Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nouvel schreef:Ik ben ook meer klassiek begonnen met mijn lusitano en vind dat nog steeds heel fijn.
Toen ik ruim een jaar geleden ging starten merkte ik ook dat ik duidelijk een hoger tempo moest rijden in de proeven dan voor mijn gevoel goed was.
Dat was in het begin best lastig omdat hij dan uit balans raakte en voorover viel. Gaandeweg lukte het wel om dat steeds beter aan te passen.
Sb gaat hier ook nog te vaak op 4 sporen ipv 3...
knollentuin schreef:Maar klassiek is weer niet academisch.. Klassiek is voor mij de basis en er zijn vele zijwegen afgeleid uit het klassiek en alle met een eigen naam en toegevoegde theorie. Bij academisch mis ik idd de impuls en daar bedoel ik niet de snelheid mee, maar echt de energie en toch een ontspannen paard
Nouvel schreef:Ik bedoel ook niet dat mijn paard geen impuls had maar zich beter kon dragen bij een lager basistempo dan een jury in een proef graag wil zien.
Toen hij wat sterker werd en ik het basistempo wat hoger kon rijden merkte ik ook dat dat liever gezien wordt, terwijl ik zelf vaak een beter gevoel heb bij een iets lager tempo.
Maar dat is blijkbaar het verschil tussen hoe het eruit ziet en hoe het voelt.
Mijn paard is wat lang met een niet zo sterke achterhand en een laag wat zwaarder front, dus bij een te hoog tempo valt hij snel wat voorover als hij het niet kan bolwerken.
Maar goed, dat heeft ook weer niet direct iets met klassiek of academisch te maken maar met gericht trainen...
Janneke2 schreef:Ja - SB moet voor de jury op 3 sporen, dat vind ik een leuk spelletje.
Tegen de tijd dat we in de M kwamen kon Knollie de oefening uitstekend - dat was veel makkelijker dan die snelheid in de B.
Elisa2 schreef:Dan heb je echt een verkeerde instructeur gehad wbt spierpijn in je armen.