'' rem '''pony is stroef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yikes

'' rem '''pony is stroef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 20:07

Mijn vorige topic heeft mij ook heel erg geholpen dus ik hoop dat ik ook hierbij hulp kan krijgen.

Mijn pony van 1,49 , 10 jaar , merrie , die ik nu dik 3 jaar heb heeft last met remmen .

verleden: heb al sinds my 7de eigen pony's gehad en ben eigenlijk te vroeg gestopt met lessen .
Mijn 2de pony was echt goud waard , braaf maar soms toch wat streken waardoor ik zekere ruiter ben geworden. Al mijn pony's hebben aan huis gestaan zonder bak . Ik rij dus vrijwel alleen maar buiten en ik zit midden in een woonwijk. 3 minuutjes stappen en ik zit op het veld.
Helaas heb ik die moeten verkopen in 2014 omdat mijn moeder ernstig ziek was en niemand meer hier het hoofd er naar toe had om die dieren de zorg te geven die nodig was.
mijn moeder overleed kort daarna en was het verdriet dus dubbel.
Een jaar later kocht ik eppie samen met mijn vader. De mensen waarvan ik haar kocht zeiden dat ze was ingereden maar alleen dat haar eigenaar te nerveus was waardoor het paard ook nerveus werd.( ons videos laten zien waar ze bereden werd)
Nou geen probleem toch? Ik heb totaal geen angst om te vallen of om op paarden te rijden.
Toen we gingen kijken konden we niet rijden vanwege een reden wat ik even niet meer weet.
Maar ik was echt verkocht.
Een probleempje met haar , ze was hoofdschuw en een normaal hoofdstel liet ze niet toe. Wel een touwhalster hoofdstel.

We gingen haar ophalen en gaven haar even de tijd om te wennen. Al snel bleek het dat ik niet eens aan het halster mocht komen om hem eraf te halen ( dat heeft 3/4 weken geduurt) . Toen ik een zetje kreeg om er even zonder zadel erop te zitten na 2 weken gooide ze me meteen eraf.
Oke , toen moest ik nog lachen want ja ze was net hier.

maar na 2 maanden was het niet meer om te lachen.
Kwam je met zadel aan begon ze al te trillen. en voordat ik erop zat begon ze al met 4 benen in de lucht te springen. Angst wat dat beestje had.
Iemand er naar laten kijken en die kwam erop uit dat het diertje helemaal niet ingereden was en vast wel gedrogeerd zou zijn voor de videos.
Domme fout van ons.

dik 11 maanden er mee gestoeit , honderden keren eraf gevlogen maar ik was toch nog gek op haar. Wandelen , longeren vond ze heel erg leuk.
Uiteindelijk heb ik hulp gekregen en bleek dus dat ze mijn vader eng vond ( Hij heeft een ruwe uistraling maar is de grootste dierenvriend) en dat ze niet in een hek wilden staan.
We gingen dus naar buiten op hetveld .
Nou binnen een maand was ze ingereden daarna.

Nou rijden we dus nu al lekker 2 jaartjes samen , altijd buiten . In het begin was ze nog heel voorzichtig en werd ze bang als ze iets fout deed.
Nou is Eppie zelf ook veel zekerder geworden en is ze nu alleen nog doodsbang als ik eraf val ( moet haar dan ook echt los laten want ze breekt gewoon mijn hand) ze is gewoon echt bang dat ik haar dan iets aan ga doen.
Natuurlijk nooit gedaan maar denk dat dat van haar verleden is.
Een normaal hoofdstel krijg ik nog steeds niet om. Ze wil niks over haar oren getrokken hebben (halster , hoofdstel , teugels etc) behalve het vliegenmasker waar ik weken mee geoefent heb.
Nu heb ik een dressuur hoofdstel zonder front riem , frontriem kan ze echt niet hebben.

Met rijden gaat het zo prima , bokt nooit en steigert nooit, als ze voor iets bang is kunnen een paar lieve woorden al veel goeds doen. langs een drukke weg is prima , in het donker is prima. Alleen of samen is ook goed zolang zij maar de snelste is.
Maar de rem , de rem is toch nog lastig voor haar.
Ze vind galopperen en rengalop heerlijk. Ik ook , maar dat kan niet altijd.
In draf moet ik haar de hele tijd op de rem houden en met praten haar ook op de rem houden. Dat geld voor galop het zelfde.
En als we ergens aankomen waar ze weet dat ze vaker heeft gegaloppeerd dan gaat ze ook echt lastig doen. Dansen of dus heel sloom draven todat ik de teugels loslaat en dan gaat ze me er een soort vandoor. Het remmen zo is geen probleem , maar om haar in de draf of rustige galop te houden is lastig.
Toen een tijdje hier een paard van een vriendin stond was samen rijden een hell . Eppie moest voorop en sneller zijn . Maar haar paardje had de ruimte nodig om te galopperen voorop ( ex draver ) en dan werd eppie helemaal gek.
Zo is ze super lief maar die rem is soms gewoon niet te houden.
IK zou graag wat tips willen.
De enige tip die ik niet kan nemen is lessen. Wij hebben het niet al te breed en al het extra geld gaat dus naar hun voer en al het andere wat ze nodig hebben. Lessen kan ik mij niet permiteren.

Alvast bedankt :o