint op deze manier super zijn bovenlijn
Elisa2 schreef:Met Koper eens, maar goed een jong paard dus daar word hopelijk nog naar toe gewerkt.
Vind haar wel een heel mooi front en mooie hals hebben trouwens, denk dat als die bovenste halsspier wat meer ontwikkeld is dat ze een front krijgt waar je U tegen zegt.