Ik loop tegen de rechterbuiging van mijn paard aan. Wanneer ik druk houd op m'n rechterteugel, schud m'n paard met z'n hoofd en wordt hij boos. Op de volte krijg ik hem op een gegeven moment hier doorheen, maar moet ik hard en ver doorvragen (ik weet niet of ik het nog vragen mag noemen inmiddels). Ook achtjes rijden heeft is hierdoor lastig. M'n linkerbuiging gaat redelijk, maar bij het rechtstellen tussen de achtjes is hij geneigd linkerbuiging te houden. Daarna moet ik hem flink doorvragen naar rechts door een rechterbuiging. Op de volte zwenkt hij dan ook uit, met de buitenschouder. Na begrenzing hiervan, gooit hij z'n achterhand naar buiten. Na begrenzing van de achterhand, gooit hij z'n voorhand naar binnen en wanneer ik deze begrens slaat hij vast. Indien hij toch een rechterbuiging heeft, duikt/daalt hij vaak en loopt hij over de buitenschouder weg.

Zo heb ik ook iets met de galop. De galop op de rechterhand gaat traag, maar nog wel met voldoende sprong. Wanneer ik hem naar voren rijd is hij in 3 sprongen weer terug op het langzame tempo en als ik goed in m'n zadel ga zitten stopt hij met galopperen. Ik kan dus niet echt op m'n billen zitten. Op rechts springt hij veel actiever, wel door, met de achterhand onder de massa en met meer buiging. Z'n sprong is ongeveer 10 cm ruimer dan op rechts (op rechts schijnt hij hoger op te springen).
Ik train zowel links als rechts in m'n trainingen en pak altijd allebei de kanten mee om allebei de kanten sterk te maken. Rechts blijft echter duidelijk achter... We trainen minimaal 4 dagen in de week, maar deze strijd komt minimaal 2x per week voor. Ik zou graag willen weten wat het zou kunnen zijn.

Vanaf de grond heeft hij ook problemen met de buiging. Als ik met een snoepje werk, kan hij links volledig tot z'n buik buigen. Rechts kantelt hij z'n nek, komt z'n spier boller te staan en kantelt hij z'n hoofd. Hij kan met veel moeite z'n buik aanraken. Z'n nek lijkt ook standaard wat scheef te staan (wellicht natuurlijke scheefheid?) waarbij bij nageeflijkheid wel wat verschil te zien is tussen de bespiering van de linkerkant en rechterkant van z'n hals.
Hij kan ook heel stug zijn op m'n teugels, ondanks een schuimmond en knabbelen op het bitje. Een bitfitter lost alleen niet m'n lentebuiging op.. M'n instructeur zegt dat het geen rijtechnisch iets is. Bij hem zal m'n paard ook niet buigen geeft hij aan. Tot een half jaar geleden is hij elke maand behandeld door een sportmasseuse en 2 maanden geleden is hij 2x behandeld door een fysio. Sindsdien loopt hij lekker door z'n lijf, met veel meer swung, maar nogsteeds zonder buiging. Het is een werkwillig, braaf paard wat het niet met opzet zou doen. M'n instructeur adviseert hem op de foto te zetten, omdat masseurs/osteopaten bv artrose niet kunnen voelen. De bitfitter/craniosacraal therapeute adviseert een osteopaat om z'n rug en nek los te maken.
Ik twijfel, omdat z'n galop ook niet goed is. Ik denk eerst op de foto zetten en als daar niets uit komt daarna een osteopaat. Wat denken jullie? En wat is dan een goede kliniek? Ik woon op goeree overflakkee. En o ja, m'n ruin is 8 jaar en we rijden M2 dressuur. Ook handig om te weten.
Alvast bedankt voor het lezen van het hele verhaal, pff. Vermoeiend. En naruurlijk de reacties.