Paard loopt onder me vandaan in de galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elliottt

Paard loopt onder me vandaan in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 13:46

Hallo bokkers

Ik heb sinds kort een heel leuk berijdpaard en na twee maanden grondwerk ben ik er voor het eerst opgegaan. Hij is al een maand of 4/5 niet meer bereden nu en ik ben dus de eerste die er weer op zat. Ik had hem eerst gelongeerd, heb daarna rustig gestapt, gedraafd op de linker en rechterhand en dan is hij eerder heel langzaam dan voorwaarts. Ik snap ook wel dat hij nog niet heel voorwaarts is aangezien zijn conditie terug opgebouwd moet worden. Omdat de draf goed ging, wilde ik een rondje galloperen om het af te sluiten. Het aanspringen ging goed maar ik voelde hem eigenlijk meteen onder me veranderen. Hij ging niet mega snel ofzo, wel gewoon een normaal tempo. Maar ik verloor het contact met hem, alsof hij niet meer wist dat ik erop zat. Daar bedoel ik dus mee dat hij het bit een beetje tussen zijn tanden nam en er niet echt meer een rem op zat. Ik voelde dat meteen dus daarom heb ik hem op de volte gezet en wilde ik hem weer de overgang laten maken naar de draf maar ik kreeg gewoon echt heel moeilijk contact met hem. Na een paar rondjes lukte het wel maar ik was echt bang dat ik hem niet meer terugkreeg en ik voelde echt al paniek opkomen bij mezelf. De eigenaar van het paard was mij op dat moment toevallig aan het filmen. Ik heb het filmpje zelf al een paar keer terug gekeken en ik weet niet goed wat ik ervan moet denken en hoe ik het moet oplossen. Als ik het terugkijk zit ik enorm te bonken in het zadel en dat vind ik zelf een heel vervelend beeld. Maar ik denk dat dat kwam omdat ik hem terug wilde laten overgaan naar de draf en daardoor misschien anders ging zitten? Ik hoop dat iemand van jullie misschien een tip heeft over hoe ik wat meer controle kan krijgen in de galop. Hierbij een link naar het filmpje:

https://youtu.be/utNFwWLU8g4

Wat ik er wel even bij wil vermelden is dat ik ongeveer een jaar niet meer gereden heb en dit de eerste keer is na een jaar dat ik weer op een paard zat :)

Anoniem

Re: Paard loopt onder me vandaan in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 13:51

Ik zie wat je bedoelt. Het gaat niet heel hard, maar hij gooit zn hoofd omhoog en raakt gespannen. Ik zou voorlopig nog even niet gaan galopperen, eerder werken in stap en draf, een beetje aan elkaar wennen. Dan komt die galop vanzelf wel goed. Voor nu heb je goed gehandeld hoor, al mag je wat mij betreft wel strenger zijn. Als je niet doordringt tot een paard, liever 1 keer even doorpakken, dan 10 keer hetzelfde blijven doen. Mocht mij dit overkomen, zou ik m denk ik direct in de hoek parkeren. Ho is ho, om wat voor reden hij er tussenuit piept.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:04

Op zich doet je paard weinig verkeerd. Je kunt na zo'n lange tijd niet meteen bij de eerste pas een fijne ontspannen, gedragen galop verwachten.
Wat joolien zegt is en optie óf accepteer dat je paard dit nog even nodig heeft op deze manier en ontlast hem juist.

Ik zou hier zelf juist wel mee galloperen en gewoon lekker ruime lijnen mee rijden in een licht verlichte zit. Niet te veel focussen op dat hoofd. Áls je dan gaat zitten en je paard terug vraagt kun en mag je ook een reactie vragen.
Nu rem je bijna vanaf de eerste pas en is het ook niet heel gek dat het paard dat niet meteen begrijpt.

Ik zou hoe dan zeker niet streven naar een langzamer tempo nu.

Elliottt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 14:15

pol013 schreef:
Op zich doet je paard weinig verkeerd. Je kunt na zo'n lange tijd niet meteen bij de eerste pas een fijne ontspannen, gedragen galop verwachten.
Wat joolien zegt is en optie óf accepteer dat je paard dit nog even nodig heeft op deze manier en ontlast hem juist.

Ik zou hier zelf juist wel mee galloperen en gewoon lekker ruime lijnen mee rijden in een licht verlichte zit. Niet te veel focussen op dat hoofd. Áls je dan gaat zitten en je paard terug vraagt kun en mag je ook een reactie vragen.
Nu rem je bijna vanaf de eerste pas en is het ook niet heel gek dat het paard dat niet meteen begrijpt.

Ik zou hoe dan zeker niet streven naar een langzamer tempo nu.

Oke dankjewel. Ik wil hem ook zeker niet overbelasten. Ik heb alleen geen controle in de galop en daarom ben ik bang dat als ik lange lijnen ga rijden, hij dan wel gaat versnellen en ik helemaal geen zeggenschap meer heb op dat moment. Ik ben van mezelf ook een onzekere ruiter en probeer dat zo min mogelijk te laten merken. Daarom dat ik hem meteen weer terug wilde nemen bij de galop omdat ik in paniek raakte en het eng vond dat ik de controle verloor. Ik snap wel wat je bedoelt met dat hij niet snapte waarom ik hem al meteen terug wilde laten overgang naar de draf. Dat zal voor hem waarschijnlijk een tegenstrijdige hulp zijn geweest omdat hij 2 meter ervoor nog in galop moest. Het was meer een paniekreactie omdat ik de controle verloor en bang was dat ik hem niet meer zou kunnen stoppen. Bedankt voor je tips!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:18

misschien juist naar voren rijden zodat jij het tempo bepaalt en dan pas weer proberen een langzamer tempo dat ook van jou is te vragen. Tenminste, dat is wat ik in draf altijd moet doen als ze dr eigen hoge tempo aanneemt. Je bent geneigd om dan te zeggen ho maa als ikd an eerst juist wat meer vraag denkt ze f**k en daarna kunnen we ineens ook in een normaler tempo.

Elliottt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 14:24

Talida schreef:
misschien juist naar voren rijden zodat jij het tempo bepaalt en dan pas weer proberen een langzamer tempo dat ook van jou is te vragen. Tenminste, dat is wat ik in draf altijd moet doen als ze dr eigen hoge tempo aanneemt. Je bent geneigd om dan te zeggen ho maa als ikd an eerst juist wat meer vraag denkt ze f**k en daarna kunnen we ineens ook in een normaler tempo.

Dankjewel voor de tip! Dat ga ik anders wel eens proberen. Heb gewoon wat sneller laten gaan. Hij heeft ook nog geen goede conditie dus ik denk dat hij dan sneller moe wordt en vanzelf weer langzamer wilt. Bedankt!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:24

Het kan er natuurlijk anders uitzien dan dat het voelt voor jou. Op het filmpje lijkt het niet alsof hij er echt vandoor gaat. Maar als jij denkt "hij stopt niet meer!" dan snap ik dat heel goed, helemaal omdat je aangeeft zelf ook wat onzeker te zijn.

Als het niet goed voelt om te galopperen dan zal ik dat net zo als Joolien zegt, even laten. Leer elkaar kennen en zoek uit waar de rem zit. Je kan in stap en draf er op en in alle gangen aan de longe ook veel trainen.

Misschien voelt het fijn om aan de longe te galopperen? Heb je ook les of iemand die je helpt met rijden? Dan eerlijk zeggen wat je voelt en samen naar een goede oplossing zoeken.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:39

zou proberen wat kleine stukjes te galopperen zodat je zelf beter gaat zitten, als hij op de volte niet terug komt kun je ook de volte steeds kleiner maken, dan komt hij denkelijk ook sneller terug in tempo.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:29

Ik zie geen heel rare dingen. Omdat het paard zijn rug niet ontspant kun jij niet zitten, ik zou dus idd wat in de verlichte zit gaan zitten en op de volte rijden. Stelling (door)vragen aan de binnenteugel (buitenteugel iets los) zodat hij daar zijn hoofd laat zakken. Je voelt dan vanzelf wanneer je weer in het zadel kunt gaan zitten met galopperen. Het paard moet ook weer leren in balans komen met galopperen. Galoppeer zolang jij wilt, desnoods 3 x 1 volte ipv 3 voltes achter elkaar als jij dat te spannend vindt.
Jullie moeten wennen aan elkaar, op elkaar ingespeeld raken en samen handiger worden, blijven oefenen dan komt dat met de tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:34

Ik weet precies hoe zo'n galop voelt. De mensen aan de kant reopen 'ahhh mooi, want netjes!' terwijl jij denkt 'uhhh stuurloos en remloos, wat nu?'
Ik denk dat vooruit galopperen of lekker een stuk galopperen alleen maar meer dat gevoel geeft van controlecerlies, dus dat zou ik persoonlijk niet aanraden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:40

Ik zou eerst even de galop laten voor wat hij is en zo aan elkaar wennen.
In draf zit je ook nog niet in balans omdat je waarschijnlijk aan hem moet wennen en dat versterkt zich in de gespannen galop.
Dus ik zou eerst in stap en draf de ontspanning op gaan zoeken. Dat jij meer stil en in balans kunt zitten en het paard daardoor meer over de rug gaat lopen.
Dan komt die galop vanzelf wel goed.

Succes :j

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:50

Joolien schreef:
Ik weet precies hoe zo'n galop voelt. De mensen aan de kant reopen 'ahhh mooi, want netjes!' terwijl jij denkt 'uhhh stuurloos en remloos, wat nu?'
Ik denk dat vooruit galopperen of lekker een stuk galopperen alleen maar meer dat gevoel geeft van controlecerlies, dus dat zou ik persoonlijk niet aanraden.

Precies dit en wat Bruintje ook zegt.. en als je dan al onzeker bent en misschien wat in paniek raakt, dan gaan jullie niet ontspannen van nog harder gaan.

Elliottt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 16:06

Bedankt voor alle reacties en tips! Ik ga eerst wat meer werken en aan elkaar wennen in de draf. En dan verder opbouwen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:18

Hoi TS,

Ik denk dat je moet proberen in elke gang je benen lang te maken. Echt op je billen zitten en voelen wat er onder je gebeurt. Probeer in alle gangen het tempo te beheersen door hem op je zit langzamer te laten gaan en met je beenhulpen weer actiever te maken. Heel duidelijk vragen wat je wil en nooit remmen en gas tegelijk. Je paard is van goede wil maar moet echt gaan snappen wat je van hem vraagt. Leuk paard!!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:03

Het dier ziet er wat barok uit.
Barokke paarden zijn geeen kwpn-ers die makkelijk galopperen; een oud en beproefd advies luidt dan ook, dat het dier eerst sterk genoeg moet zijn om een lange zijde schouderbinnenwaarts te laten zien in stap en draf een volle lange zijde en dan pas galop.

Mijn tip is dus, om meer te werken aan de conditie en de balans van je paard en tot die tijd niet galopperen.