Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
josien_m_ schreef:Paarden kunnen hun spanning kwijt door te bewegen. Ze voelt ergens door spanning, haar lijf reageert met bewegen en dat ga je tegen want dat wil je niet. Gevolg is dat haar spanning nog meer toeneemt. Door wel te blijven bewegen en het tempo als het kan te verhogen, help je haar om die spanning los te laten. vandaar dat doorrijden vaak werkt. Het klinkt zo logisch...maar de mens wil wat anders en probeert te conditioneren, bij rustig worden belonen. Belonen kan wel werken natuurlijk, maar het paard "weet" zelf het beste wat ze nodig heeft!

. Ik kom net terug van zo'n rit. Mijne blijft wel altijd bij mij, en weet ik te kalmeren. Maar ze hupst en springt nu ook bij elke motor (doet ze normaal nooit) witte stippen op de weg zijn grote monsters en honden, nu ja daar moeten we t maar niet over hebben ook al kent ze die al haar hele leven. Welkom in het leven van een volbloed haha. Dit is een manier waarop ze hun spanning en energie uiten. Vergeet niet dat ze gefokt zijn voor hele explosieve kracht en snelheid naar voren. Dus dat zit er wel van oudsher in. Bij de mijne helpt rustig blijven, goed op je ademhaling letten en deze rustig houden. Niet teveel met je benen zitten werken en niet teveel druk op de teugels. Inhouden kan maar stapt ze, direct loslaten. Het zal ook te maken hebben met het voorjaar, al mijn paarden werden dan wat heter dan gemiddeld. Rijd anders voorlopig even alleen in de bak en niet buiten. O en wandelen is nu helemaal een beroerd idee, de mijne is dan bijna niet te houden dus misschien ook iets om rekening mee te houden. Succes, over een paar weken is ze hopelijk weer gewoon dr oude rustige zelf 
                                                         josien_m_ schreef:Paarden kunnen hun spanning kwijt door te bewegen. Ze voelt ergens door spanning, haar lijf reageert met bewegen en dat ga je tegen want dat wil je niet. Gevolg is dat haar spanning nog meer toeneemt. Door wel te blijven bewegen en het tempo als het kan te verhogen, help je haar om die spanning los te laten. vandaar dat doorrijden vaak werkt. Het klinkt zo logisch...maar de mens wil wat anders en probeert te conditioneren, bij rustig worden belonen. Belonen kan wel werken natuurlijk, maar het paard "weet" zelf het beste wat ze nodig heeft!
. Nu ben ik er niet zo bang voor en zit alles rustig uit. Maar hele stukken draf, galop whatever, nou die van mij wordt er alleen maar heter en heter van. Wat in elk geval niet werkt is constant druk op de teugel, dus steeds inhouden. Dan maar dribbelend en steeds proberen te stappen. Bij exrenpaard betekent druk op de teugel ook nog dat het tijd is voor aktie en snelheid, dus dat werkt dan vaak dubbel tegen je. Ik stap dus juist op de momenten dat ze druk doet en het liefst zo snel mogelijk met lange teugel. Dan ontspant ze. Ga ik draven, dan vindt ze weer dat galop veel beter is en moet ik weer inhouden. Ergens achteraan draven ehh ja maar ik hoor voorop want ik moet winnen. En een rustig galopje is met 3 galopsprongen een 70 km per uur galop als je niet uitkijkt.

. Had nog het nog even na gevraag aan een andere vriendin die ook een volbloed heeft, en die gedraagt zich nu ook drukker dan normaal.
 Zal je tips zeker meenemen, bedankt!
                                                         Koper schreef:Kán. Niet elk paard reageert erop. Maar in je verhaal valt mij op dat het gedrag begonnen is nadat je twee dingen hebt veranderd: de stalling en het voer. En één van die twee kun je gemakkelijk checken of het daar aan ligt. Als het gedrag getriggerd wordt door de nieuwe omgeving is het natuurlijk een lastiger verhaal.