Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

cissy schreef:Misschien loopt dit paard prima in een groepsles achter de andere paarden aan maar niet in een priveles waar hij in zn upje is. Ander paard vragen volgende keer. Moet voor jou ook leuk en leerzaam zijn
cissy schreef:Ik ben ooit eens na 10 min in een les van het paard gestapt. Kwam daar voor les voor mezelf niet om een paard te trainen dat ruim onder mijn nivo lag. Heb die les ook niet betaald toen.
Ik wilde goede les en niet een paard beweging geven. Daar had ik zelf een paard voor.
Je betaald voor les, dus zou je les moeten krijgen. Kan zijn dat het de ene keer beter gaat dan de andere omdat het paard beter bij je past. Ook daar leer je van, maar het moet wel leuk blijven.
 .
 .                                                         Floriane schreef:De eerste keer schoof ik het onder 'daar leer ik van'. Maar die hele les was daardoor flut (het is toch ook elke keer 50 piek). Maar vandaag had ik er zó genoeg van na drie kwartier.
Als het elke les zo zou zijn, zou ik de oorzaak direct bij mezelf zoeken - ik ben relatief onervaren als zeg maar herintreder. Maar andere keren lopen ze echt fijn.
Wordt me ook verteld: als het met een moeilijk paard lukt, kan het met een makkelijk paard zeker. Dat begrijp ik ook wel. Maar ik weet niet, wat ik aan moet met een paard dat gewoon écht niet (meer) wil. En dat steeds maar moeten slaan vind ik onprettig. Ik doe het ook elke keer te zacht wordt me verteld...
Ik moet er bij zeggen, dat deze manege verder keurig verzorgd is, en de paarden op zich een prettige indruk maken. Sfeer is er goed.
 ). Het is géén pony voor beginners omdat hij leiding nodig heeft en soms zodanig in overdrive gaat dat het gevaarlijk wordt als hij geen leiding krijgt. Een vriendin van mij had jaren geleden een paard dat ze gekocht heeft als leerpaard. Het was een rustig paard dat heel veel kende en op zich eigenlijk niet zo moeilijk te rijden was. Die vriendin van mij had ook minder ervaring dan ik. Wel, zij kon heel erg goed rijden met dat paard; ik kreeg er absoluut niks van gedaan. En zo was dat ook met haar en mijn pony (nog erger zelfs, in het begin ging mijn pony zelfs aan het andere uiterste van zijn stal staan als hij haar zag, terwijl ze hem nooit iets misdaan heeft). Het klikte gewoon niet tussen mij en haar paard en haar en mijn pony. Dat kan ook gewoon en daar is echt niets mis mee. Mensen en paarden zijn levende wezens met een eigen karakter en soms klikt het, soms ook niet...