Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Janneke2 schreef:Vraag 1: waarom doet ze dit...?
In grote lijnen zijn er 2 mogelijkheden: angst en enthousiasme. Een combinatie van beiden is mogelijk.
Als je hier een idee van hebt, kun je er aan gaan werken.
(En ik vind die tip van de instructeur maar niets, 'wegsturen' klinkt mij in de oren als 'gebruik je teugel' en sowieso is het ingrijpen op een moment dat er al dingen fout gaan.)
Weet je ook of ze wellicht als 3 jarige over een stel sprongen is gejaagd 'want dat is goed voor de verkoop'...?het aantal parcoursen dat ik heb gesprongen kunnen we vrij kort over zijn - maar ik heb jaren "dressuurles met balkjes" gedaan. Een wisselwerking van het paard goed aan de hulpen en tussen de oefeningen door cavalettiwerk, kleine parcoursjes, of bijvoorbeeld na een oefening in verzamelen- uitstrekken zowel een nauwe als een wijde 'in uit' springen.
SusanH schreef:Voor de sprong wegtrekken zou ik niet doen. Volte rijden en opnieuw aanrijden kan wel maar daar moet je net tijd nog voor hebben. Wat ik op stal zie als paarden heet/sterk worden: wel springen maar daarna meteen op de rem en halthouden. En dan gewoon laag en simpel. Heel consequent volhouden tot het kwartje valt. En dingen als in/uitjes oefenen. Of een laag sprongetje of balken op een volte. En dan maar rondjes rijden voor ritme en rust.
Diddykong schreef:Is je instructeur meer dressuur of meer springgericht? De meeste zijn namelijk meer van de dressuur. Is dit bij jou ook het geval, dan zou ik kijken of er mogelijkheden zijn om bij een echt goede springgerichte instructeur les te nemen. Die hebben meer ervaring met hete en enthousiaste paarden en dan krijg je vaak heel andere tips. Bovendien kunnen ze ook beoordelen wat bij jou werkt. Net zoals de tip wel springen en daarna halthouden. Ik snap dat dit werkt bij meer ervaren springruiters, maar dat zijn wel mensen die niet bang zijn en de meeste dingen goed uit kunnen zitten en mee blijven geven. Als je een beetje bang wordt van die enorme sprongen of het hete gedrag, je gaat verkrampen en je neemt toch de sprong, kan het zomaar zijn dat jullie de lol in het springen ook kwijt raken doordat jij misschien bang wordt en je paard niet lekker kan springen. Dat zou zonde zijn! Je kunt hier echt aan werken, maar liefst wel met iemand die ziet wat er gebeurd en jullie er vanaf dat punt doorheen praat. Ik vond zelf dat er echt veel verschil zat in springles van iemand die voornamelijk dressuur rijdt of iemand die veel springt.
Oefenen jullie balkjes ook in stap? Hoe gaat ze er dan overheen? Mijn volbloed kan ook niet normaal over balkjes stappen en draven, die neemt ze ook het liefst in een keer of weet galopsprongen tussen drafbalken te maken. Als ik ze in stap neem, neemt ze de 1e paar keer een sprongetje, daarna lukt het wel om er normaal overheen te stappen. Nu ja meestal. Ook leg ik op de longeercircel wel eens 4 balken, elke keer op een kwart zeg maar, dus evenredig verdeeld over de volte. Doet ze in het begin wel te druk, maar later wordt ze rustiger en dan lukt het wel. Voordeel is dat ik er dan niet opzit, dus is het makkelijker om dr even zo te laten.
xsensibel schreef:Dit doet die van mij ook, nu is ze iets wat makkelijker te controleren met een scherper bitje maar dit is natuurlijk niet alles.
Wat ik doe is net zo lang over de hindernissen draven tot ze braaf is. Dan pas mag ze galopperen, gaat ze nou weer hard zet ik dr na de hindernis stil. Dit werkt voor haar goed, maar heeft enorm veel tijd nodig.. zelfs drafbalkjes waren een gedoe in t begin en nu springt ze redelijk met controle rond. Ze is wel sterk maar wel stuurbaar
Het is echt een stuk enthousiastme wat je eventjes onder controle moet krijgen.. en dat kan verdomd lastig zijn!!