Dressuurfans, wat doen jullie op wandeling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Dressuurfans, wat doen jullie op wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 08:51

Iedereen is het erover eens dat je met een dressuurpaard voor afwisseling moet zorgen en dat daarom regelmatig op wandeling gaan aangewezen is. Velen doen het ook.
Maar wat doe je, dressuurcombinatie zijnde, dan?

Gewoon ontspannen stappen
Gecontroleerd, nageeflijk rijden.
Dressuuroefeningen in de vrije natuur.
Als een kind door de velden en bossen crossen, speeltijd!
Of nog iets anders?

josje4

Re: Dressuurfans, wat doen jullie op wandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:11

Gewoon een ontspannen rit met veel sprintjes :D paard mag lekker aan de lange teugel een frisse neus halen. Buiten rijden is voor mij dus echt voor de lol, trainen doen we in de bak.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:13

josje4 schreef:
Gewoon een ontspannen rit met veel sprintjes :D paard mag lekker aan de lange teugel een frisse neus halen. Buiten rijden is voor mij dus echt voor de lol, trainen doen we in de bak.

Dit!

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:18

Afwisselend denk ik.

Soms een rustig ontspannen stapritme, soms vooral veel kilometers maken en stukken draven, soms lekker veel zprjntjes trekken of bv juist de galop buiten trainen of in stap wat pasjes wijken voor het been meenemen

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:20

Eigenlijk van alles. Als ik alleen ga 'train' ik meer dan wanneer ik met meerdere ben. Lang en laag afgewisseld met meer oprichting in meerdere gangen (nagefelijk uiteraard), tempo wisselingen en schijnovergangen, verruimen en verzamelen, wijken, sb, renvers/travers als het lekker gaat en we de concentratie vinden. Maar natuurlijk ook gewoon lekker draven/tölten aan een lange teugel en regelmatig een sprintje :D

Met anderen ben je toch vaak aan het kletsen enzo, maar ik probeer altijd wel iets 'nuttigs' mee te pakken en niet alleen maar 1,5 uur op de voorhand te klossen (even kort door de bocht). Maar ik rij dan ook relatief weinig in de bak dus ik moet het wel een beetje hebben van bostraining.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:28

Ik ging altijd gewoon dressuurmatig rijden in het bos, afgewisseld met stukken stappen aan de lange/ losse teugel en lekker rengalop.
Stukjes zijgangen tussendoor etc.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:35

Stappen aan de lange teugel voornamelijk waarbij paard ook echt rondkijkt en alles onderzoekt, afgewisseld met stukken draven en af en toe flinke galop. Niet serieus rijden dus :)

WillemijnW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:38

meestal probeer ik wel wat stelling en buiging mee te nemen of een pasje opzij voor het been,
maar grotendeels gewoon lekker paard zijn en lekker aan de lange teugel :)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:41

Ik ben geen dressuurfan maar wil toch even reageren :)

Bij mij is het afhankelijk van hoe vaak ik op buitenrit ga, als dit één keer in de week is is het een combi van ontspannen en 'spelen', ga ik vaker dan pak ik er nog wel eens wat oefeningen bij. Overigens vind ik het wel altijd belangrijk dat mijn paard goed en zacht op de hulpen reageert.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:51

Stappen mag lekker aan de lange teugel maar met draven/galopperen pak ik hem iets op anders vliegen we constant van links naar rechts over het pad omdat alles spannend is. Teugels er ietsjes bij is een ontspannen paard, hij heeft die begeleiding gewoon nog nodig.

Verder verschilt het, lange ritten betekend simpel het pad volgen, op kortere ritten pak ik ook wel dressuuroefeningen mee. Soms focus ik op conditie en soms denderen we in volle galop in het rond om het koppie leeg te maken. Verschilt dus heel erg maar ik probeer 'm altijd wel enigszins recht te laten lopen.

Ik zie vaak paarden in het bos waarbij de achterhand de voorhand bijna voorbij komt, dat lijkt me niet bevorderlijk voor je paard.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:59

Ik ben nu ongeveer 1,5 jaar een combinatie met mij verzorgpony waar ik veel dressuur mee uitoefen.
Ik wissel dit af door of te longeren of lekker te gaan wandelen buiten met haar.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:04

We stonden eerst dicht bij het bos dus dan reed ik 2 a 3 x in de week in het bos. Dus het wisselde een beetje. De ene keer wat dressuurmati g de ander keer puur voor conditie training en dan een keer met een stal genoot en gewoon gezellig.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:07

Ik ga met mijn huidig paard nooit naar het natuurdomein helaas... Ligt op een halfuurtje stappen van stal maar het is zo'n draakje dat het echt niet leuk is. Kwartiertje door het bos stappen doen we bijna dagelijks want we hebben een groot bos op het terrein van de stal zelf. Die enkele keren dat ik met haar wel naar het natuurdomein ben geweest waren op 1 keer na (en dan zijn we amper ver gegaan) echt een ramp. Nochtans steeds een ervaren paard meegenomen maar dat mocht niet baten. Vandaar ook de memorabele profielfoto, een overwinning voor beide om op het natuurdomein te gaan rijden maar ik was heel blij dat we weer thuis waren!

Op de vorige stal lukte dat wel heel goed, daar waren het allemaal landerijen en veldwegen. Daar konden we dan heerlijke handgalopjes doen of lekker doordraven met lange teugel. Heerlijk voor de paarden om te stretchen en lekker rechtuit te kunnen werken zonder dat je na 60m al weer een bocht moet maken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:13

Ik gebruik het bos als conditietraining, veel draf en galopwerk.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:23

Ik rijd regelmatig buiten ter afwisseling, omdat ik merk dat paard het fijn vind. Meestal een rondje van 10 tot 15 km, afwisselend tussen lekker ontspannen stappen, lange stukken draven of stevige galopjes. Hangt er ook vanaf waar paard zin in heeft.

Ik blijf tijdens mijn buitenrit verlangen dat paard het bit accepteerd (dus niet vaspakt etc) zijn hoofd in een neutrale positie houdt en rug los houdt. En dat ie naar mn beenhulp blijft luisteren.

Verder zal het me een worst wezen hoe die loopt, als ie maar braaf is, het is ontspanning voor ons beide!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:25

Teugeltje los en gaan!

Veel tempowisselingen en overgangen en daarmee train je ook al veel spieren. Vooral na het doen van flinke stukken rengalop voelde ik daarna in de baan verbetering in de galop.

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:35

Mijn ene paard moet nagefelijk blijven, bij een los teugeltje denkt die ‘joe tot morgen :evaw:’ en gaat als een idioot bokkend er vandoor. We galopperen zeker heel stevig, maar volledig de benen strekken kan ze gemiddeld 22 uur per dag in de wei doen.

De andere twee kunnen zich wel gedragen en krijgen wel de volledige lengte van de teugel.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:38

Goed vasthouden :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:43

renee16 schreef:
Goed vasthouden :')

_O-

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:59

Nou heb ik niet echt een dressuurpaard haha, maar we trainen wel redelijk fanatiek en rijden wedstrijden dus ik antwoord toch ;) .
Hier is in de bossen rijden de broodnodige ontspanning, echt nodig zodat ze niet gefrustreerd raakt in de bak. Meestal gaan we dus ook echt voor ontspanning en kijk ik niet naar houding.
Soms probeer ik wel wat dressuurmatig te rijden in de bossen, dat stuit meestal op veel protest :D .

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:10

Ik heb geen bak, dus wij rijden ook onze dressuur oefeningen in het bos. We trainen op de reactie, tempo, overgangen, slalommen om de bomen. Pasje wijken. Niet altijd hoor, gewoon af en toe :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:42

Langs de weg probeer ik controle te houden :') Dus mag hij wel nageeflijk blijven. En langs het kanaal gaat het gas vooral los en gaan we zo hard mogelijk. :D En dan moet hij ook niets.

Helaas zit het vanaf stal op buitenrit er niet meer echt in. :(

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 20:44

Haha,
Ik stelde de vraag omdat ik ook vanalles doe, op het gevoel wat we op dat ogenblik nodig (goesting in) hebben. Maar dan lees ik van topruiters de waarschuwing dat een paard altijd iets leert, dus dat je het nooit dingen mag laten doen die je op een andere dag wel verbiedt. Oei...

Maar nu merk ik dat jullie ook geen vaste visie hebben wat je moet doen op buitenritjes.
Ik zal dus maar ongegeneerd verder afwisselen volgens de inspiratie van het moment en de omstandigheden. Van lange teugel stappen over conditietraining en door het bos crossen tot dressuuroefeningen in de natuur. Ver van alle kritische ogen van instructeur of jury.
Hoe leuk kan paardrijden zijn!

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:56

Koend, ik heb niet het idee dat ik mijn paard dingen laat doen die ik normaal verbied. Zolang ik niks vraag hoeft hij ook niet ergens op te reageren. Voor mij is het op buitenrit nog steeds belangrijk dat ik reactie krijg als ik iets van het paard vraag, dus áls ik iets vraag verwacht ik daarop dezelfde reactie als in de bak.

Ik heb soms ook juist het idee dat als ik een lekker buitenritje heb gemaakt de ene dag, het rijden in de bak de volgende dag ook beter gaat. Zolang je niet merkt dat wat je buiten doet je dressuurwerk negatief beinvloed, lekker blijven genieten!

Elliottt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 21:59

Als ik buitenrit ga dan is het voor mij niet echt meer belangrijk dat hij nageeflijk loopt. Lekker samen ontspannen en af en toe een sprintje vinden we dan beide het leukst! Wel is het natuurlijk belangrijk dat het paard reageert als je hem iets vraagt zoals hierboven ook al gezegd werd.